Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 18:14

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: HALO-tändstift
InläggPostat: sön 07-10-21 08:58 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
Jag har velazt testa HALO-stift i min spritbil. De lovar guld och gröna skogar, faskt jag har kännt mig skeptisk. Särskilt då försäljare här i svedala ville ha 200 spänn stiftet senast jag letade för nåt år sedan. 800 spänn för stift är inte riktigt försvarbart...

Men så snubblade jag på följande amerikanska sajt:
http://www.greenplugs.com/

De säljer HALO för mycket rimligare priser. Jag fick fyra stift hemlevererade för knappt 250 spänn, liite bättre än det ockerpriser jag stött på här i svedala... Och ju mer dollarn faller, ju billigare blir det ;)

Min erfarenhet är hittils positiv. Bilen kallstartade lättare än på nya Eyqem eller NGK. Behövde inte alls chokea lika mycket. Jag valde det värmetal som rekommenderades för min bil på bensin. Dock hade de inte de med det rekommenderade gnistgapet, så jag valde med större gnistgap, närmare 1 mm. Det orkade mitt brytarlösa tändsystem med utan vidare, tidigare har jag kört på Eyqem o NGK med ca 1 mm gistgap.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-10-22 13:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Intressant!
Med de priserna blir det ju tom ekonomiskt, de sägs ju hålla 8-10000 mil.
Tror jag slår till nu..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-10-22 14:19 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
Mmm, håller de så länge som de lovar så är de ekonomiska bara för det. Men det får man väl se, antar jag. Dock är ju elektroden många gånger större än på ett traditionellt stift, så de borde kunna hålla länge.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-10-23 09:17 
Offline

Blev medlem: tor 07-03-15 08:54
Inlägg: 43
Ort: Uppsala
JAg provade i min renault men märkte ingen skillnad mot fyrelektrod-stift, som jag normalt kör på. Fick byta efter normal körsträcka, 2000 mil, då det började misstända och gå lite knagit. Byte då till beru fyrelektrod-stift och det var som vanligt som efter ett tändstiftsbyte. Synd tycker jag för jag gillar ideén med HALO-stifen. Kanske ska prova på v8:an...

_________________
Renault Megane 2.0 8v
BF95 84kw/165nm
E85 96kw/190nm
A6 Avant q 4.2 MY99 "FFV"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-10-23 10:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
ruran skrev:
JAg provade i min renault men märkte ingen skillnad mot fyrelektrod-stift, som jag normalt kör på. Fick byta efter normal körsträcka, 2000 mil, då det började misstända och gå lite knagit. Byte då till beru fyrelektrod-stift och det var som vanligt som efter ett tändstiftsbyte. Synd tycker jag för jag gillar ideén med HALO-stifen. Kanske ska prova på v8:an...


Det var tråkigt, du borde reklamera, med tanke på vad de kostar i Sverige!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Limited waranty
InläggPostat: tis 07-10-23 13:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Hmmmm...routinly operated at 5000 rpm or higher...?
Ställa tändningen 30% tidigare..?:
Inget av detta har jag hört i Sverige?

Subject to the following conditions, LSG BRISK LLC promises to replace your LSG Halo spark plug should it contain or develop any defect in workmanship or materials for 50,000 miles or three years from the date of purchase, whichever comes first.

Because the LSG Halo spark plug fires approximately 30% faster than any other plug this warranty will lapse if you fail to follow the following guidelines in installing and operating your plugs:

The timing of your engine must be adjusted to match the thirty percent (30%) faster firing of the LSG Halo spark plug. The failure to adjust your engine timing will void your warranty and can cause engine misfiring that can seriously damage your engine.
For automobile engines with motor management and knock sensors, you must disconnect the battery prior to fitting the LSG Halo Plugs in your engine and ensure that your engine timing is adjusted to match the plug’s thirty percent (30%) faster firing to keep your warranty effective.
LSG Halo spark plugs must be installed as a complete set in your automobile engine. Installation of the plugs in an automobile engine with one or more spark plugs from another manufacturer will void your warranty.
The warranty does not extend to LSG Halo spark plugs that are installed in turbo vehicles or vehicles that race or in vehicles that routinely operate at or above 5,000 revolutions per minute. LSG Brisk LLC's warranty does not extend to any defects resulting from misuse or modification of the LSG Halo spark plugs or from use other than normal automobile use.
The warranty only extends to the original installation of the plugs. The warranty will lapse if the Halo spark plugs are removed from one engine and reinstalled in another engine.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-10-23 15:52 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Inte helt konstigt, om stiften fungerar som de påstår så borde flamfronten gå snabbere och därför borde man också sänka tändningen fr att undvika spikningar.

