Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 19:47

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 07-08-13 15:36 
Offline

Blev medlem: ons 07-07-25 10:00
Inlägg: 21
Ort: Från
Hej,
Är de någon som råkar veta:
Kan man justera tändförställningen på en Toyota Carina E 2,0 -95?

Mvh,
Jakob


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-08-14 11:27 
Offline

Blev medlem: ons 07-07-25 10:00
Inlägg: 21
Ort: Från
Hej!
Kanske är det så enkelt... (pinsamt i så fall).

Ska kolla verkstadshandboken när jag kommer hem...

Mvh,
Jakob


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-08-14 17:46 
Offline

Blev medlem: ons 07-07-25 10:00
Inlägg: 21
Ort: Från
Hej igen,
Jodå, tändningen går att justera genom att ändra fördelarens läge (pinsamt att jag inte kollade först..). Tändkurvan är styrd av ECUn.

Den ska ge 10 grader med "testkoppling" i dignaostikuttaget. Vid normaldrift ska den ge 10-20 grader förtändning.

Kan det vara värt att göra en liten justering om jag kommer att köra på 100% E85? Hur mycket? Kan man prova sig fram??

Mvh,
Jakob


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-08-14 18:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det bör gå bra att prova sig fram. En gissning är att 5 eller möjligen 10 grader tidigare än originalinställningen kan vara lämpligt.
Se upp för tecken på bakslag vid start eller att tomgångsstabiliseringen beter sig konstigt (t ex pendlande tomgång, för högt tomgångsvarv vid något visst driftförhållande, eller att motorn "hänger kvar" på högt varvtal en stund t ex efter motorbromsning). Det är tecken på att tändningen börjar stå för tidigt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-08-15 08:18 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Bra motor att konvertera!
Tänk också på att även om motorn går perfekt så kan det hända att du ställt tändningen för sent eller för tidigt, egentligen skall man försöka mäta förbrukningen i någon intressant fart, typ konstant 90 km/h på slätväg utan motvind..
Men som tumregel fungerar 5-10 grader bra.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011