Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 08:06

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: bränslefilter
InläggPostat: tis 14-03-18 19:05 
Offline

Blev medlem: lör 12-09-01 19:12
Inlägg: 34
Hej har hittat nått intressant kan nog bli nått sånt här om problemet kvar står

http://performancefuelsystems.com/products.htm


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: bränslefilter
InläggPostat: tor 14-04-03 21:05 
Offline

Blev medlem: lör 12-09-01 19:12
Inlägg: 34
Jag köpte motsvarande filter från mekonomen till en flexifule bil
och jädrar så pigg bilen blev.
Symtomen jag hade var att det kändes som miständning som när kablarna är dåliga det hugger till ibland
Tanka bensin så gick det bra 2 tankar e85 sen samma visa
Men nu går bilen som bara den och hoppas att den fortsätter så.
Jag har kört 3-4 tankar på det nya filtret utan problem


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: bränslefilter
InläggPostat: lör 14-05-10 22:58 
Offline

Blev medlem: lör 12-09-01 19:12
Inlägg: 34
Med nytt filter kunde jag köra 5-8 tankar sen tändes motor lampan och misständning nu har jag bytt bränsle pump och har bland tankat men bilen går bra så jag hoppas på att den gamla var trött. Den har gått 15000 bil så den har ju varit med ett tag.

Jag återkommer när jag kört ett par tankar e85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: bränslefilter
InläggPostat: sön 14-05-11 06:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Vad fick du för felkoder när lampan tändes? Har du gjort något försök att mäta bränslepumpens strömförbrukning och se om den ökar när filtret börjar bli igensatt?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: bränslefilter
InläggPostat: sön 14-05-11 17:39 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag grubblar vidare på detta med att mäta strömmen till bränslepumpen.
En amperemeter går ju att rigga upp, kanske tillfälligt men något opraktiskt om den skall sitta länge. Och strömmen till pumpen, kanske 5 - 6 ampere eller liknande kommer att gå i en slinga genom instrumentpanelen. Det borde vara enklare med en strömavkännande enhet och en signallampa vid instrumentpanelen. En lysdiod räcker.
För en vanlig medelbilsvensson räcker det med en varningslampa att "nu drar bränslepumpen för mycket ström". Det blir nästan lite överkurs att veta om pumpen drar 6,1 ampere eller 6,5 ampere vid ett aktuellt tillfälle. (Om man nu inte söker just den informationen) Det viktiga i informationen är ju att veta att bränslefiltret håller på att bli fullt eller att pumpen håller på att bli gammal och trött. (Vi förutsätter i exemplet här att en frisk pump skall dra 6,0 ampere).

Så en sådan mätkrets skulle nog göra nytta. Naturligtvis bör den vara inställbar för ett bestämt och önskat värde.
Någonting säger mig att det redan finns en sådan mätkrets i moderna bilar med OBD2-uttag (?)

Kan det vara något för någon händig att sätta ihop eller skissa på en sådan krets?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: bränslefilter
InläggPostat: mån 14-05-12 10:26 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Nja, den erfarenhet jag har är att vad som är "normal" förbrukning också varierar med bränslets temperatur (kallt trögflytande bränsle ger ju ett större tryckfall över filtret) och, på de flesta bilar med insprutningsmotor, med gaspådraget i och med att tryckregulatorn reglerar relativt undertrycket i insugningsröret.

Jag tvivlar på att man hittar någon övervakning av strömmen till bränslepumpen i fabriksmonterad elektronik på moderna bilar.

Den strömkännande kretsen i en glödtrådsvakt borde gå ganska lätt att bygga om för ändamålet, bränslepumpens strömförbrukning motsvarar ju ungefär en halvljuslampa eller två-tre bromsljuslampor så de flesta glödtrådsvakter bör redan ha en lämplig mätshunt på kortet, det enda som behöver göras är att justera gränsvärdet så den slår om vid lämplig ström. Många glödtrådsvakter på 80- och 90-talsbilar är byggda kring en IC som heter LM1946, en bra början är att studera databladet för den.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: bränslefilter
InläggPostat: mån 14-05-12 11:56 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
torbjorn skrev:
Den strömkännande kretsen i en glödtrådsvakt borde gå ganska lätt att bygga om för ändamålet, bränslepumpens strömförbrukning motsvarar ju ungefär en halvljuslampa eller två-tre bromsljuslampor så de flesta glödtrådsvakter bör redan ha en lämplig mätshunt på kortet, det enda som behöver göras är att justera gränsvärdet så den slår om vid lämplig ström. Många glödtrådsvakter på 80- och 90-talsbilar är byggda kring en IC som heter LM1946, en bra början är att studera databladet för den.


Och bränslepumpen har väll ofta en egen säkring? Då borde man enkelt kunna mäta strömmen där.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: bränslefilter
InläggPostat: mån 14-05-12 12:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
aryan skrev:
torbjorn skrev:
Den strömkännande kretsen i en glödtrådsvakt borde gå ganska lätt att bygga om för ändamålet, bränslepumpens strömförbrukning motsvarar ju ungefär en halvljuslampa eller två-tre bromsljuslampor så de flesta glödtrådsvakter bör redan ha en lämplig mätshunt på kortet, det enda som behöver göras är att justera gränsvärdet så den slår om vid lämplig ström. Många glödtrådsvakter på 80- och 90-talsbilar är byggda kring en IC som heter LM1946, en bra början är att studera databladet för den.


