Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 05:02

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 12-08-16 16:53 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Nån som har testat denna? Kanske detta kan vara ett alternativ särskild om man vill ha högre bränsletryck.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... ump-52250/

Citat:
Bild

Bränslepump

Prestandapump av 044-typ med mycket högre tryck och kapacitet än standardpumpar. Lämplig att monteras i till exempel bilar med kraftigt höjd effekt. Monteras utanför tanken.
• Maxtryck: 8 Bar.
• Anslutningar: in M18x1,5 ut M12x1,5
• Elanslutningar: positiv M6, negativ M5

Flöde:
• 270 l/h vid 3 bar
• 200 l/h vid 5 bar

499:-


Lite besvärligt med skruvanslutningar men det borde väll finnas passande slangnipplar till det.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-09-29 22:29 
Offline

Blev medlem: sön 10-03-21 20:56
Inlägg: 66
Ort: Sjöbo
Om du går på skroten och tittar efter Saab 900 81 - 89 med mek sprut så har de anslutningarna du letar efter; även Volvo har det visst på sin pump under bilen; 740 och 940 tänker jag nu på.

Mvh Johannes


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-09-30 23:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jo, det där ser ut som en typisk K-jetronic-pump. Förekommer inte bara på Volvo och Saab utan även på många andra 70- och 80-talsbilar (t ex Peugeot, MB, BMW, VW, Ford, Audi). Man bör observera att K-jetronic-pumparna har större ytterdiameter än andra EKP4. Så gott som alltid skruvanslutning på trycksidan och det kan variera om de har slang- eller skruvanslutning på sugsidan. En annan skillnad är att K-jetronicpumparna har ändstycke på trycksidan av pressgjuten metall medan det brukar vara en brunaktig plast på pumpar för elektroniska system.

På Saab fick de där pumparna kort livslängd eftersom de inte tålde att vara vertikalt monterade, axiallagringen höll tydligen inte för rotorns tyngd i längden.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-10-01 07:31 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Klarar K-jet pumperna också 5-bar?

Många liknande pumpar tror jag har ofta en retur/övertrycks-ventil inbyggd som öppnas innan den når 5 bar.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-10-01 08:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ja, normalt systemtryck är runt 5 bar på K-jetronic-system. Det höga trycket behövs eftersom bränslet så att säga används som hydraulvätska för en del reglerfunktioner i bränslemängdmätaren, man måste ha några bar tillgodo ner till t ex spridarnas öppningstryck och det temperatur- (och eventuellt tryck-) styrda styrtrycket som motverkar luftmängdmätarens kraft på ventilsliden.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-10-06 18:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
morsole skrev:
Om du går på skroten och tittar efter Saab 900 81 - 89 med mek sprut så har de anslutningarna du letar efter; även Volvo har det visst på sin pump under bilen; 740 och 940 tänker jag nu på.

Mvh Johannes


Alla bilar med K-jet har dessa pumpar, ja.
Mercedes, Audi, Volvo Saab....

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011