Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 08:45

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 13-02-15 15:42 
Offline

Blev medlem: mån 08-02-04 19:54
Inlägg: 91
Ort: Från
Hej.

Kan man konvertera med Arduino?
Ardruino är ett kort som man kan programmera med C eller C++ och den kan göra exakt allt. Det är ett styrkort.
Tänkte om man kunde göra insprutsinpulsen längre?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-02-15 20:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-26 23:30
Inlägg: 298
Ort: Ljusne
Du redan besvarat din fråga, det borde gå alldeles utmärkt med rätt program laddat. :)
Det man måste komplettera med är ett (eller flera) spridarslutsteg, och naturligtvis en anpassningskrets på ingången/ingångarna från ECU.

Den Arduino Uno jag leker med för tillfället kommer snart att få ta plats i bilen och agera färddator. Har inte riktigt fått kläm på programmeringen än så kommer utgå från koden till MPGuino: http://ecomodder.com/wiki/index.php/MPGuino
I kopplingsexemplet på den sidan så ser man även hur ingången för spridarpulser hanteras.

_________________
#Linus Johansson
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-02-15 21:35 
Offline

Blev medlem: mån 08-02-04 19:54
Inlägg: 91
Ort: Från
Volvo245GLT skrev:
Du redan besvarat din fråga, det borde gå alldeles utmärkt med rätt program laddat. :)
Det man måste komplettera med är ett (eller flera) spridarslutsteg, och naturligtvis en anpassningskrets på ingången/ingångarna från ECU.

Den Arduino Uno jag leker med för tillfället kommer snart att få ta plats i bilen och agera färddator. Har inte riktigt fått kläm på programmeringen än så kommer utgå från koden till MPGuino: http://ecomodder.com/wiki/index.php/MPGuino
I kopplingsexemplet på den sidan så ser man även hur ingången för spridarpulser hanteras.


Du menar att man kan fördröja pulserna till spridarna via ardruionon? :) Jag har Mega.
Jag har Volvo 740 B230F och finns det något schema som man vet vilka kablar man ska klippa?
Jag vill inte ersätta systemet med ardruinon. Det känns jobbigt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-02-16 09:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
heretic skrev:
Volvo245GLT skrev:
Du redan besvarat din fråga, det borde gå alldeles utmärkt med rätt program laddat. :)
Det man måste komplettera med är ett (eller flera) spridarslutsteg, och naturligtvis en anpassningskrets på ingången/ingångarna från ECU.

Den Arduino Uno jag leker med för tillfället kommer snart att få ta plats i bilen och agera färddator. Har inte riktigt fått kläm på programmeringen än så kommer utgå från koden till MPGuino: http://ecomodder.com/wiki/index.php/MPGuino
I kopplingsexemplet på den sidan så ser man även hur ingången för spridarpulser hanteras.


Du menar att man kan fördröja pulserna till spridarna via ardruionon? :) Jag har Mega.
Jag har Volvo 740 B230F och finns det något schema som man vet vilka kablar man ska klippa?
Jag vill inte ersätta systemet med ardruinon. Det känns jobbigt.


Det går till på i princip samma sätt som att konvertera med t ex Flexitune, och det finns det flera olika trådar om här.
Observera dock att det är olika ledningar som ska klippas beroende på om insprutningssystemet är LH 2.2 eller LH 2.4 .

Ett ännu enklare sätt, för att slippa bygga ett eget spridardrivsteg, är ju annars att du kopplar in Arduinon internt i LH -styrdonet, så att pulsen förlängs på vägen mellan dess microcontroller och drivsteget.
På LH 2.2 kapar du lämpligen ledningen mellan BS702 pin 10 (timer/räknarkrets, det är egentligen en Intel 8253 även om den är märkt med ett konstigt Bosch-nummer) och motståndet R401 och kopplar in dig där.
På LH 2.4 kommer spridarsignalen från pinne 33 eller 34 på microcontrollern (olika på olika varianter) och går till pinne 33 på den stora hybridkretsen BS202, då är det alltså den ledningen som du ska ge dig på där.
Kolla först med oscilloskop att det verkar vara rätt signal, och ta reda på om den tycks vara aktiv hög eller aktiv låg innan du knåpar ihop programvaran till Arduinon.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-02-16 11:24 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Det vore intressant att göra mera än förlänga spridarpulserna, annars kan man ju lika gärna höja bränsletryck eller sätta in större spridare.

