Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

Vilka stift för E85 drift?
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=19&t=1406
Sida 1 av 1

Författare:  Jakob Magnusson [ tis 07-08-28 18:31 ]
Inläggsrubrik:  Vilka stift för E85 drift?

Hej!
Ska man ha annorlunda stift om man kör mest påE85? VArmare / kallare, elektrodavstånd, ...?
Mvh,
Jakob

Författare:  karlmb [ ons 07-08-29 10:12 ]
Inläggsrubrik: 

En del märker ingen skillnad, själv har jag haft en upplevt bättre motorgång i kyla samt bättre kallstartsmöjlighet med ett steg varmare stift. Har du inga problem finns det nog ingen anledning att byta värmetal.

Författare:  karlmb [ mån 08-01-28 23:40 ]
Inläggsrubrik:  Man bör montera varmare stift

Får uppdatera denna tråd lite.
Var tvungen att idag byta till ett steg varmare på min MB 190E -1986.
Av forskningsskäl...OK, jag hade glömt att sätta dit ett steg varmare stift när jag bytte en del tändningsgrejor på bilen pga startproblem...
Berodde nog på att det numera i rek-tabellerna specas min "etanolvariant" med det varmare stiftet till alla 4-ventils Mercedes, även AMG C36, dvs samma stift som till en Renault Clio 1.1 ... istället för ett kallare stift förra året. Denna ändring har dock inte gjorts för äldre 2-ventilsmotorer.

Hursomhelst:
Efter ca 300 mil har bilen börjat dra mer etanol, från 0.86 upp till ca 0.92.
(Har inbillat mig allt ifrån vatten i cisternerna till utspädd E87 istf E75 som bilen är optimerad för just nu.)
Dessutom en något ryckigare gång.
I morse efter en längre tids kökörning, blev det tydligen för mkt för 1:ans stift som sade upp sig helt mer eller mindre så att motorn gick på 3-cyl konstant nästan.
På Biltema (handlar alla stiften där av märket Eqyem), kom jag nu på att jag borde köpa 1 steg varmare och nu går bilen perfekt igen.
Skall väl nämna att bilen går på magergränsen, med höjd kompression, manipulerad tändning och vattenvärmd bränsletillförsel, därav den låga förbrukningen.
Pga detta blir troligen inte ettans cylinder tillräckligt varm ibland vilket kan dränka stiftet för gott. (Såg helt normalt ut så när som att det var något rosafärgat av all oförbränd soppa som passerat de sista 2 milen)

Slutsats:
Har man en bil som helt klart blir långsammare varm än på bensin (som denna etanoloptimerade maskin), är det nog en bra ide att byta till varmare stift.

EDIT 080131: Bilen drar nu 0.89 igen, vilket väl får anses ligga inom felmarginalen.

Författare:  J.K Nilsson [ tis 08-01-29 17:57 ]
Inläggsrubrik:  Re: Man bör montera varmare stift

karlmb skrev:
Slutsats:
Har man en bil som helt klart blir långsammare varm än på bensin (som denna etanoloptimerade maskin), är det nog en bra ide att byta till varmare stift.

Tänk bara på att etanol har snabbare förbränningsförlopp och då ger varmare förbränning. Kan resultera i tråkigheter om stiften smälter.

En kompis smälte stiften i sin volvo turbo då han var övertygad att man skulle använda varmare stift. Dock utan andra skador. Han fick gå upp två steg kallare på stiften. SAAB rekomenderar ett steg kallare stift till sina BioPower motorer.

J.K Nilsson

Författare:  karlmb [ tis 08-01-29 18:13 ]
Inläggsrubrik: 

Ja, ingen regel utan undantag som vanligt, med överladdning och högt effektuttag kan kallare stift kanske krävas.
Men de motorerna blir kanske inte varma långsammare än motsvarande bensinmotor?

Författare:  torbjorn [ tis 08-01-29 18:24 ]
Inläggsrubrik: 

Om motorn har ett kapacitivt (CDI-) tändsystem, som t ex Saab DI, så är ju det mindre känsligt för blöta eller sotiga tändstift än ett traditionellt system. Detta tack vare kortare stigtid hos tändspänningen och lägre inre resistans. Så det kan vara en anledning till att Saab klarar kallstart och varmkörning någorlunda drägligt även med tändstift som traditionellt sett skulle vara i kallaste laget.

Författare:  J.K Nilsson [ ons 08-01-30 20:24 ]
Inläggsrubrik: 

torbjorn skrev:
Så det kan vara en anledning till att Saab klarar kallstart och varmkörning någorlunda drägligt även med tändstift som traditionellt sett skulle vara i kallaste laget.

-30° C utan motorvärmare. :lol:

J.K Nilsson

Författare:  karlmb [ tor 08-01-31 11:23 ]
Inläggsrubrik: 

torbjorn skrev:
Om motorn har ett kapacitivt (CDI-) tändsystem, som t ex Saab DI, så är ju det mindre känsligt för blöta eller sotiga tändstift än ett traditionellt system. Detta tack vare kortare stigtid hos tändspänningen och lägre inre resistans. Så det kan vara en anledning till att Saab klarar kallstart och varmkörning någorlunda drägligt även med tändstift som traditionellt sett skulle vara i kallaste laget.


SAAB har ju även den där renbränningsfunktionen.
Utan den skulle det kanske också bli sura stift.

Författare:  J.K Nilsson [ lör 08-02-02 22:08 ]
Inläggsrubrik: 

karlmb skrev:
SAAB har ju även den där renbränningsfunktionen.
Utan den skulle det kanske också bli sura stift.

Endast T5-motor. Inte T7 till saab 9-5.

J.K Nilsson

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/