Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 18-11-15 11:28

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 13-02-24 10:12 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7097
Ort: Älvsjö
Ja, vad är din teori att spridernas icke lineäritet kan bero på annat än att öpningsfördröjningen ≠ stängningsfördröjning?
Massan/tröghet i bränslet som står stilla och måste komma i rörelse kanske?

Hur som helst är just icke linäriteten som man kan behöva kompensera för vid ett pulsförlängningssystem, i alla fall när motorn går i open loop.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-02-24 18:09 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 433
Ort: Norrland
aryan skrev:
Bild


de där ljudpulserna?
de borde vara från när solenoiden i spridaren når sina ändlägen....
i så fall blir resonemanget annorlunda för den första pulsen..
då spridaren är öppen innan själva pulsen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-02-24 21:08 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7097
Ort: Älvsjö
Ja det kommer säkert redan bränsle innan den är helt öppen, å andra sidan stryps väl också flödet delvis innan den är helt stängd.

Här http://automotivetestsolutions.com/imag ... eforms.htm finns också en bra sida

Bild

Tiden från B till F (”E”) är elektriska injektor tiden, öppningsfördröjningstiden är B till D och vid D förflytter sig solenoiden. Stängningsfördjöjningen är F till I, ungefär hälften av öppningsfördröjningstiden. Spridarens verkliga tid den är öppen är J och alltså kortare än E.

Det verkar alltså att själva solenoidens "förflyttingstid” är kort när den väll rör sig, men det finns en mycket längre reaktionstid innan den rör sig. Det borde alltså kunna funka rätt bra med ljudmätningen trots att man bara hör ändlägen, å andra sidan kan man också också använda occiloskop och se på spridarspänningen när den öppnas och stängs.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-02-25 10:02 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7097
Ort: Älvsjö
Utöver spänningen som påverkar öppningsfördröjningen påverkar även bränsletrycket öppningsfördröjningen.

Här http://www.siemensdeka.com/index.php?ma ... ex&cPath=1 finns det data på detta för flera Siemens spridare

T ex http://siemensdeka.com/specsheets/FI114961cs.jpg

Här en till http://www.fordracingparts.com/parts/ic ... 3-mu32.pdf

VBAT Offset (ms)
6 6.261
8 2.336
10 1.543
11 1.319
12 1.134
13 1.004
14 0.869
15 0.786

Tryck (psid) Offset multiplier
20.01 0.7149
30.02 0.9266
39.15 1.0000
44.95 0.9904
50.03 1.0414
54.96 1.1010
60.03 1.1233

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011