Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 05:34

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Flytta bränslefiltret
InläggPostat: mån 16-10-10 00:56 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Håller på att fixa en gammal Citroën BX som stått i vila i några år och upptäckte att bränsleröret under bilen rostat ett litet hål i, konstigt nog är bränlserören av stål inte plast som de flesta bilar (utom Mercedes?) har haft i åratal.

Troligtvis bytar jag ut röret mot ett plaströr som kommer från en volvo 245 då kab det inte rosta sönder längre. Nu undrar jag om jag inte ska passa på att samtidigt flytta fram bränsle filtret från en opraktisk och ganska utsatt plats under bilen.

Finns det nån nackdel att flytta fram filtret till motorrummet/torpedväggen?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Flytta bränslefiltret
InläggPostat: mån 16-10-10 11:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det tror jag inte är några problem, enda möjliga nackdelen är väl att om det börjar läcka vid anslutningarna till filtret så sker det på ett mindre trevligt ställe ur brandsynpunkt.

Man kan dock se att bilar med insprutning och fabriksmonterat bränslefilter i motorrummet, ofta har det placerat på något ganska kallt ställe långt från motorn. T ex framför vänster fjäderben eller vid den längsgående balken långt ner på vänster sida (skulle motsvara under batterihyllan på en BX).

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Flytta bränslefiltret
InläggPostat: mån 16-10-10 13:07 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja det är också bara vad jag kunde komma på.

Monojetronic systemet i BX14 har dessutom relativt lågt bränsletryck; bara 0,9 bar. Så det blir inga enorma påfrestingar på anslutningarna.

Ser nu att Peugeot 205 GTI (som ju är en kusin till Citroen BX) också har filtret i motorummet

Bild

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Flytta bränslefiltret
InläggPostat: ons 16-10-26 23:34 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Har flyttad filtret från fram och bytt det rostiga läckande bränsleröret till ett plaströr från en Volvo 245 för några veckor sen. Det ser ut att funka hur bra som helst.

Jag tror också att det är en fördel att slangarna blev kortare, att filtret nu inte längre är utsatt för kalla fartvinden och (slask)stänk iom man gärna vill ha lite varmare bränsle och att slangklämmorna lär vara mindre rostbenägna.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011