Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 16:21

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-11-19 21:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag har någon gång tvättat bakeliten noga (körde tändspolen i diskmaskin), torkat den ordentligt (ugn vid 80 °C eller så i några timmar) och sen klarlackat. Det fungerade bra, men är ju knappast något man gör om en annan tändspole är lätt tillgänglig (bortsett från att det är roligt att prova förstås).

_________________
Att mäta är att veta


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-17 20:00 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Tänkte sätta in en ny tråd med bild på mina stift, men hittade denna som var passande.

Har bytt stift idag eftersom jag tycker att bilen har börjat gå oroligt, mest märkbart vid kallstarter. De gamla stiften har gått nästan 6000 mil om jag minns rätt, varav de senaste 1000 milen på ren E85.
Stiften på undre raden är lätt begagnade på bensin/E85-låginblandning, jag bytte då i felsökningssyfte.

Man ser att stiften som gått på E85 är helt sotfria, och utan anmärkning?
Det andra stiftet har fått en röd beläggning ända ut på mittelektroden, jämfört med de andra som endast är röda i isoleringen.

Jag återkommer med rapport om bytet gjort någon skillnad.
Bild

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-06-27 10:42 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Något bättre blev det, men inte helt bra. Märker en bättre och jämnare kraft på låga varv. Har dock ett problem som jag kanske får starta en ny tråd om. :?

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-06-27 16:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Skulle det inte vara värt dock att utveckla en teknik för att enkelt kunna fila kanterna på elektroderna skarpa efter ett par tusen mil?
Visst är stiften billiga, men om man gjorde det redan efter 1000 mil så man kanske skulle tjäna lite soppa på det?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-10-27 22:00 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 21:49
Inlägg: 146
Ort: Bjästa Örnsköldsvik
Om det gått ström igenom sprickorna i bakeliten en gång i fuktigt väder så
har bakeliten förbränts till kol som därefter leder strömmen bra i
sprickorna. Detta är svårt att göra något åt.

_________________
Sprit är oftast bästa lösningen!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-10-28 08:47 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Att köpa en ny Bosch tändspole om du har brytarspelsar är det Bosch 0 221 119 027 en mkt bra högeffektständspole med inbyggt förkopplingsmotstånd som inte längre är vätskefylld, utan gjuten i epoxy och mkt hållbarare än de gamla.

För de elektroniska tändsystem som klarar lågohmiga tändspolar är Bosch "röda" höggeffektspole med reservdelsnummer 0 221 119 030 samma typ av tändspole men utan förkopplingsmotstånd vilket ger ännu lite bättre gnista.

Både kan man förslagsvis köpa hos Meca, de har artikelnummer
1020-0221119030 för den röda 486,25 kr och
1020-0221119027 för den blåa 513,75 kr

Lite paradoxalt så klarar ett tändsystem med hög gnistenergi slitna tändstift med rundade hörn "bättre", men sliter också lite mera på stiften. Iom att etannol oftast brinner svalare borde stiften hålla längre vilket också är min erfarenhet.

Ett expiriment för att se om man kunde klarar sig mkt längre med tändstiften skulle kunna vara att montera kallare stift, de slits mindre eftersom metallens ytterkanter inte "smälter" bort lika mkt eftersom värmen leds bort bättre och eftersom etanol ändå inte sotar behöver inte tändstifen nå en temperatur där sotet brinner bort.

Nackdelen vore att man inte hade den heta stiftets hjälp att förånga bränsle vid kall motor, så kallkärningsegenskaper kanske blir något lidande, jag tror dock att den bäste kombination vore ett par steg kallare stift än original och ett extra kraftigt tändsytem med tillräkligt gnistenergi/värme att tända etanolen i en kall motor utan att stiftets egen värme behöver hjälpa till.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-10-28 19:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Bosch har vad jag vet aldrig haft oljefyllda tändspolar. Innan man började med härdande gjutmassor var de fyllda med något beckliknande.

