Jag tankade i går på en mindre station i mitt närområde (drygt 30 km bort). Därefter körde jag några kortare sträckor för ärenden inom den aktuella tätorten. Jag märkte då att motorn började adaptera på det nytankade bränslet. Tomgången blev väldigt "nervös" och varierade nästan som en gammaldags dieselmotor som går med "ekonomiinsprutning", en sådan insprutning där det pulserar på tomgång. Ökar man bara varvet lite så försvinner det. Nu löste det sig för mig när jag skulle vända hemåt. Det är som sagt drygt 30 km och huvudsakligen 90-väg. Det är som taget ur regelboken för adaptering. Jag mailade i dag till bolaget och frågade om dom redan hade börjat med vinteretanol eller hört någon annan anmärkning. Det hade dom inte och dom har kvar sommaretanolen. Vinteretanolen börjar dom fylla succesivt på stationerna i mitten på oktober. Han lovade i alla fall att om något problem skulle fortsätta så skulle "vi" skicka ett prov till OK-Q8 som var deras leverantör. Dom i sin tur får skicka provet till sitt laboratorium i Rotterdam för undersökning och utvärdering. Ganska omständigt alltså. Nu tror jag inte det behövs, för när jag körde ett ärende tidigare i dag märktes inget. Vad jag minns, så har jag bara upplevt det här en gång tidigare och det är säkert 3 år sedan.
Ni andra som kör FFV, har ni märkt av någon adaptering när det inte borde märkas? Alltså när det fortfarande är (skall vara) sommaretanol. Det kan ju naturligtvis vara någon annan störning, men han hade inte hört några andra klagomål och tanken på stationen fylldes upp 15/9 så på den tiden borde fler ha hört av sig om något var i olag. Bilen är en Volvo V70 2.0F -08 och jag har aldrig tankat annat än E85.
Förresten, hur uppför sig en "garagekonverterad" bil enligt t.ex etanolföreningens recept, blir det någon form av adaptering i en sådan bil om bränslets sammansättning ändras? Eller är det bara förbehållet fabriks-FFV.
|