Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 21:01

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Justera tändningen?
InläggPostat: sön 07-07-08 01:53 
Offline

Blev medlem: tis 07-03-06 14:03
Inlägg: 97
Tjena.
Har en Flexitune konverterad Volvo 240 med B230F och LH2.4.
Jag har läst här på forumet att om man etanolkonverterar så kan man justera tändningen för att få bättre bränsleekonomi.

Så nu undrar jag hur det är rekommenderat att ändra den?
Öka eller minska?
Hur många grader?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-07-08 23:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det som kan vara intressant är att ställa tändningen tidigare (alltså få tändläget mer före övre dödpunkt). Somliga kallar detta för att höja/öka tändningen, andra kallar det för att sänka/minska tändningen.

Din bil har förmodligen EZ116K tändsystem, då finns det två olika sätt att påverka tändläget.
Dels att jorda några styringångar på tändstyrdonet i olika mönster, det finns uppgifter om detta i andra trådar här.
Och dels en något "ful" metod, nämligen att polvända den induktiva givaren vid svänghjulet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-07-21 11:00 
Offline

Blev medlem: tis 07-03-06 14:03
Inlägg: 97
torbjorn skrev:
Det som kan vara intressant är att ställa tändningen tidigare (alltså få tändläget mer före övre dödpunkt). Somliga kallar detta för att höja/öka tändningen, andra kallar det för att sänka/minska tändningen.

Din bil har förmodligen EZ116K tändsystem, då finns det två olika sätt att påverka tändläget.
Dels att jorda några styringångar på tändstyrdonet i olika mönster, det finns uppgifter om detta i andra trådar här.
Och dels en något "ful" metod, nämligen att polvända den induktiva givaren vid svänghjulet.


Det går alltså inte vrida på fördelaren?
Eller ja, det går ju på min bil, men det kanske inte gör nån skillnad?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-07-21 13:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det sitter väl ingen hallgivare eller liknande i din fördelare, utan tändsystemet styrs av en induktiv givare vid svänghjulet (den sitter på kopplingskåpan). Så det enda som händer om man vrider på fördelaren är att man kan få uttagen på fördelarlocket i fel läge relativt fördelarrotorn.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-12-04 21:54 
Offline

Blev medlem: tis 07-03-06 14:03
Inlägg: 97
torbjorn skrev:
Det sitter väl ingen hallgivare eller liknande i din fördelare, utan tändsystemet styrs av en induktiv givare vid svänghjulet (den sitter på kopplingskåpan). Så det enda som händer om man vrider på fördelaren är att man kan få uttagen på fördelarlocket i fel läge relativt fördelarrotorn.


Ok.
Tror att jag har hittat kontaktsycket till den här givaren.

Det är ett svart kontaktstycke som sitter på torpedväggen vid ventilkåpan typ, ena änden går ner till nån grej som sitter baktill på motorn, förmodligen koplingskåpan. Är det alltså bara att på något sätt vrida ett halvt varv på kontakten? Eller bör man göra det på nått annat sätt?

Va ger skillnaden i tändning som blir utav detta för fördelar?
Ökar verkningsgraden?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-12-04 22:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Nja, du måste pilla ut de två kontaktstift/hylsor som används för givarsignalen (det tredje är skärm och ska inte ändras) och byta plats på dem.

Men ett bättre sätt på bilar med LH 2.4 + EZ116K är att utnyttja de tre eller fyra styringångar på EZ-styrdonet som är avsedda att ställa om grundtändläget med, jag tror det finns beskrivet i andra trådar här på forumet vilka pinnar det är och vad de har för funktion.
Det är alltså frågan om pinnar som normalt är oanslutna i bilen men som man kan jorda för att ändra tändläget i några olika steg. Kan vara ±3 och ±6 ° eller något sånt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-01-12 22:10 
Offline

Blev medlem: tis 07-03-06 14:03
Inlägg: 97
torbjorn skrev:
Nja, du måste pilla ut de två kontaktstift/hylsor som används för givarsignalen (det tredje är skärm och ska inte ändras) och byta plats på dem.

Men ett bättre sätt på bilar med LH 2.4 + EZ116K är att utnyttja de tre eller fyra styringångar på EZ-styrdonet som är avsedda att ställa om grundtändläget med, jag tror det finns beskrivet i andra trådar här på forumet vilka pinnar det är och vad de har för funktion.
Det är alltså frågan om pinnar som normalt är oanslutna i bilen men som man kan jorda för att ändra tändläget i några olika steg. Kan vara ±3 och ±6 ° eller något sånt.


Sökte lite och hittade en tråd om detta:
http://forum.svenska200klubben.se/viewt ... 7964bcdb28

Där finns att läsa bla följande:
"Jordar man pin 18 så sänks tändningen 3°.
Jordar man istället pin 19 så sänks tändningen 6°.
Nu till det roliga.
Jordar man både pin 18 och pin 19 så höjs tändningen 3°= möjlighet för lite mer effekt i motorn. "

Jag har ingen koll på vilket det man skall göra för att "få ut mer" av etanolen?

Skall man sänka eller höja eller vad är det egentligen som gäller?
Just nu har jag både pin 18 o 19 jordare.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Justera tändningen?
InläggPostat: sön 08-01-13 08:26 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 07:14
Inlägg: 188
Ort: Lycksele i Lappland
EyEr0n skrev:
Tjena.
Har en Flexitune konverterad Volvo 240 med B230F och LH2.4.
Jag har läst här på forumet att om man etanolkonverterar så kan man justera tändningen för att få bättre bränsleekonomi.

Så nu undrar jag hur det är rekommenderat att ändra den?
Öka eller minska?
Hur många grader?


Hej !

Hmm...

Jag tror mig förstå att det handlar om att du vill minska
bränsleförbrukningen ?

Undrar då bara stillsamt, om du ordnat med någon form
förvärmning av E85-bränslet ?

Det där med tändningsjustering brukar man bli tvungen att
ta itu med, om tomgången blir alldeles för låg, när man tankat
E85, och kör med 100% E85/E75...

KarlMB och Aryan här på forumet är ena riktiga gurus på
olika bra lösningar på förvärmning av E85/E75 !

Innan du gör något mer med tändningen, jag tycker att
du verkar ligga på idealläget nu, tycker jag att du funderar
över förvärmning av E85-bränslet, se trådar här på forumet
som har rubriken förvärmning eller kallstarter...

Lycka till !

Hälsar Etalappen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-01-17 15:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Jo värmning av etanolen konstant vintertid gör säkert mest.
Annars kan man höja (tidigarelägga) tändningen på iaf det lägre varvtalsregistret.
3-9 grader har rapporterats vara lagom för bästa ekonomi.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011