Elektrisk ställbar BTR har jag tänkt lösa med dead end fuelrail som slutar med en ställbar BTR som har ställts in på för hög tryck (som nöd/övertrycks ventil). En bränsletrycksensor med elektronik för bränslepumpstyrning ska kunna hålla trycket på ett lägre konstant värde. Om bilen har vakuumkompenserat bränsletryck krävs en differentialtryckgivare (med insugs vakuum ansluten till "andra" sidan) eller att elektroniken även använder MAP givarsignalen för att beräkna rätt bränsletryck. Men detta skulle bara användas för att nå lagom tryck för E85 göra bränsleuppvärmning möjlig (utan returflödet) och spara lite på pumpens slitage/elförbrukning, inte för magerkörning.
Därtill har jag skaffat en bredbandslambdasond och tillhörande elektronik byggsats från
http://www.wbo2.com/som har utgång(er) som kan emulera en vanlig smalbands lambdasond signal. De kan programas med en enkel tabell så att smalbandsutgången har omslagspunkten vid godtyckligt värde för lambda 1, så med dessa borde man ganske enkelt kunna göra en smalbands kurva för mager och stoch körning.
Man skulle kunna automatisera omslag mellan kurvor med en vakuumswitch på insuget kanske.
Jag har ännu inte gjort mer än monterat och provat att den fungerar, en tänkbar lösning skulle kunna vara att behålla original lambdasond och montera bredbandssonden brevid. Då skulle man enkelt kunna byta mellan original och emulerade lamda kurvor.
Programerbar extra förtändningen har jag sedan några år en programberbar box som "flyttar fram" slänghjuls sensor signalen så att ECU’n tror att ODP kommer x grader tidigare. Den kan programeras i 3D så attvartalet + MAP eller gasspjälsläge avgör hur många grader signalen flyttas fram. Jag har en knapp så att jag kan stänga av funktionen om jag vill. T ex kan det vara en fördel för att tillfälligt sänka varvtalet lite när motor går med förhöjd tomgång när den är kall annars går den bättre och snålare med extra förtändningen.