Med E85 skulle det då vara ett sätt att höja tändningen i de motorer som man inte kan justera tändningen.

Fast 30% låter lite mkt och som ett löst påstående som naturligtvis inte kan gälla som generell regel, det borde bero på förbränningsrummets utseende och vara individuellt olika.

Jag skulle dessutom tro att det var likadant med Beru x4 eller liknande "sido gnisttändstift".

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-10-23 16:25 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Men det som är riktigt oroande är att de fråntar sig allt ansvar om man varvar för mkt eller sätter dem i en turbo.
Jag vet minst en motor som har havererat pga den där ringen (eller ngn del av stiftet iaf) har lossnat.
Hmmm...tål de inte "HD"-bruk?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-10-23 16:51 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
En turbo mår väl inte så bra av halo ringar som lossnar och flyger in i turbinen :-)

F.ö. är det väl risken för (silent) ping vid högre varvtal större vilket den tidigare tändningen kan ställa till med, och amerikanerna måste alltid friskriva för allt möjligt för att slippa bli stämda.

Behöver inte nötvändigtvis vara dåliga produkter för det. Lite osaanolikt är dock den långa påstådda livslängden, mittelektrodens "hörn" borde bli runda och därfö får gnistan allt svårare att hoppa över.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-10-24 09:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Det är den där ringen som är faran tror jag.
Ingen motor mår nog bra av att den lossnar.
Vågar man köra den i en högprestanda motor alls...?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-10-24 10:30 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
ruran skrev:
JAg provade i min renault men märkte ingen skillnad mot fyrelektrod-stift, som jag normalt kör på. Fick byta efter normal körsträcka, 2000 mil, då det började misstända och gå lite knagit.


Det lät ju inget vidare. Har du köpt dem i Sverige skulle jag reklamera dem, de höll ju knappast vad de lovade. Får se hur länge de håller för mig.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-11-03 12:24 
Offline

Blev medlem: fre 07-06-15 13:12
Inlägg: 1
Ort: Från
Hur har det gått med stiften?
Min 740 är´lite svårstartad nu när det börjar bli vinter (Konverterad med flexitune) och tängte testa halostiften för att se om det blir någon skillnad.
La in en beställning jag också.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-11-11 19:27 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
Jag tycker de funkar lika bra eller bättre än varmare NGK-stift. Jag testade med varmare stift förra vintern, och bilen startade lite lättare och gick lite bättre direkt efter start. Dock hade den tydliga knackingstendenser när den var varm när jag använde 4 i värmetal istället för 6, och det var det som behövdes för att få nån effekt.

Halo-stiften verkar ge ungefär samma positiva effekt fast utan nackdelarna. Jag använder det värmetal som rekommenderas för min motor på bensin. Fast man får väl se hur länge de håller, Rurans erfarenhet låter ju inte direkt lysande. Jag har noterat när jag skruvade i stiften, så det märks väl när de börjar ofunka.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-11-11 20:50 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Hur ser förbränningsrummet i en Lada ur egentligen? Har den plana kolvar och hur siter ventilerna, finns det en squish osv?

Måste vara skillnad i hur pass stor fördel det kan bli med dessa tändstift beroende på hur pass väl genomtänkt förbränningsrummet är.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-11-11 20:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Lada har (åtminstone på de utföranden jag känner till) plana kolvar. Ventilerna står parallellt och lutar något.
Kort sagt, förbränningsrummet ser ut som på snart sagt vilken europeisk motor som helst som konstruerades på 60-talet eller tidigt 70-tal.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011