Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: sön 18-06-17 22:51

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vilka stift för E85 drift?
InläggPostat: tis 07-08-28 18:31 
Offline

Blev medlem: ons 07-07-25 10:00
Inlägg: 21
Ort: Från
Hej!
Ska man ha annorlunda stift om man kör mest påE85? VArmare / kallare, elektrodavstånd, ...?
Mvh,
Jakob


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-08-29 10:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5994
Ort: Hindås
En del märker ingen skillnad, själv har jag haft en upplevt bättre motorgång i kyla samt bättre kallstartsmöjlighet med ett steg varmare stift. Har du inga problem finns det nog ingen anledning att byta värmetal.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 08-01-28 23:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5994
Ort: Hindås
Får uppdatera denna tråd lite.
Var tvungen att idag byta till ett steg varmare på min MB 190E -1986.
Av forskningsskäl...OK, jag hade glömt att sätta dit ett steg varmare stift när jag bytte en del tändningsgrejor på bilen pga startproblem...
Berodde nog på att det numera i rek-tabellerna specas min "etanolvariant" med det varmare stiftet till alla 4-ventils Mercedes, även AMG C36, dvs samma stift som till en Renault Clio 1.1 ... istället för ett kallare stift förra året. Denna ändring har dock inte gjorts för äldre 2-ventilsmotorer.

Hursomhelst:
Efter ca 300 mil har bilen börjat dra mer etanol, från 0.86 upp till ca 0.92.
(Har inbillat mig allt ifrån vatten i cisternerna till utspädd E87 istf E75 som bilen är optimerad för just nu.)
Dessutom en något ryckigare gång.
I morse efter en längre tids kökörning, blev det tydligen för mkt för 1:ans stift som sade upp sig helt mer eller mindre så att motorn gick på 3-cyl konstant nästan.
På Biltema (handlar alla stiften där av märket Eqyem), kom jag nu på att jag borde köpa 1 steg varmare och nu går bilen perfekt igen.
Skall väl nämna att bilen går på magergränsen, med höjd kompression, manipulerad tändning och vattenvärmd bränsletillförsel, därav den låga förbrukningen.
Pga detta blir troligen inte ettans cylinder tillräckligt varm ibland vilket kan dränka stiftet för gott. (Såg helt normalt ut så när som att det var något rosafärgat av all oförbränd soppa som passerat de sista 2 milen)

Slutsats:
Har man en bil som helt klart blir långsammare varm än på bensin (som denna etanoloptimerade maskin), är det nog en bra ide att byta till varmare stift.

EDIT 080131: Bilen drar nu 0.89 igen, vilket väl får anses ligga inom felmarginalen.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Senast redigerad av karlmb tor 08-01-31 10:05, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 08-01-29 17:57 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 579
Ort: Frösön nyss uppflytt
karlmb skrev:
Slutsats:
Har man en bil som helt klart blir långsammare varm än på bensin (som denna etanoloptimerade maskin), är det nog en bra ide att byta till varmare stift.

Tänk bara på att etanol har snabbare förbränningsförlopp och då ger varmare förbränning. Kan resultera i tråkigheter om stiften smälter.

En kompis smälte stiften i sin volvo turbo då han var övertygad att man skulle använda varmare stift. Dock utan andra skador. Han fick gå upp två steg kallare på stiften. SAAB rekomenderar ett steg kallare stift till sina BioPower motorer.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-01-29 18:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5994
Ort: Hindås
Ja, ingen regel utan undantag som vanligt, med överladdning och högt effektuttag kan kallare stift kanske krävas.
Men de motorerna blir kanske inte varma långsammare än motsvarande bensinmotor?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-01-29 18:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4544
Ort: Sundsvall
Om motorn har ett kapacitivt (CDI-) tändsystem, som t ex Saab DI, så är ju det mindre känsligt för blöta eller sotiga tändstift än ett traditionellt system. Detta tack vare kortare stigtid hos tändspänningen och lägre inre resistans. Så det kan vara en anledning till att Saab klarar kallstart och varmkörning någorlunda drägligt även med tändstift som traditionellt sett skulle vara i kallaste laget.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-01-30 20:24 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 579
Ort: Frösön nyss uppflytt
torbjorn skrev:
Så det kan vara en anledning till att Saab klarar kallstart och varmkörning någorlunda drägligt även med tändstift som traditionellt sett skulle vara i kallaste laget.

-30° C utan motorvärmare. :lol:

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-01-31 11:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5994
Ort: Hindås
torbjorn skrev:
Om motorn har ett kapacitivt (CDI-) tändsystem, som t ex Saab DI, så är ju det mindre känsligt för blöta eller sotiga tändstift än ett traditionellt system. Detta tack vare kortare stigtid hos tändspänningen och lägre inre resistans. Så det kan vara en anledning till att Saab klarar kallstart och varmkörning någorlunda drägligt även med tändstift som traditionellt sett skulle vara i kallaste laget.


SAAB har ju även den där renbränningsfunktionen.
Utan den skulle det kanske också bli sura stift.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-02-02 22:08 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 579
Ort: Frösön nyss uppflytt
karlmb skrev:
SAAB har ju även den där renbränningsfunktionen.
Utan den skulle det kanske också bli sura stift.

Endast T5-motor. Inte T7 till saab 9-5.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011