Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: mån 18-09-24 08:37

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-11-12 03:17 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
Torbjörn har koll som vanligt :)

Den enda av 2101-motorerna som skiljer sig litet är den sista editionen som fortfarande sitter i Nivan, 2107-motorn. Den har hålrum i kolvarna också, vad jag förstår. Men toppen är i stort sett lika.

Här finns bilder på när Larsson river en 2106-motor:
http://groups.msn.com/LadaNiva/general.msnw?action=get_message&mview=0&ID_Message=3093


De motorer som sitter i Samara o senare personbilar ifrån VAZ skiljer sig rätt kraftigt.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-11-14 21:35 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-18 19:56
Inlägg: 248
Bra skit... 5st för 330:- inkl frakt ca.

Annars kostar de ju 200:- per styck här i stan.

Ska bli spännande, jag har iochförsig precis köpt nya tändstift, men jag har länge velat testa HALO-stiften (jag kör snällt o fint så jag är inte skraj för att de ska paja).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-11-14 21:55 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7095
Ort: Älvsjö
De är väl bara bra att jämföra de med nya vanliga tändstift?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Senast redigerad av aryan tor 07-11-15 14:19, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-11-15 13:58 
Offline

Blev medlem: tis 07-01-09 21:35
Inlägg: 175
Ort: Bollstabruk
Synd att det inte verkar finnas HALO-stift som passar till sierran, det sitter en 2.0 SOHC motor i den.
Den har ju de större stiften. Annars skulle det ha varit ett sätt att ändra tänd inställningen på.

_________________
Kör en Ford Sierra 2.0 I 88 på 100% E85
trädgårdstraktor på 100% E85.
Ford Focus 1.6 l 2000 blandtankas ca 50/50


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-11-15 22:46 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-18 19:56
Inlägg: 248
Tja, visst... Jag skulle kunna köra några mil på de nya vanliga stiften och sen byta till halo...

Hur lång leveranstid är det från greenplugs?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-11-16 00:15 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-18 19:56
Inlägg: 248
Från http://www.greenplugs.com/install.aspx:
Citat:
Step 10 Apply dielectric grease to each electrode tip before reconnecting the spark plug cables.


Vad är dielectric grease egentligen?
Silikon / vaselin som man använder till att skydda kontakter etc?

Det är väl inte kopparpasta?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-11-16 07:36 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7095
Ort: Älvsjö
kalle skrev:
Från http://www.greenplugs.com/install.aspx:
Citat:
Step 10 Apply dielectric grease to each electrode tip before reconnecting the spark plug cables.


Vad är dielectric grease egentligen?
Silikon / vaselin som man använder till att skydda kontakter etc?

Det är väl inte kopparpasta?


Ja det är ett fett för att skydda kontakten vilket jag tycker är lite konstigt eftersom gnistan ändå skulle hoppa över även om de oxideras. Meningen är kanske att kablarna inte ska fastna helt men å andra sidan måste då fettet tåla rätt höga temperaturer utan att smälta, vanlig vaselin funkar då iaf inte.

Koppar eller aluminiumfett går inte heller för det skulle kunna göra överslag längs isolatorn lättare.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-11-16 17:31 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-18 19:56
Inlägg: 248
OK...

En snabb googling ger att det verkar vara en del folk som har problem med halostift. Så nåt mirakelmedel är det iallafall inte.
Nåja, jag ska testa. =)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-11-21 17:08 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-18 19:56
Inlägg: 248
Nu har dom kommit... Får se när jag monterar dem, kanske nån kväll nu i veckan eller i helgen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-11-21 18:23 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7095
Ort: Älvsjö
Spännande, inget tullavgift på dem?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-11-21 21:14 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-18 19:56
Inlägg: 248
Nepp, ingen tullavgift. Kom i en liten ask hem i lådan.

En bild, där man även kan jämföra med champions tändstift till samma bil. Måtten ser bra ut, men halostiftet är något klenare än champions.

Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-11-21 21:51 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7095
Ort: Älvsjö
Kan inte riktig se på bilden men är isolatorn lite kortare?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-11-21 22:09 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-18 19:56
Inlägg: 248
aryan skrev:
Kan inte riktig se på bilden men är isolatorn lite kortare?

/Aryan


Ja, isolatorn är lite kortare och lite smalare.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-11-25 20:41 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-18 19:56
Inlägg: 248
Nu har jag monterat stiften... De passade bra och bilen går finfint.

Det är ingen skillnad på motorgån geller styrka, kanske kanske kanske är den något mjukare men det är ju så subjektivt så det är omöjligt att svära på. Rent objektivt skulle jag säga att det inte är nån skillnad.

Förbrukning på ca 20 mil landsväg/motorväg blev knappt 1.1 l / mil, vilket är fullt godkänt (hade varit bra om de varit bara bensin också =) ).
Jag har kört på liknande siffror med vanliga stift också.

Knäckfrågan är nu, håller stiften i 15000 mil?
Om de håller i 3000 mil är jag nöjd iallafall.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Halo
InläggPostat: mån 08-03-24 19:14 
Offline

Blev medlem: tis 08-01-29 21:38
Inlägg: 3
Ort: Från
Hej!
Mina erfarenheter av Halo stiften är än så länge bra.
Jag har nu kört 2500 mil på dom och inga problem, det hade det säkert inte varit på NGK heller. Jag kör än så länge på endast 10-15% E85. Jag har byggt en Flexitune2 som jag förhoppningsvis kommer att koppla in i veckan.
Jag kommer först prova med 50% i någon tank för att sedan testa 100% E85.
Tills dess har förhoppningsvis temperaturen stigit, hade -15 grader i morse. Jag kan rapportera ev startproblem då, dock utan något att jämföra med.
Bilen jag ska testa med är en Volvo 945 Turbo -93 (B230FT).
Jag var i kontakt med en som tar in stiften till Sverige, han sa att ringproblemen är bortbyggda.

Däremot är pristet hutlöst högt!

Mvh Martin


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011