Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 18-07-20 01:49

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: tändning saab v4
InläggPostat: tis 08-04-01 08:54 
Offline

Blev medlem: tor 07-06-07 11:23
Inlägg: 18
Ort: Borlänge
hur mycket tidigare ska jag ställa tändningen på min etanol saab v4?

nu är det orginal 6grader (det finns 3,6,10grader föd markerat vid remmskivan)


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-04-01 10:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4553
Ort: Sundsvall
Det går inte att säga något definitivt, det är enklast att prova sig fram.

Innan du börjar laborera med att ställa om tändningen, så kolla att tändförställningsmekanismerna fungerar som de ska. Om du inte har tillgång till tändförställningskurvor att jämföra med så kan du åtminstone prova centrifugaltändförställningen på följande sätt:

-Koppla bort vakuumslangen till vakuumtändförställningen.
-Anslut stroboskoplampa och varvräknare, och starta motorn.
-Sänk tomgångsvarvtalet så mycket som möjligt och öka sedan varvtalet långsamt medan du tittar på tändinställningsmärket. Notera det varvtal där tändförställningen börjar, det ska ligga en bit över normalt tomgångsvarvtal (kanske 1100-1200 varv/min). Vid högre varvtal ska tändinställningsmärket följa med snällt, ingen tendens till "fladder" eller kärvning får finnas.

Om centrifugaltändförställningen börjar vid lägre varvtal tyder det på att fjädrarna är utmattade. Det är vanligt på gamla fördelare och bör i så fall åtgärdas innan du fortsätter.

Kolla också att vakuumtändförställningen fungerar genom att, med avstängd motor och avtaget fördelarlock, suga i slangen till vakuumdosan och se att brytarplattan följer med snällt utan att kärva eller haka fast någonstans.
Med motorn igång, känn med ett finger i slangänden (andra änden naturligtvis ansluten till förgasaren) att det inte finns något vakuum på tomgång men att det kommer vakuum vid gaspådrag.

När sedan gäller att prova ut ett bra tändläge, så ställ t ex tre grader i taget tidigare och provkör. Om motorn börjar gå "hårt" eller om det är svårt att hålla ner tomgångsvarvtalet så står tändningen för tidigt.
Ställ inte tidigare än 10-12 ° FÖD vid tomgång, då finns det risk för bakslag vid start. Och det är onödigt att ta risken att t ex förstöra startmotordrev eller böja startmotorns axel.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-04-01 10:16 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7094
Ort: Älvsjö
15° FÖD grundinställning/tomgång ger inget problem med bakslag heller, men det höjer tomgångsvarvtalet förståss..

Prova stegvis och kolla på samma sträcka . Öka förtändningen i steg om 2 grad och försök hitta den lägsta inställning som ger högst förbättring, jag skulle tro 4-8 grad till. Sen skulle du vilja ha lite brantare kurva med extra förtändning underupp til 3000 varv, men det är väldigt svårt att åstadkomma med en så känslig konstruktion med fjädrar och vikter, det är lätt att man förstör mera än vad man fixar när man börjar expirimentera och utan nån testmaskin/bänk famlar man i mörker eller ska man ela tiden testa den i bilen.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-04-01 19:49 
Offline

Blev medlem: tor 07-06-07 11:23
Inlägg: 18
Ort: Borlänge
nu har jag ställt tändningen på 10 föd. räcker det eller ska ja ta lite till?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-04-01 21:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4553
Ort: Sundsvall
Det går inte att säga något bestämt om den saken utan du bör prova dig fram själv, som bl a Aryan skriver.

Olika motorer kan bete sig mycket olika på den punkten, t ex beroende på hur tändförställningskurvan ser ut, hur högoktanig bensin motorn är avsedd för från början, om tillverkaren avsiktligt har valt onödigt sen tändning för att hålla ner NOx-utsläpp osv.

Det kan ju underlätta jämförelse med andra V4:or om du talar om vilken årsmodell det är, Bosch-nummer på den fördelare som sitter i din bil osv.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-04-02 08:34 
Offline

Blev medlem: tor 07-06-07 11:23
Inlägg: 18
Ort: Borlänge
ok det är en 74, bosch nr vet jag inte, kan kolla.

hur vet ma om man tagit förmycket? är det när den börjar spika?
eller ska man ha en avgasmätare också?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-04-02 08:45 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7094
Ort: Älvsjö
Noise skrev:
hur vet ma om man tagit förmycket? är det när den börjar spika?


Nej den spikar inte, men det är inte ofarligt ändå att ha för mkt.

Du har tagit för mkt om du inte har högre effekt än med några grad mindre.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011