Om du t ex även tar in motortempen och lambdasignalen skulle du kunna göra extra kallstarts anrikning och kanske mager körning (genom att ändra lambda signalen) vid jämn dellast. Om du tar in en signal från tanknivå mätaren och lagrar värdet när motorn stängs av en stund kan du låta arduinon ”se” när du tankat (och bränlet kan ha ändrats) och då via lambda signalen anpassa din pulsförlängning automatiskt så att bilen blir mer som en rikting flexifuelbil.

Ännu bättre vore det om den även anpassade tändningen efter bränslet men det kanske inte går i en Volvo B230F

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-02-16 16:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-26 23:30
Inlägg: 298
Ort: Ljusne
Det finns egentligen inga gränser för vad man kan göra, och i princip skulle en Arduino kunna ersätta hela motorstyrningen.

Vill man utveckla det hela längre så tänker mig en LCD med nyttig information om duty-cycle, korrigeringsnivå, ev. lambda-värde o.s.v..

_________________
#Linus Johansson
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-02-16 17:02 
Offline

Blev medlem: mån 08-02-04 19:54
Inlägg: 91
Ort: Från
Volvo245GLT skrev:
Det finns egentligen inga gränser för vad man kan göra, och i princip skulle en Arduino kunna ersätta hela motorstyrningen.

Vill man utveckla det hela längre så tänker mig en LCD med nyttig information om duty-cycle, korrigeringsnivå, ev. lambda-värde o.s.v..



Jag har LH 2.2 på min B230F och är det mycket jobb jag ska göra för att förlänga spridarpulserna med ardruinon?
Är det typ bara en kabel jag ska klippa? Alltså den som förlänger spridarpulserna?
Ardruino kräver 5V(USB) och 7-12 V (DC-ingång).

Är det inte så att LH 2.2 fungerar så att när en spridare sprutar in så sprutar exakt alla?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-02-16 23:20 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-26 23:30
Inlägg: 298
Ort: Ljusne
Ja, alla spridare är parallellkopplade och avfyras alltså samtidigt.

Strömfrågan kan man antagligen lösa med en 12 V USB-laddare som ger 5 V till Arduino. Att använda dess DC-ingång kan funka det med, men spänningarna i en bil kan variera en hel del så ingången måste klara iallafall 16 V kontinuerligt om det ska vara en säker lösning.

Rent hårdvarumässigt så måste du som sagt komplettera med ingångskrets och spridarsteg, eller så gör du kopplingen internt i styrboxen som torbjörn föreslog.
Hårdvaran kommer antagligen bli väldigt lik den som Flexitune använder. :)

Den riktiga utmaningen (beroende på ens kunskaper såklart) blir att pussla ihop en mjukvara som får duino'n att förlänga spridarpulserna. Har man bara den biten klar så går det ju att i version 1.1 bygga på en kallstartsfunktion och kanske andra finesser.
Synd att inte utnyttja möjligheterna fullt ut så att säga om man ändå siktar på en såpass mångsidig konverteringslösning.

_________________
#Linus Johansson
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-02-17 12:28 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Det gäller då även att hålla reda på öppningstiden som spridaren har, dvs den tid det tar från att inången blir låg till att det kommer bränsle ur spridaren. Om man inte gör det och endast förlänger spridartiden procentuellt blir det för mycket vid korta spridartider (tomgång mm) och/eller för lite vid långa spridartider.

Denna tid varierar lite mellan olika spridartyper och dessutom med batterispänningen, bilens stysystem kompenserar redan för batterispänningsvariationer så de det blir nog inte så fel om man inte kompensera för batterispänningen och bara räknar bort ett konstant värde som styrsystemet har lagt på för att räkna ut spridarförlängningstiden.

Programmet ska alltså se att spridarsignalen blir låg och sätta utgången låg samtidigt räkna tiden tills den blir hög igen sedan låta utgången bli hög igen (stänga spridaren) när det har gått (ca 1,4 ggr (uppmätt tid - öppningstiden)) + öppningstiden.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-02-17 21:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Stabiliserad 5 V som gott och väl räcker till för att mata Arduinon finns ju även tillgängligt i LH 2.2 -styrdonet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-02-23 10:07 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 08-02-15 13:20
Inlägg: 146
Ort: Östergötland
Problem
Det Aryan nämnde om tidsfördröjningen innan ventilen öppnat fick mig att avbryta det jag för tillfället höll på med och genast börja modifiera mina två ipe-konstruktioner, för att senare ge mig ut på gatorna i Motala. Det tog en stunds tankemöda innan jag kom på hur jag skulle ordna en tidsfördröjning men det var bara att koppla en liten kondensator på ca 5nF över D3 (Z6V8) - precisionen påverkades inte, konstigt nog. Jag försökte även med 1nF. 4n7 kondingen skapade en fördröjning runt 1 mS vilket jag har läst är en god approximation. Tidsfördröjningen gör även så att proportionaliteten eller linjäriteten i början blir positiv. Linjäritetan ökar för att senare sjunka, istället för att sjunka direkt, som det var innan. Resultatet var att bottendraget blev sämre, en allmänt svag och trött bil - därtill blev återigen tomgången dålig. Jag återställde allt och bilen fungerade utmärkt igen.

Analys
Det jag kom fram till är följande: Den effektiva öppningstiden dvs. den tid som spridarventilen är öppen, är densamma som den elektriska pulsens varaktighet. Bränslespridaren har en viss fördröjning, en dödtid. Det beror på induktionen från spolen och mekanisk tröghet. Samma sak när pulsen upphör: Induktionen gör så att ventilen förblir öppen under en kort stund etc. Dessa båda fördröjningar dras ifrån och läggs till och resultatet blir plus minus noll.

Ventilens öppningstid = bränsledatorns öppningstid!

Frågetecken
Om det finns små skillnader i fördröjningarna vid öppning resp. stängning så måste man i förväg känna till detta för att man ska veta vilket flöde (per tidsenhet) en viss spridarmodell har vid olika öppningstider.
1. Är skillnaderna i fördröjningarna intressanta eller kan man betrakta dem som lika stora?
2. Om skillnaderna är signifikanta så borde valet av spridarfabrikat vara väsentligt innan man börjar laborera med olika bränslespridare.

Bild

_________________
Tanka fritt är stort men tanka billigt är större Essential Electronics


Senast redigerad av bjornqvist lör 13-02-23 13:47, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-02-23 12:38 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Öppningstid är nog ifs bara en faktor att ta hänsyn till när bilen går i open loop. En Ford Focus FFV går t ex aldrig ur closed loop på etanol medan den på bensin fetar på extra vid fullast enligt Torbjörns observationer.

Tror inte att öppningstid = stängningstid, det finns artiklar om det om man googlar lite, megasquirt har nog också info om det. Det finns även tabeller med spridarnas öppningstider på nätet har jag sett.
Lågohmiga spridare med förkopplingsmotstånd eller peak and hold drivsteg är snabbare än högohmiga.
Tror att bränsletrycket kan spela in också, hög tryck -> långsammare öppning + snabbare stängning?
Baterispänning ger utslag, t ex medan man startar med kanske 8V till spridare blir de mycket långsammare, styrsystemet kompenserar för olika spänningar har jag läst.
Såg också att senaste version av Bioadaptern viewtopic.php?f=10&t=6776&p=67893#p67893 nu kan ställas in för olika spridar öpptningstider.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-02-23 14:03 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 08-02-15 13:20
Inlägg: 146
Ort: Östergötland
Jag tror inte det är någon större skillnad på fördröjningarna. Ventilmekanismen är nog avpassad så att den ger ungefär samma kraft vid öppning som vid stängning. Jag kompletterade mitt inlägg med en bild/figur så det framgår vad som är vad.

Verkar som att begreppet ”öppningstid” kan tolkas olika men det jag sett på nätet tycks stödja min figurs textinnehåll.

Jag vill hävda att det är av stor väsentlighet om man räknar med dödtider/efterhäng - det visade sig mycket tydligt när jag gjorde provkörningarna.

Det som verkar vara förklaringen; är att det uppstår en liten tidsförskjutning, som dock inte har någon praktisk betydelse.

_________________
Tanka fritt är stort men tanka billigt är större Essential Electronics


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-02-23 20:21 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Det verkar inte vara så enkelt att både fördröjningar alltid tar l lika lång tid, i så fall måste stängningstiden variera lika mycket med spänningen.
Se t ex: variationen i öppningsfördröjning ”lag time” för olika injektorer och spänning:
http://injector-rehab.com/shop/lag.html

Se fig 1.4 och 1.5 här http://www.picoauto.com/tutorials/fuel-injection.html

Citat:
An electromechanical injector of course takes a short time to react, as it requires a level of magnetism to build before the pintle is lifted off its seat. This time is called the ‘solenoid reaction time’. This delay is important to monitor and can sometimes occupy a third of the total pulse width. A good example of the delay in opening can be seen in the example waveform shown below in Fig 1.4.

The waveform is ‘split’ into two clearly defined areas. The first part of the waveform is responsible for the electromagnetic force lifting the pintle, in this example taking approximately 0.6 ms. At this point the current can be seen to level off before rising again as the pintle is held open. With this level off ind it can be seen that the amount of time that the injector is held open is not necessarily the same as the time measured. It is not however possible to calculate the time taken for the injector’s spring to fully close the injector and cut off the fuel flow.

Bild
Figure 1.4

Fig 1.5 shows both the injector voltage and current displayed simultaneously.
Bild
Figure 1.5



röd=strömmen blå=spänning:
När strömkurvan har en liten horisontell strecka från ca 1 - 1,3 mS borde ventilen öppna sig när den omvända spänningspiken blivit noll tror jag att ventilen nog stängd sig igen. I så fall är den ca 1,3 mS att öppna sig och kortre tid att stängas.

Här http://ecomodder.com/forum/showthread.p ... 17101.html är någon som ”lysnnar" på injektorens rörelse för att exakt ta reda på öppningstiden (för att kunna mäta förbrukningen), även ett smart ide om man ska felsöka!

Citat:
I found out that the injector opening seems to take longer time than closing.
I'm assuming that the two "bursts" in the sound waveform comes from the injector hitting the open position and the closed position. The beginning of the "burst" is when it hits and the "burst" itself is just the echo of the sound
Bild
Then I carefully measured the tickmarks on the scope screen and I got that the injector voltage pulse is 2,68ms long and time between the open/close sounds is 1,80ms long.
Then the total injector delay would be 0,88ms, Right?
I took some other samples and the result is the same.


Det synns tydligt hur öppningstids fördröjning är betydligt länge (ca 1,88 mS) än stängningsfördröjningen (ca 1 mS) och skillnaden gör att verkliga injektionstiden här är ca 2/3 av tiden att spridarsignalen är låg.

Jag tror därför att siffrorna i första länkens tabell med "Injector Lag Times” vid olika spänningar är just skillnaden mellan öppningstidens fördröjning och stängnings fördröjning.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-02-24 00:02 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 08-02-15 13:20
Inlägg: 146
Ort: Östergötland
Aryan, det var nog tur jag hoppade in här eftersom detta inte är lätt att greppa.

Egentligen handlar problemet om bränslemassa per tidsenhet. Vi kan inte stirra oss blinda på oscilloskopbilder eller försöka tolka ljudmönster.

Konstruktörerna av bränslespridare strävar efter att göra dem linjära, det är endast när pulstiden är kort som en viss olinjäritet kan tillåtas existera. En spridare har en viss inbyggd dödtid. Denna dödtid kan gränsa eller överskrida 1 mS, men oftast ligger den lägre eller omkring 0,5 mS. Om inte spänningspulsen är längre än denna dödtid kommer spridaren att förbli stängd. För dem som vill tillverka en egen pulsförlängare finns således gott om tid för en växlingspuls mellan ordinarie öppningstid och en pålagd extratid. När spridaren öppnar eller då spridaren jobbar med pulslängder över 2 mS så är spridaren i nio fall av tio linjär. Min figur stämmer nog rätt bra.

”lag” betyder eftersläpning, vilket innebär att bränslet hela tiden kommer bakom pulsen. Det finns då en liten inbyggd reaktionstid, troligtvis beror denna på det elektriska fenomenet; induktion.

Linjariteten på spridare kan variera. Det innebär att en 40 procentig pulsökning istället ger en 60 procentig bränsleökning eller en 30 procentig bränsleökning... Så, det är nog en god idé att förse pulsförlängaren med en variabel pulsförlängning - liksom det är på mina IPE-kretsar eller lämna över kontrollen till lambdasonden.

Studera detta dokument:
http://www.calibratedsuccess.com/Assets ... rticle.pdf

_________________
Tanka fritt är stort men tanka billigt är större Essential Electronics


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011