Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 09:27

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-11-05 16:15 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
aryan skrev:
När de gått för varma så ser man att elektroderna hörn slits snabbare/rundas av i förtid, det kan jag inte se på bilderna.

/Aryan

Du kan också titta på var färgförändringen på sidoelektroden har hamnat. Om du ligger rätt i värmetal så skall den ha hamnat mitt emellan spetsen och svetsen. Närmare svetsen för varmt och närmare spetsen så är stiftet för kallt.

J.K Nilsson


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-11-06 10:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om tändstiftets gängade hylsa och sidoelektroden går mer eller mindre varm har inget med värmetalet att göra. Skillnaden mellan tändstift med samma grundkonstruktion och olika värmetal är ju bara att isolatorfoten är olika lång. Sidoelektrod och sånt brukar vara identiskt likadant oavsett värmetal.

Om det ser ut att ha varit för varmt vid sidoelektrodens fästpunkt så beror det troligen på olämplig åtdragning av tändstiftet. Antingen att det har suttit löst, eller att stiftet någon gång har varit för hårt åtdraget så att packningen har blivit mosad. Tänk på att, åtminstone på tändstift med kort gänga, så ansvarar packningen för en större del av värmeavledningen än vad gängan gör! Man bör dra åt tändstiften med momentnyckel till det moment som tändstiftstillverkaren anger (och det beror på hur just den tillverkaren har konstruerat packning mm, det är inte säkert att det moment som står i någon gammal verkstadshandbok för motorn gäller för dagens tändstift).
Använd helst inte tändstift med mosad packning.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-11-06 10:57 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Och skruva inte in en (kall) tändstift i en het motor, det är väldigt lätt att paja gängerna i toppen då, speciellt i en lätmetalltopp med kort gänga.

Om man måste göra det skruv då stiftet lös i motorn först och vänta då lite så att den blir samma temp som toppen och skruv sedan försiktigt fast den.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-11-06 23:28 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Lite olika bud här, :) stiften verkar ju i alla fall vara OK, det jag reagerade på var att ett av dem var lite avikande till utseendet.
Den vita färgen på tre av dem gick att skrapa av med nageln, medan det fjärde hade en ljusare färg rakt av. Men det kanske inte är något att oroa sig för.

En annan småkonstig sak är att bilen går bättre på orginalstiften Eyquem, än med Beru även när de var nya och som ska vara rätt enligt rekomendationstabellen.

Lite jobbigt att behöva köpa en ny tändkasset för 1300 kr bara för att testa om det är den som har nåt fuffens för sig. Bilen går ju bra, men inte helt 100.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-11-06 23:38 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Du har i varje fall fördelen att originalstiften säljs billigt på biltema så du khar råd att byta ofta :-)

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-11-06 23:42 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
69.90 kr styck... inte de billigaste precis, men billigare än NGK eller andra motsvarande. För ett par år sedan när jag skulle byta hade de inte dessa stift :( Det var då det blev Beru.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-11-06 23:56 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Styck? Det kostar Eyquem väl per fyra hos Biltema?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-11-06 23:58 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Alla typer kostar inte lika mycket, endast de vanligaste finns i fyrpack, enklare modeller till äldre bilar osv.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011