Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 18-11-15 16:16

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 12-06-19 09:57 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7097
Ort: Älvsjö
Bilar med returlös bränsleinsprutning brukar ha en trycksensor som styr bränsletrycket. Desse sensorer ger en lineär signal 0-5V beroende på bränsletrycket. T ex i Ford och Volvo bilar använder Bosch trycksensorer som även ger en bränsletemp signal.

Andra har bara trycksignalen och använder t ex http://www.aemeurope.co.uk/product_info ... d=AEM-0121 med max 100 psi / 7 bar tryck och
0.5 to 4.5Vdc lineär signal PSI = (25*(Voltage))-12.5

Nu slog det mig att ett enklast sätt att konvertera en sådan bil skulle kunna vara att byta trycksensorn till en med annat område de finns ju även för max 150 eller 200 PSI (samt max 50 och 75 PSI max) eller -ännu enklare- om sensorn har tillräkligt stort mätområde vore det ännu enklare att sänka sensorns utsignalspänning så att trycket höjs.
Om normaltrycket t ex vore ca 3 bar (43,75PSI) ger sensorn 2,25V som ECU ser.

Varje volt man tar bor från utgångsignalen ger då 25PSI/1,72 bar högre bränsletryck. Om man skulle sätta en diod med 0,75V späningsfall i serie med utgången skulle pumpen köras tills sensorn med dioden gav 2,25V igen men sensorn ger då 3V (3-0,75 = 2,25V) och trycket har höjds till 4,3 bar.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-06-19 10:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5996
Ort: Hindås
Genialt helt enkelt!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-06-19 15:08 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7097
Ort: Älvsjö
Tack :-) enda begränsningen är väl vilken tryck pumpen klarar att ge och/eller om det finns ett övertrycks ventil i/nära pumpen som begränser max trycket men jag mistänker att det finns tillräcklig reserv för att hamna inom lambdaförnstret.

Vanlig dioder som 1N4001 - 1N4007 har dessutom ett gynsamt förhållande mellan temperatur och spänningsfall från t ex 660mV vid -20°C till 410mV vid 100°C.

Om man sätter ett par såna i serie mot en värmeslang så får man vid -20°C (2 x 0,66V * 1,72 bar/V ) ≈ 2,1bar tryck höjning medan en 100°C varm motor endast får 1,4 bars (2 x 0,41V x 1,72bar/V) tryckhöjning .

Så kan man alltså få lite extra kallstarts tryckhöjning/anrikning på köpet.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-06-19 15:45 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1189
Ort: Nyköping
För att det skall fungera med bara diod/er mellan trycksensorutgången och reglerförstärkaren måste den ha en viss inresistans ansluten till jord så att dioden hela tiden leder. Om det istället finns en tendens att ingången går mot positiva spänningar tappas kontakten mellan trycksensorn och förstärkaringången. Man bör alltså göra klart för sig hur kontrollförstärkaren fungerar på ingången för att göra de rätta korrigeringarna för att få en stabil tryckförhöjning.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-06-19 16:37 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7097
Ort: Älvsjö
GL skrev:
Om det istället finns en tendens att ingången går mot positiva spänningar tappas kontakten mellan trycksensorn och förstärkaringången. Man bör alltså göra klart för sig hur kontrollförstärkaren fungerar på ingången för att göra de rätta korrigeringarna för att få en stabil tryckförhöjning.


Ja det har du såklart rätt i, men rycksensorn har 3 anslutningar; +5V, jord och utgång signal 0,5-4,5V vilket får mig att mistänka att den inte kopplas till en pull-up ingång. Det är ifs väl bara att losna sensorn och mäta spänningen på signalledningen, om den är 5V eller liknande så funkar det inte som jag beskrev, men om den är 0V borde det kunna funka.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011