Oljefyllda tändspolar har däremot varit mycket vanliga hos franska, amerikanska och japanska tillverkare, än idag är många "pirattändspolar" oljefyllda.

Båda teknikerna har förutsättningar att fungera bra, men man bör komma ihåg att oljefyllda tändspolar inte bör monteras liggande, eftersom en del av lindningen då kan komma över oljenivån. En oljefylld tändspole är kanske något känsligare för vibrationer än en där fyllmassan är i fast form, så man bör undvika att ha dem monterade direkt på motorn eller något annat starkt vibrerande ställe.
Alla tändspolar håller bättre ju lugnare, renare och svalare miljö de får sitta i.

Bosch's blå eftermarknadständspolar är elektriskt sett i stort sett identiska med de Bosch-tändspolar som man hittar fabriksmonterade på 70- och 80-talsbilar som har brytarstyrt tändsystem och saknar förkopplingsmotstånd (t ex Volvo fram till 1977, VW transporter m fl).
De röda eftermarknadständspolarna motsvarar ganska väl de "fabrikstyper" som är avsedda för förkopplingsmotstånd.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-10-28 19:55 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
torbjorn skrev:
Båda teknikerna har förutsättningar att fungera bra, men man bör komma ihåg att oljefyllda tändspolar inte bör monteras liggande, eftersom en del av lindningen då kan komma över oljenivån.


Finns undantag, Citroens A-typer (2cv mfl, och två av dessa dessa fanns även i tidig Citroen DS) dubbeltänspolar är oljefylda med bakelit hölje och de monteras altid liggande. Du ser den till höger nedan:

Bild

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-10-28 21:38 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
s.


Senast redigerad av PRIUS sön 09-02-15 22:32, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-10-28 21:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
aryan skrev:
torbjorn skrev:
Båda teknikerna har förutsättningar att fungera bra, men man bör komma ihåg att oljefyllda tändspolar inte bör monteras liggande, eftersom en del av lindningen då kan komma över oljenivån.


Finns undantag, Citroens A-typer (2cv mfl, och två av dessa dessa fanns även i tidig Citroen DS) dubbeltänspolar är oljefylda med bakelit hölje och de monteras altid liggande. Du ser den till höger nedan:

Bild

/Aryan


Jo, det är klart, men dem får man nog se som ett specialfall. För övrigt finns det också elektriskt sett "normala" Ducellier enkeltändspolar i ett hopskruvat bakelithölje som påminner om en halv A-modell-tändspole, fast större. Jag undrar just på vilka bilar de har använts.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-11-05 12:40 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Hm, körde drygt 1000 mil till på de begagnade stiften. Har nu köpt nya, och det blev en klar förbättring igen.
Bilder på de gamla.
BildBild
De har enbart gått på E85, jag ser en vit beläggning på tre av dem.
Det fjärde som är närmast på bilden var istället ljusare över hela ytan, är detta tecken på mager blandning?
Det fjärde hade även svarta märken i porslinet, betyder det att det har varit överslag längs gummit i tändhatten?

En till notering var att de två som sitter rakt under tändspolarna var mer slitna, hade rundare elektroder. De två som sitter på färlängningen hade skarpare kanter.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-11-05 13:11 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
AcuraJan skrev:
Hm, körde drygt 1000 mil till på de begagnade stiften. Har nu köpt nya, och det blev en klar förbättring igen.
Bilder på de gamla.
BildBild
De har enbart gått på E85, jag ser en vit beläggning på tre av dem.
Det fjärde som är närmast på bilden var istället ljusare över hela ytan, är detta tecken på mager blandning?

Jag tycker det ser ut som de gått för magert och att stften är för varma. På mina etanolkonverterade saabar har jag en tunn sotrand på den ringformade yta som sidoelektroden fäster vid.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-11-05 15:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
INte för varma, men kanske varmare än de andra.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-11-05 15:27 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
När de gått för varma så ser man att elektroderna hörn slits snabbare/rundas av i förtid, det kan jag inte se på bilderna.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011