Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 05:34

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 15-05-02 22:52 
Offline

Blev medlem: tor 07-08-30 18:15
Inlägg: 7
Ort: Från
Ge gärna exempel på flera olika. Ju simplare desto bättre. Inte k-jetronik, sådana har jag redan :)
Även sprut som man enkelt kan bli av med closed loop på är av intresse.

Helst ska det avra sprut som går enbart på typ spjälläget, men jag antar att det är ovanligt. Kan tänka mig att äldre enkelportssprut innan katalysatorn kanske funkar så.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 15-05-02 22:57 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
Trionic5 ifrån SAAB funkar ypperligt för ändamålet.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 15-05-03 21:54 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Vad jag vet så finns det inga rent spjällägesstyrda system utan lambdareglering, åtminstone på personbilar. Däremot har det förekommit på tvåtaktsmotorer i snöskotrar (Arctic Cat och Polaris) på 90-talet. De systemen tillverkades av JECS (heter tydligen numera Unisia) och Kokusan Denki.

Centralinsprutning (TBI) används praktiskt taget uteslutande tillsammans med lambdareglering, det enda fall jag känner till där ett sådant system används utan lambdareglering är GM:s P4 (Multec) -system på en enda 1,8 l-motor som satt i Opel Ascona ca 1987. Detta system är undertrycksstyrt.

Luftflödesstyrda multipointsystem utan lambdareglering fanns det gott om på 80-talet. T ex Bosch L-jetronic, LE-jetronic och tidiga utföranden av Motronic och LH-jetronic. VW's Digijet (som iofs också finns lambdareglerat). Ford EEC-IV, används utan lambdareglering i ett helt luftflödesstyrt utförande på 2,0 OHC-motorerna i Sierra och Scorpio 1985-87, och ett både luftflödes- och undertrycksstyrt utförande på 2,8 V6-motorerna under samma tid.
Det har också funnits flera japanska system som i stort sett är kopior av Bosch-system. Lucas gjorde ett helt eget analogt system som ibland påstås vara en L-jetronic-kopia, men som elektriskt sett är en helt egen konstruktion även om luftmängdmätare och en del andra komponenter köptes in från Bosch. Det har använts på Range Rover och en del brittiska prestigebilar.

Undertrycksstyrda multipointsystem utan lambdareglering är mer sällsynta, och så ålderdomliga att man nog inte gärna vill återanvända dem i moderna projekt. Dels finns ju Bosch gamla D-jetronic från omkring 1970 och dels ett amerikanskt system som tillverkades av Bendix och som GM-koncernen använde på en del modeller av sina prestigemärken Cadillac och Oldsmobile i mitten av 70-talet.

Tillägg: En del Motronic-system från slutet av 80-talet (t ex 4.1 som användes på bl a Opel Omega) har en pinne på styrdonet som kan jordas för att koppla ur lambdaregleringen. Flera andra system från den tiden (t ex LH 2.2) är gjorda så att de automatiskt detekterar bortkopplad lambdasond och då går över i open loop utan att sätta felkod eller klaga. Anledningen till sådana lösningar var att man skulle kunna köra en katalysatorbil utan lambdasond och kat t ex vid utlandsresa i länder där det ännu inte gick att få tag i blyfri bensin överallt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 15-05-05 06:54 
Offline

Blev medlem: tis 12-03-20 21:00
Inlägg: 102
J.K Nilsson skrev:
Trionic5 ifrån SAAB funkar ypperligt för ändamålet.

J.K Nilsson



Jag säger som herr J.K, Saabs Trionic 5 är utmärkt för ändamålet! Går att montera på så gott som alla 4-cylindriga maskiner och är väldigt anpassningsbart (tex som i detta fallet att stänga av closed loop). Precis lika avancerat system som det är simpelt!

_________________
SAAB 9-3 2.0T -02 300hk Biopower


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011