Etanol.nu http://etanol.nu/forum/ |
|
1000 mil gamla tändstift (bilder) http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=19&t=1766 |
Sida 2 av 3 |
Författare: | torbjorn [ mån 07-11-19 21:39 ] |
Inläggsrubrik: | |
Jag har någon gång tvättat bakeliten noga (körde tändspolen i diskmaskin), torkat den ordentligt (ugn vid 80 °C eller så i några timmar) och sen klarlackat. Det fungerade bra, men är ju knappast något man gör om en annan tändspole är lätt tillgänglig (bortsett från att det är roligt att prova förstås). |
Författare: | AcuraJan [ fre 08-06-27 10:42 ] |
Inläggsrubrik: | |
Något bättre blev det, men inte helt bra. Märker en bättre och jämnare kraft på låga varv. Har dock ett problem som jag kanske får starta en ny tråd om. |
Författare: | karlmb [ fre 08-06-27 16:34 ] |
Inläggsrubrik: | |
Skulle det inte vara värt dock att utveckla en teknik för att enkelt kunna fila kanterna på elektroderna skarpa efter ett par tusen mil? Visst är stiften billiga, men om man gjorde det redan efter 1000 mil så man kanske skulle tjäna lite soppa på det? |
Författare: | Yingen [ mån 08-10-27 22:00 ] |
Inläggsrubrik: | |
Om det gått ström igenom sprickorna i bakeliten en gång i fuktigt väder så har bakeliten förbränts till kol som därefter leder strömmen bra i sprickorna. Detta är svårt att göra något åt. |
Författare: | aryan [ tis 08-10-28 08:47 ] |
Inläggsrubrik: | |
Att köpa en ny Bosch tändspole om du har brytarspelsar är det Bosch 0 221 119 027 en mkt bra högeffektständspole med inbyggt förkopplingsmotstånd som inte längre är vätskefylld, utan gjuten i epoxy och mkt hållbarare än de gamla. För de elektroniska tändsystem som klarar lågohmiga tändspolar är Bosch "röda" höggeffektspole med reservdelsnummer 0 221 119 030 samma typ av tändspole men utan förkopplingsmotstånd vilket ger ännu lite bättre gnista. Både kan man förslagsvis köpa hos Meca, de har artikelnummer 1020-0221119030 för den röda 486,25 kr och 1020-0221119027 för den blåa 513,75 kr Lite paradoxalt så klarar ett tändsystem med hög gnistenergi slitna tändstift med rundade hörn "bättre", men sliter också lite mera på stiften. Iom att etannol oftast brinner svalare borde stiften hålla längre vilket också är min erfarenhet. Ett expiriment för att se om man kunde klarar sig mkt längre med tändstiften skulle kunna vara att montera kallare stift, de slits mindre eftersom metallens ytterkanter inte "smälter" bort lika mkt eftersom värmen leds bort bättre och eftersom etanol ändå inte sotar behöver inte tändstifen nå en temperatur där sotet brinner bort. Nackdelen vore att man inte hade den heta stiftets hjälp att förånga bränsle vid kall motor, så kallkärningsegenskaper kanske blir något lidande, jag tror dock att den bäste kombination vore ett par steg kallare stift än original och ett extra kraftigt tändsytem med tillräkligt gnistenergi/värme att tända etanolen i en kall motor utan att stiftets egen värme behöver hjälpa till. /Aryan |
Författare: | torbjorn [ tis 08-10-28 19:15 ] |
Inläggsrubrik: | |
Bosch har vad jag vet aldrig haft oljefyllda tändspolar. Innan man började med härdande gjutmassor var de fyllda med något beckliknande. Oljefyllda tändspolar har däremot varit mycket vanliga hos franska, amerikanska och japanska tillverkare, än idag är många "pirattändspolar" oljefyllda. Båda teknikerna har förutsättningar att fungera bra, men man bör komma ihåg att oljefyllda tändspolar inte bör monteras liggande, eftersom en del av lindningen då kan komma över oljenivån. En oljefylld tändspole är kanske något känsligare för vibrationer än en där fyllmassan är i fast form, så man bör undvika att ha dem monterade direkt på motorn eller något annat starkt vibrerande ställe. Alla tändspolar håller bättre ju lugnare, renare och svalare miljö de får sitta i. Bosch's blå eftermarknadständspolar är elektriskt sett i stort sett identiska med de Bosch-tändspolar som man hittar fabriksmonterade på 70- och 80-talsbilar som har brytarstyrt tändsystem och saknar förkopplingsmotstånd (t ex Volvo fram till 1977, VW transporter m fl). De röda eftermarknadständspolarna motsvarar ganska väl de "fabrikstyper" som är avsedda för förkopplingsmotstånd. |
Författare: | aryan [ tis 08-10-28 19:55 ] |
Inläggsrubrik: | |
torbjorn skrev: Båda teknikerna har förutsättningar att fungera bra, men man bör komma ihåg att oljefyllda tändspolar inte bör monteras liggande, eftersom en del av lindningen då kan komma över oljenivån.
Finns undantag, Citroens A-typer (2cv mfl, och två av dessa dessa fanns även i tidig Citroen DS) dubbeltänspolar är oljefylda med bakelit hölje och de monteras altid liggande. Du ser den till höger nedan: /Aryan |
Författare: | PRIUS [ tis 08-10-28 21:38 ] |
Inläggsrubrik: | |
s. |
Författare: | torbjorn [ tis 08-10-28 21:45 ] |
Inläggsrubrik: | |
aryan skrev: torbjorn skrev: Båda teknikerna har förutsättningar att fungera bra, men man bör komma ihåg att oljefyllda tändspolar inte bör monteras liggande, eftersom en del av lindningen då kan komma över oljenivån. Finns undantag, Citroens A-typer (2cv mfl, och två av dessa dessa fanns även i tidig Citroen DS) dubbeltänspolar är oljefylda med bakelit hölje och de monteras altid liggande. Du ser den till höger nedan: /Aryan Jo, det är klart, men dem får man nog se som ett specialfall. För övrigt finns det också elektriskt sett "normala" Ducellier enkeltändspolar i ett hopskruvat bakelithölje som påminner om en halv A-modell-tändspole, fast större. Jag undrar just på vilka bilar de har använts. |
Författare: | karlmb [ ons 08-11-05 15:03 ] |
Inläggsrubrik: | |
INte för varma, men kanske varmare än de andra. |
Författare: | aryan [ ons 08-11-05 15:27 ] |
Inläggsrubrik: | |
När de gått för varma så ser man att elektroderna hörn slits snabbare/rundas av i förtid, det kan jag inte se på bilderna. /Aryan |
Sida 2 av 3 | Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |