Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 07:42

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Adaptering i en FFV
InläggPostat: tor 13-09-26 17:25 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag tankade i går på en mindre station i mitt närområde (drygt 30 km bort). Därefter körde jag några kortare sträckor för ärenden inom den aktuella tätorten. Jag märkte då att motorn började adaptera på det nytankade bränslet. Tomgången blev väldigt "nervös" och varierade nästan som en gammaldags dieselmotor som går med "ekonomiinsprutning", en sådan insprutning där det pulserar på tomgång. Ökar man bara varvet lite så försvinner det.
Nu löste det sig för mig när jag skulle vända hemåt. Det är som sagt drygt 30 km och huvudsakligen 90-väg. Det är som taget ur regelboken för adaptering.
Jag mailade i dag till bolaget och frågade om dom redan hade börjat med vinteretanol eller hört någon annan anmärkning. Det hade dom inte och dom har kvar sommaretanolen. Vinteretanolen börjar dom fylla succesivt på stationerna i mitten på oktober. Han lovade i alla fall att om något problem skulle fortsätta så skulle "vi" skicka ett prov till OK-Q8 som var deras leverantör. Dom i sin tur får skicka provet till sitt laboratorium i Rotterdam för undersökning och utvärdering. Ganska omständigt alltså.
Nu tror jag inte det behövs, för när jag körde ett ärende tidigare i dag märktes inget. Vad jag minns, så har jag bara upplevt det här en gång tidigare och det är säkert 3 år sedan.

Ni andra som kör FFV, har ni märkt av någon adaptering när det inte borde märkas? Alltså när det fortfarande är (skall vara) sommaretanol. Det kan ju naturligtvis vara någon annan störning, men han hade inte hört några andra klagomål och tanken på stationen fylldes upp 15/9 så på den tiden borde fler ha hört av sig om något var i olag.
Bilen är en Volvo V70 2.0F -08 och jag har aldrig tankat annat än E85.

Förresten, hur uppför sig en "garagekonverterad" bil enligt t.ex etanolföreningens recept, blir det någon form av adaptering i en sådan bil om bränslets sammansättning ändras? Eller är det bara förbehållet fabriks-FFV.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Adaptering i en FFV
InläggPostat: tor 13-09-26 21:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag har inte märkt av några adapteringsproblem vid bränslebyte på Ford Focus FFV (två olika exemplar). Däremot kan man notera att adapteringen tar lång tid sedan man har raderat felkoder och adapteringsdata, så att systemet måste börja om helt från grunden. Då kan det krävas en veckas daglig körning innan allt beter sig normalt.

En intressant sak med Fords FFV-bilar som man kan se med en OBD-läsare är att LTFT-värdet sticker iväg kraftigt vid ett bränslebyte men går ner till nära noll efter bara några minuters körning. Det tycks alltså finnas ytterligare en långsam fuel trim -parameter som en vanlig enkel felkodsläsare inte ser.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Adaptering i en FFV
InläggPostat: fre 13-09-27 04:54 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
På den Cmax som vi hade tidigare så märktes det initialt väldigt tydligt när bränslebyte skedde. Den började rycka till ganska rejält. Det stod t.o.m i instruktionsboken att den kunde göra det och att det var normalt. Efter programbyte till motorstyrningen försvann det dock.

På min hemkonverterade Renault så upplever jag från tid till annan att den går ojämnare och är ibland t.o.m svårstartad. Det verkar främst gälla om jag tankar på en viss station. Kan ju också vara allmänna ålderskrämpor, hehe.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011