Och bränslepumpen har väll ofta en egen säkring? Då borde man enkelt kunna mäta strömmen där.

/Aryan


Den kan åtminstone ha en egen säkring. Men på många lite äldre bilar med insprutning är det vanligt att den inte är avsäkrad alls. Och på nyare bilar så kan det ligga diverse andra saker (t ex lambdasondsförvärmning, spridare, tomgångsreglering) på samma säkring. Man bör nog studera elschemat för just den aktuella bilen innan man gissar för mycket.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: bränslefilter
InläggPostat: mån 14-05-12 16:29 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
torbjorn skrev:
Man bör nog studera elschemat för just den aktuella bilen innan man gissar för mycket.


Håller såklart med.

Här http://autolabscopediagnostics.com/fuelpump.htm står hur man kan ta reda på fler (or)saker som kan vara ett ett problem än igensatt bränslefilter om man använder en occiloscop när man tittar på strömmen genom pumpen.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: bränslefilter
InläggPostat: mån 14-05-19 20:53 
Offline

Blev medlem: lör 12-09-01 19:12
Inlägg: 34
Min bil är en Suzuki baleno från 99 det borde sitta en fel kod utag på den men jag har inte tänkt på det. Jag har ingen dator till det häller.

Efter som jag ej vet hur mycket pumpen ska dra normalt har jag inte brytt mig om att mäta den dåliga.
Det knorra en del från den så det lät som den gick tungt när jag slog på tändningen.

Symtomen jag hade var att om jag körde över 70 i typ 3-5 min så misstände den typ och efter en liten stund tände sig motor lampan har vajer räcken på båda sidor om bilen så det var bara att fortsätta köra men sänkte farten efter typ 1 min slockna lampan då tanka jag bensin och då funka det bra igen.

Med den nya pumpen från biltema som helt otroligt kosta 44 kr.
Knorret från pumpen är nästan helt borta och jag har kört ca 70 mil med nya pumpen.

Den gamla hade gått 15000.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: bränslefilter
InläggPostat: tis 14-05-20 11:39 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
sunkan_85 skrev:
Med den nya pumpen från biltema som helt otroligt kosta 44 kr.
Knorret från pumpen är nästan helt borta och jag har kört ca 70 mil med nya pumpen.

Den gamla hade gått 15000.


Bara 44 kr! saknas det inte en nolla?

Jag kollade i helgen på en Volvo 850, den hadde en säkring för pumpen (säkring #2). Med gamla filteret som inte visade sig vara allt för igensatt (det gick fortfarande lätt att blåsa igenom filtret) drog pumpen ca 4,5A (4,46A) och med ett nytt filter drog pumpen ca 4,2A (4,17A).

Kollade dock inte om det gick att få fram nått varvtal med occiloskop.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: bränslefilter
InläggPostat: tis 14-05-20 16:13 
Offline

Blev medlem: lör 12-09-01 19:12
Inlägg: 34
Nej jag betalade 44kr men det kan vara så att de har fel märkt skulle jag ha köpt på mekonomen så kosta de 1000kr så jag var lika förvånad. Mitt filter har jag bara kört typ 500l igenom så det borde inte vara några problem med det


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: bränslefilter
InläggPostat: fre 16-07-29 13:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Hmm, har vi missat nåt?
10 micron?
http://www.speeding.nu/c/bransle/branslefilter/
Finns det några källor på att man behöver 10 micron, och isåfall varför?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: bränslefilter
InläggPostat: fre 16-07-29 14:21 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag som kör en "Fabriks-FFV" V70 2.0F -08, läser i mitt serviceschema: "Bromsledningar, bränsleledningar, bränslefilter. Kontrollera läckage/skador. 60 000 km, 120 000 och 180 000 km."
Schemat sträcker sig upp t.o.m 200 000 km. Det är en utskrift från Vida, som är Volvos databas etc. etc. med allehanda uppgifter.
Det står inget om byte, men det kanske är underförstått om man upptäcker något fel på den aktuella enheten.
En som skriver mycket om filter och allt som hör till det, är Pelle Söderström, han som bygger en 16-cylindrig motor. http://www.sweet16.se/
Han skriver massor av text och visar säkert 1000 bilder på sitt bygge, så jag känner inte för att söka om det finns några uppgifter. Han bygger dock för att köra på E85.

Min nästkommande service blir 120 000 km. Troligen under den kommande hösten. Om det framgår av fakturan att dom har bytt filter så skall jag försöka komma ihåg att meddela här.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: bränslefilter
InläggPostat: fre 16-07-29 16:44 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Lite uppdatering om bränslefilter.
Jag gav mig tid i alla fall att titta på Pelle Söderströms sida om sin 16 cylindriga motor. Han skriver om bränslefiltren och det är två sådana gamla modeller med ett glas och en stålbygel som håller fast glaset. Bildexempel: http://www.vikabacken.se/branslerenare-med-glas/432-0
Jag säger som Karlmb: Micron?

Och som sagt, han tänker köra på E85.
För den som inte har sett sidan tidigare, Pelle Söderström är en verklig "räknenisse" (i god bemärkelse). Han mäter, provar och räknar på det mesta som hör till motorn och dess konstruktion. Han gör långtidsprov och talar med leverantörer och t.o.m nu nyligen med någon institution i USA som klassar motoroljor. Dom kunde inte svara utan att få veta hur många anställda han har, hur mycket han skall sälja o.s.v o.s.v. Men det redde nog upp sig till slut. Man kan läsa om detta på hemsidan.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011