Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

Ännu ett dyrt tändstift Denso iridium
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=19&t=2769
Sida 1 av 1

Författare:  aryan [ tor 08-04-10 16:49 ]
Inläggsrubrik:  Ännu ett dyrt tändstift Denso iridium

Nån som testad eller läst nått Denso iridium?

Om inte annat kan jag testa fyra i husbussen, se om det finns ytterliga nått att hämta där. Den har ju redan en super kraftig gnista men kanske den smala elektroden gör att bränslet når gnistan bättre.

/Aryan

Författare:  torbjorn [ tor 08-04-10 17:33 ]
Inläggsrubrik: 

Är inte det ungefär samma idé som på de platinatändstift t ex Bosch sålde en gång i tiden? Dels fanns det sådana som fabriksmonterades på vissa modeller av Mercedes på 60-talet, och en annan generation dök upp som dyra eftermarknadständstift på 80-talet. Den senare har jag egen erfarenhet av, jag provade en omgång sådana i den Skoda jag hade då. Men de fungerade inte särskilt bra jämfört med vanliga billiga NGK-tändstift. Jag vill minnas att det var en del kallstartsvårigheter och opålitlig tomgång vid kall motor, och dessutom höll de inte länge innan de tunna elektroderna var bortbrända. Mittelektroden "försvann" in i isolatorfoten.

Författare:  aryan [ tor 08-05-01 18:32 ]
Inläggsrubrik: 

Ja det är ungefär samma idé men Irridium har ännu mindre elektroder och de lär vara mkt hållbare än platinum.

Bild

Nu har jag satt in stiften i bussen efter ett kort test med en i gräsklipparen.

Har inte kört med bussen ännu men det är helt klart att de gör en skillnad, både gräsklipparen och bussen kan snurra ofantligt långsamt utan att tappa gnistan /utan att stanna.

Bussen (Volvo B18) kan nu lätt gå ner till 400 varv med kall motor utan choke utan att stanna, det ända som händer är att laddningslampan tänds eftersom den snurrar så sakta att växelströmgeneratorn slutar att fungera :!:

Nu har den redan ett super bra tändsystem, se http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=2561 men den stannade med vanliga NGK stift nog ändå vid så lågavarv när den var kall. Jag tyckte också at de startade väldigt lätt.

Kanske det är lättare för gnistan att komma åt en mycket mager blandning? När inte electroderna sitter lika mkt i vägen?

/Aryan

Författare:  torbjorn [ tor 08-05-01 18:49 ]
Inläggsrubrik: 

Den tunna mittelektroden ser ut precis som på Bosch platinatändstift från 60-talet (de där beteckningen slutade på t ex P11S eller P21S istället för t ex T1 eller T2 som normala "gamla" Bosch-beteckningar gjorde). 80-talsutförandet var annorlunda, där gick isolatorfoten upp till mittelektrodens ände så den inte stack ut alls.

Författare:  aryan [ tor 08-05-01 19:06 ]
Inläggsrubrik: 

Ja den där 80-tals varianten känner jag till, isolatorn var då lite som en kon rund centerelektroden.

Filmade lite hur långsamt motorn går utan choke precis efter kallstart

Det hörs inte så mkt, motorn är också väldigt tyst med tändstiften, jag inbilder mig tystare? Ca 16 s senare drar jag ut choken något så att den varvar strax äver 100 varv en kort stund men sedan trycker jag tillbaka choken igen men då vill den inte gå ner igen utan behåller redan normalt tomgångsvarv strax under 1000 varv.

/Aryan

Författare:  naggen [ tor 08-05-01 19:57 ]
Inläggsrubrik: 

aryan skrev:
Det hörs inte så mkt, motorn är också väldigt tyst med tändstiften, jag inbilder mig tystare?
/Aryan


Och jag som tyckte att det lät mycket! Nu menar jag iofs inte motorljudet som sådant, utan avgassången, som fick mig att tänka på båtar. Din motor får andas ganska fritt va?
De sista sekunderna hörde jag något tickande/knackande, ungefär som om kopplingen låg på lite, eller hörde jag något som "inte finns", det kan ju bli så ibland, hehe.

Författare:  aryan [ tor 08-05-01 20:35 ]
Inläggsrubrik: 

naggen skrev:
aryan skrev:
Det hörs inte så mkt, motorn är också väldigt tyst med tändstiften, jag inbilder mig tystare?
/Aryan


Och jag som tyckte att det lät mycket! Nu menar jag iofs inte motorljudet som sådant, utan avgassången, som fick mig att tänka på båtar. Din motor får andas ganska fritt va?
De sista sekunderna hörde jag något tickande/knackande, ungefär som om kopplingen låg på lite, eller hörde jag något som "inte finns", det kan ju bli så ibland, hehe.


På min dator hörs motorn knappt alls och inte i bilen heller ;-) men det stämmer att den låter rätt "tungt" utanför som en båt faktist, det finns bara en enda dämpare och avgasrötet tar slut framför vänster bakhjulet. Bussen står nu brevid garaget med avgasröret mot muren så det eker in lite, men motorn själv är mkt tyst trots att man har den nästan i kupén. Tickandet kan vara växelspaken eller spisen som ibland kan låta lite.

/Aryan

Författare:  aryan [ tor 08-05-01 20:49 ]
Inläggsrubrik: 

Aha ja, nu lyssnade jag på en stationär dator med lite större högtalare och nu låter det nästan som man står utanför bredvid avgasröret :-)

Min bärbara Macbook klarar nog inte så låga toner, där hördes bara nått knäppande ljud när jag trycker tillbaka choken igen.

/Aryan

Författare:  kabben [ mån 08-05-05 08:29 ]
Inläggsrubrik: 

torbjorn skrev:
Är inte det ungefär samma idé som på de platinatändstift t ex Bosch sålde en gång i tiden? Dels fanns det sådana som fabriksmonterades på vissa modeller av Mercedes på 60-talet, och en annan generation dök upp som dyra eftermarknadständstift på 80-talet. Den senare har jag egen erfarenhet av, jag provade en omgång sådana i den Skoda jag hade då. Men de fungerade inte särskilt bra jämfört med vanliga billiga NGK-tändstift. Jag vill minnas att det var en del kallstartsvårigheter och opålitlig tomgång vid kall motor, och dessutom höll de inte länge innan de tunna elektroderna var bortbrända. Mittelektroden "försvann" in i isolatorfoten.



PÅ farsans toyota camry v6 92 eller vad det var så var det platina stift, bytesintervall 10000 mil

PÅ min skoda RS -03 var det platinastift, bytesintervall 6000 mil.

Funkade prima

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/