Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 20:18

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 07-06-12 12:31 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-27 09:02
Inlägg: 20
Ort: Linköping
Vet att det har funnits en del ifo. om hur man skulle kunna göra
för att få en förtändning, när det inte går att ställa manuellt, på
det gamla forumet. Funderar på att testa på min civic -92 vti med ej manuell tändinställning. Behöver kunskap i ämnet.

_________________
Mercedes CL 500 -00 Ny
Toyota Corolla -99 100% E85 Utankonvertering.
Mercedes CLK 230 -00 100% E85, Flexitune, Avyttrad.
Civic type R -02 100% E85 Flexitune, Avyttrad.
Civic vti -92 100% E85 med BTR, Avyttrad.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-06-12 13:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om det finns sådana möjligheter så är de högst individuella för olika sorters motorstyrsystem.

På vissa varianter av Bosch EZ-K och Ford EEC-IV finns det t ex "lediga" pinnar på styrdonet eller i ett testuttag som man kan jorda för att ändra grundtändläget.

Bosch EZ-L har några pinnar som på många bilar används för att välja helt olika tändförställningskurvor (t ex för att samma styrdon används för olika motortyper eller på marknader med olika avgasbestämmelser).

På Marelli G5 och G6 ligger data för grundtändläget sparat i ett EEPROM-minne i styrdonet, man kan ställa om det med en handterminal kopplad till bilens testuttag.

På många Opel med Bosch Motronic, Siemens MZV eller GM P4 finns en s k oktanvalsplugg som man kan sätta i två eller tre olika lägen för att få tändläget anpassat till olika sorters bränsle.

På vissa bilar som har en induktiv givare (alltså inte hall-givare) vid vevaxeln kan man få en ändring av grundtändläget genom att polvända givaren. Det finns också fall där givaren sitter så pass fritt och öppet till att man kan ersätta originalfästet med ett hemgjort, justerbart fäste. T ex på många Renaultmotorer från början av 90-talet.

Alltså, sammanfattningsvis: det finns inga generella råd att ge. Man måste studera hur ens egen bil är konstruerad, läsa på i verkstadshandböcker och annan dokumentation, söka i patent, tidskriftsartiklar och liknande från leverantören av motorstyrsystemet osv, för att reda ut om och i så fall vilka möjligheter det finns.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-06-12 19:58 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 19:03
Inlägg: 284
Finns det något generellt att säga om hur mycket tidigare (senare??)tändning man får av att polvända givaren? Svårt att mäta då det inte finns några märken alls på remskivan

/Alex


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-06-12 21:29 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
reez skrev:
Finns det något generellt att säga om hur mycket tidigare (senare??)tändning man får av att polvända givaren? Svårt att mäta då det inte finns några märken alls på remskivan

/Alex

Utan att någonsin sett signalen från en induktiv tändningsgivare kan jag mycket väl tänka mig att tändningen kommer senare istället för som det ofta sägs bli tidigare om man byter polaritet. Det beror ju helt på hur elektroniken ser ut efter givaren och hur givaren är inkopplad i original.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-06-13 15:10 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-27 09:02
Inlägg: 20
Ort: Linköping
Tack, ska börja luska lite, så får vi se.

_________________
Mercedes CL 500 -00 Ny
Toyota Corolla -99 100% E85 Utankonvertering.
Mercedes CLK 230 -00 100% E85, Flexitune, Avyttrad.
Civic type R -02 100% E85 Flexitune, Avyttrad.
Civic vti -92 100% E85 med BTR, Avyttrad.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-06-13 19:29 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
GL skrev:
reez skrev:
Finns det något generellt att säga om hur mycket tidigare (senare??)tändning man får av att polvända givaren? Svårt att mäta då det inte finns några märken alls på remskivan

/Alex

Utan att någonsin sett signalen från en induktiv tändningsgivare kan jag mycket väl tänka mig att tändningen kommer senare istället för som det ofta sägs bli tidigare om man byter polaritet. Det beror ju helt på hur elektroniken ser ut efter givaren och hur givaren är inkopplad i original.


På en induktiv givare som bara har ett enda märke på svänghjulet att trigga på (som t ex på Volvo med EZ116K) så brukar signalen se ut som en eller en och en halv period av en sinusvåg (det beror på hur brett urtaget eller klacken på svänghjulet är relativt givarens järnkärna).
Om det däremot finns kuggar hela varvet runt och t ex en kugg saknas eller har något lägre topp, för att ge ett referensläge, så kan sakerna vara svårare att reda ut.

Och om det finns dubbla induktiva givare, t ex en som ska känna av ett övredödpunktsmärke och en annan som räknar kuggar i startkransen (exempelvis Hitachi tändsystem på Audi ur-Quattro eller tidiga typer av Thomson-Brandt "AEI" på Citroën CX), så kan det hända mycket konstiga saker, t ex att styrdonet inte triggar alls, om man polvänder den ena givaren.

