Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

spridarproblem
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=18&t=7411
Sida 1 av 1

Författare:  svante [ mån 16-05-23 19:22 ]
Inläggsrubrik:  spridarproblem

hej forumet, länge sen senast... :D

jag har kört fast.
problem 1
jag har bytt motor på en subaru men den nya var inte ritigt lika så jag fick byta även spridare, men...
den går som ett röv***, misstänker att spridarna på utbytesmotorn är större än på den gamla rasade..
varför den får för fett :twisted:....
de gamla passar inte att bara byta till..
om jag hade kunnat ta reda på flödet på de gamla, dels för att kunna ta reda på om det är det problemet...
i så fall skaffa lika stora som passar i railen.
de gamla är Denso märkta med siffror:
3010 821 28
men ingenstans på hela internet finns info om dessa?
någon här kanske vet?
annars kanske man kan knåpa ihop en spridare och en soppapump och försöka mäta flödet?
det är samma tryck, har jämför tryckregulatorerna från gamla och nya motorn...

Fråga 2:
det är antingen det eller fel på MAP sensorn,
hur i ???? fungerar den?
den verkar sitta i ett slingrigt hål i spjällhuset och mäter vaddå?
undertrycket i insugsröret innan spjället?
är det lika med luftflödet?
den ser ut såhär:
http://www.ebay.ca/itm/99-00-Subaru-Imp ... 2025745365

bilen är en subaru forester 98?

Författare:  nyfiken [ mån 16-05-23 20:56 ]
Inläggsrubrik:  Re: spridarproblem

Har du tittat här? http://users.erols.com/srweiss/tableifc.htm

Det måste finnas mångdubbelt fler insprutare än tändstift???

Listan har ingen korsreferensfunktion. En brist.

Författare:  torbjorn [ tis 16-05-24 07:07 ]
Inläggsrubrik:  Re: spridarproblem

Tryckgivaren (MAP-sensorn som den brukar kallas) mäter undertrycket i insugningsröret, alltså efter gasspjället. Med hjälp av mätvärdet på undertryck, varvtal, cylindervolym och lufttemperatur kan motorstyrsystemet beräkna luftflödet.

Man bör komma ihåg att undertrycksstyrda insprutningssystem brukar få stora problem om man flyttar över dem till en motor med annan cylindervolym än den ursprungliga.

Det är lätt gjort att mäta upp flödet genom en spridare genom att lossa den från motorn, rikta den ner i ett mätglas, se till att bränslepumpen är igång och sedan lägga på ström på spridarens spole en bestämd tid.

Författare:  svante [ tis 16-05-24 17:53 ]
Inläggsrubrik:  Re: spridarproblem

nyfiken:
verkar vara tomt i subarufältet..?

thorbjörn:
utbytesmotorn var samma block men topparna var olika och då även insugsröret och med det följde spridarbryggorna + spridare.
men spjällhus från gamla motorn där undertrycks MAPen sitter...?
så hypoteriskt borde det bara kunna vara olika stora spridare?

tack för idén...
om man bara sätter ett T på tryckslangen och klamra dit spridaren och starta mtorn..
sen bara hänga dit två kablar och fylla en tom plastflaska, ta tid och mäta mängden... :D

eller så kan man ju hänga dit en justerbar tryckregulator från etanoltiden :D
och skruva ner trycket lite.
istf att byta spridare.

Författare:  torbjorn [ tis 16-05-24 20:01 ]
Inläggsrubrik:  Re: spridarproblem

Ett problem med att sänka bränsletrycket är att spridaren förmodligen inte finfördelar bränslet så bra om den får gå med alldeles för lågt tryck. Så det kan bli problem med kallstarter, varmkörning och tomgång, kanske bekymmer med höga HC-värden också.

Författare:  svante [ tis 16-05-24 21:45 ]
Inläggsrubrik:  Re: spridarproblem

har mätt nu, 210ccm/min på de gamla...och 36 psi(2.5 bar) bränsletryck
och spridarna på utbytes motorn 336ccm/min vid 3 bar då borde de ge 286ccm/min vid 2.5 bar
35% för mycket... :( verkar som att jag fått en oavsiktlig E86 konvertering...
och visst är det inge bra å sänka trycket ännu mera..
man måste ner under 2 bar,
blir å jaga spridare då...
eller mappa om, hmmm en bil från -98?
eller f-n tanka etanol :lol:
så länge den nu finns kvar
eller mickla dit gammspridarna, kan inte vara helt omöjligt!
eller vet någon av en magisk skruva att skruva på? :lol:

Författare:  torbjorn [ ons 16-05-25 09:22 ]
Inläggsrubrik:  Re: spridarproblem

En japansk bil från '98 har troligtvis flashminne i styrdonet och möjlighet till programladdning via OBD-kontakten. Dock är det förstås en helt annan sak hur lätt det är att genomföra programladdningen, om det finns någon vänlig själ som har lagt ut uppgifter om mappning på nätet osv.

Förmodligen är väl det enklaste att köra på E85 och se om det fungerar bra. Håll koll på LTFT-värdet med hjälp av en OBD-kabel för att se hur det utvecklar sig. Det kan vara en god idé att börja med att radera felkoder och nollställa adaptering och, om biltillverkaren har angivit någon slags körcykel för "snabbadaptering", följa den.

Författare:  svante [ ons 16-05-25 17:59 ]
Inläggsrubrik:  Re: spridarproblem

så blev det, tankade ren E85 och nu går den som den ska, så det får bli en etanolbil, ivf ett tag....
besiktar den så så blir det ett problem mindre,
får hitta på nåt när och om jag ska sälja den.

Författare:  svante [ tor 16-05-26 10:55 ]
Inläggsrubrik:  Re: spridarproblem

rent papper på besiktningen :D
så nu återstår att hitta billiga spridare,
någon här som har 4 st:
35310-37150 eller
0280155937 e.d.
med flöde c.a. 220 - 230ccm vid 3 bar eller e.g. 210 vid 2.5
typ EV1 kan åckså gå, dock måste jag skaffa kontaktadapter till Denso.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/