Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: mån 18-06-18 16:22

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 07-10-24 12:52 
Offline

Blev medlem: tis 07-01-09 21:35
Inlägg: 175
Ort: Bollstabruk
Hej!
Är det någon om vet om det finns tändstift med flera elektroder som passar på SOHC motorn?
Den har ju betydligt grövre stift än andra motorer.

_________________
Kör en Ford Sierra 2.0 I 88 på 100% E85
trädgårdstraktor på 100% E85.
Ford Focus 1.6 l 2000 blandtankas ca 50/50


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-10-27 09:29 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 19:03
Inlägg: 278
Letade efter det för några år sedan, då hittade jag inga. Däremot finns dyra platinastift om man vill köra på sådana. Men finns det egentligen någon bevisad effekt med flerelektrodsstift?

mvh
A


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-10-29 15:03 
Offline

Blev medlem: tis 07-01-09 21:35
Inlägg: 175
Ort: Bollstabruk
Jag tänker att motorn borde bli mer lättstartad men stift med fler elektroder.
Men det är bara en gissning. Vilken tillverkare är det på platina stiften?
Vars kan man köpa dem?

_________________
Kör en Ford Sierra 2.0 I 88 på 100% E85
trädgårdstraktor på 100% E85.
Ford Focus 1.6 l 2000 blandtankas ca 50/50


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-10-29 18:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4544
Ort: Sundsvall
I slutet av 80-talet var det en period då många biltillverkare började använda flerelektrodstift. T ex fick VAG:s 1,8 l-motorer flerelektrodstift samtidigt som man började med katalysator. Den 1,9 l 16V-motor som Peugeot och Citroën använde då hade flerelektrodstift (men det angavs också ett enelektrodstift som tillåtet alternativ).

Man ska ha klart för sig att gnistan bara slår över i ett gnistgap åt gången, och då i det gap som just för tillfället råkade ha lägst överslagsspänning (alltså minst elektrodavstånd, skarpaste kanter osv). Det man framför allt vinner på flerelektrodstift är att de håller längre än enelektrodstift eftersom "gnistbearbetningen" fördelar sig på tre eller fyra olika ställen. Tack vare detta kan biltillverkarna med relativt gott samvete förlänga serviceintervallen.
Så för kallstartegenskaperna gör det nog ingen som helst skillnad vilkendera sorten man använder.

Bosch tillverkade platinastift för länge sedan, jag provade att använda sådana i en gammal Skoda jag hade, men med mindre bra resultat. Motorn blev svårstartad och fick ojämn tomgång, dessutom höll de inte länge. Till saken hör att den hade ett ganska svagt tändsystem - tvivelaktig öststatstillverkad tändspole och ett mycket litet fördelarlock som det lätt blev överslag i.
För ännu längre sedan (60-talet) så var Bosch platinastift standardutrustning i en del dyrare modeller av Mercedes.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-10-29 19:20 
Offline

Blev medlem: tis 07-01-09 21:35
Inlägg: 175
Ort: Bollstabruk
Jag har provat platina stift på en annan bil tidigare, men den bilen hade högre komp..
Det var en mazda med 1.3 liters motor med överliggande kam.

I den motorn så var de bra men det berodde på att standard stiften tog slut rätt snabbt.
Kör med ford motorcraft stift i sierran. De är bättre än ngk .

_________________
Kör en Ford Sierra 2.0 I 88 på 100% E85
trädgårdstraktor på 100% E85.
Ford Focus 1.6 l 2000 blandtankas ca 50/50


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011