Man bör också komma ihåg att det här med polvändning ENDAST gäller induktiva givare, INTE hallgivare!

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-06-13 22:39 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
torbjorn skrev:
.......

Man bör också komma ihåg att det här med polvändning ENDAST gäller induktiva givare, INTE hallgivare!


Kan man på t.ex Saab med Hallgivare, manipulera bländarskivan för att ändra tändläget?

Detta borde i så fall vara lättare än att flytta själva givaren...?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-06-14 04:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det bör iofs inte vara omöjligt, men det beror ju på hur bländarskivan ser ut också.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-06-14 14:50 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 19:03
Inlägg: 284
I min saab sitter en induktiv givare och en hålskiva med 60-2 kuggar. Kan den tänkas gå att polvända för tidigare tändning?

mvh
Alex


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-06-14 16:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ja, det KAN tänkas att tändningen blir något tidigare för att man polvänder givaren. Men den kan lika väl bli senare. Om vi antar att styrdonet triggar på positiv puls från givaren, så beror det ju på om originalinkopplingen innebär att den första eller den andra halvperioden för varje hål är positiv, om tändningen blir senare eller tidigare för att givaren polvänds.
Helst skulle man både undersöka hur ingångssteget i styrdonet är gjort, och mäta med oscilloskop på givarsignalen, innan man säger något bestämt om saken.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-08-14 14:59 
Offline

Blev medlem: ons 07-08-01 12:51
Inlägg: 72
Ort: Från
Någon som vet hur det ser ut på en Volvo 460 -94? B20F tror jag motorn heter och är väl samma motor som sitter i vissa Renault-bilar.

Mvh/Nicklas


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-08-14 18:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Svanteson skrev:
Någon som vet hur det ser ut på en Volvo 460 -94? B20F tror jag motorn heter och är väl samma motor som sitter i vissa Renault-bilar.

Mvh/Nicklas


Nu har jag inte haft tillfälle att titta på någon så modern 460, men på lite äldre 400-serie (omkring '89-90) så används ett tändsystem som heter Bendix REX. För övrigt fanns det också något enstaka år på Volvo 240 med motor B200K. Det styrs av en induktiv givare vid svänghjulet, givaren sitter mycket fritt och öppet till på en avlång monteringsplåt som är fastsatt med två skruvar på motorblockets kortsida. På en sådan motor skulle jag tro att det bästa sättet att manipulera tändläget är att tillverka ett justerbart fäste för den induktiva givaren.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-08-14 18:45 
Offline

Blev medlem: ons 07-08-01 12:51
Inlägg: 72
Ort: Från
torbjorn skrev:
Nu har jag inte haft tillfälle att titta på någon så modern 460, men på lite äldre 400-serie (omkring '89-90) så används ett tändsystem som heter Bendix REX. För övrigt fanns det också något enstaka år på Volvo 240 med motor B200K. Det styrs av en induktiv givare vid svänghjulet, givaren sitter mycket fritt och öppet till på en avlång monteringsplåt som är fastsatt med två skruvar på motorblockets kortsida. På en sådan motor skulle jag tro att det bästa sättet att manipulera tändläget är att tillverka ett justerbart fäste för den induktiva givaren.


Tack för info. Verkar som att du har rätt. Har kollat i en Haynes-bok.
Dock är jag lite tveksam till hur jag kommer åt svänghjulet. Har inte kollat på bilen ännu men i boken ser det ut som att man måste lossa på växellådan. Knappast värt det. Eller är jag ute och cyklar? :)

Mvh/Nicklas


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-08-14 18:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Svänghjulet behöver du inte komma åt, det är ju bara fästet till givaren som ska göras om. Och åtminstone på de äldre motorerna sitter den som sagt mycket fritt, öppet och lättåtkomligt ovanför kopplingskåpan.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-08-14 19:01 
Offline

Blev medlem: ons 07-08-01 12:51
Inlägg: 72
Ort: Från
torbjorn skrev:
Svänghjulet behöver du inte komma åt, det är ju bara fästet till givaren som ska göras om. Och åtminstone på de äldre motorerna sitter den som sagt mycket fritt, öppet och lättåtkomligt ovanför kopplingskåpan.


Ok, tack! Ska ta en titt på det.
Fast det finns ju lite olika åsikter om hur förtändningen ska justeras med E85. Tändkurvan kommer ju att se likadan ut.
Ska jag bara ställa den så att jag får upp varvtalet på tomgång en bit?

Någon som har lyckats med en sådan här modifiering av givarpositionen?

Mvh/Nicklas


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011