Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 21:19

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 08-05-19 12:11 
Offline

Blev medlem: mån 08-05-19 11:57
Inlägg: 16
Ort: Från
Hej

Jag har en fråga om tändstift. Original satt det ett bosch platinum stift med värmetal 7 och ett elektrodavstånd på 1,1mm på bilen.
Efter turbo och E85 konvertering så stoppade jag in stift med värmetal 8 på inrådan från firman jag mappade bilen hos. Dom tog manuellt ner elektrodavståndet på de nya stiften(som var standardstift) till ca 0,7-0,8mm (från 1,1mm). Tydligen så misstände det lätt under laddtryck med E85, men å andra sidan laddar jag bara 0,7bar. Dom pratade nog om laddtryck upp mot 2 bar.

Som nämnt tidigare så har bilen 11:1 i kompression och jag behöver använda startgas nu för att den skall starta då det är under ca 10-15C. Vad skulle jag kunna göra i tändstiftsväg för att förbättra situationen?

Mvh Henrik


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-05-19 12:24 
Offline

Blev medlem: mån 08-05-19 11:57
Inlägg: 16
Ort: Från
Om jag förstår dig rätt så skulle inte tex iridiumstift med samma värmetal göra någon större skillnad?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-05-19 14:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Nej, värmetalet har ju bara betydelse när motorn har kommit igång och isolatorfoten börjar bli varm.
Det värmetalet talar om, är ju hur lång isolatorfoten är och därmed hur bra eller dålig värmeavledningen från dess spets blir. Dock finns det ingen standard för hur värmetalet ska anges, vissa tändstiftstillverkare har en högre siffra ju "kallare" stiftet är medan andra gör tvärt om. Somliga ändrar också beteckningssystem rätt vad det är.

För bra kallstartegenskaper är det nyttigt med stort elektrodavstånd, under förutsättning att tändsystemet klarar att ge tillräcklig tändspänning även under svåra förhållanden (låg batterispänning, fukt och kondens i eventuell fördelare osv). Om elektrodavståndet är i största laget för tändsystemet så är det viktigare än vanligt att ha någotsånär nya tändstift med skarpa kanter på elektroderna, det är ju lättare att få igång en elektrisk urladdning från en skarp kant än från en avrundad yta.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-05-20 12:20 
Offline

Blev medlem: mån 08-05-19 11:57
Inlägg: 16
Ort: Från
Då ska jag testa iridiumstift med 1,1 mm avstånd om det finns att tillgå. Om det misständer under laddtryck så är det ju bara att byta. Jag inbillar mig att en smalare spets borde ge upphov till en hetare gnista (mindre area att överföra energin)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-05-20 12:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om det överhuvudtaget blir en gnista, så räcker temperaturen säkert till för att tända bränsleluftblandningen. Vare sig elektroden är smal eller bred, så utgår ju ljusbågen från en enda punkt och hur "bred" den blir beror snarare på ström, tid och eventuell magnetisk blåsning. Jämför gärna med hur en svetsljusbåge beter sig eller hur brännmärkena i åskskadad elektronik ser ut.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-05-20 16:02 
Offline

Blev medlem: mån 08-05-19 11:57
Inlägg: 16
Ort: Från
Jag läste någon annan post om just iridumstift som var positiv, och är beredd att prova iaf.

Sen om värmetalet så har ju NGK en skala som betyder kallare för högre tal.
Enligt en produktspecialist på KGKnutsson som har NGK i Sverige, så har NGK ganska stora steg mellan sina värmetal. Medan andra stifttillverkar ofta har mindre "hopp".
Motorn har som jag kanske nämnt tidigare 7or platinum original men nu sitter vanliga koppar 8or i. Är det risk för att bränna kolv om man går tillbaka till 7or med laddtryck?

Det skulle vara skoj att förstå det här med värmetal och hur de påverkar motorn en gång för alla. Tror jag har ju förstått att värmetalet talar om värmeavledningsförmågan på stiftet, dvs hur djup "vallgraven" är runt elektroden. Beroende av annat såsom godstjocklek och material också säkert, men mest stiftets utformning.

Sen finns ju stift med olika mycket utskjutande elektrod. Vad är det bra för?
Komma närmare förbränningscentrum med gnistan?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-05-20 16:13 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
wheazel skrev:
Jag läste någon annan post om just iridumstift som var positiv, och är beredd att prova iaf.


En fördel är att de skarpa spetsar gör att det lättare (redan vid lägre spänning) hoppar över en gnista. Det är samma anledning att helt vanliga nya stift funkr bättre än använda trots att de ofta ser bra ut så har de använda lite avrundade hörn.

Även om man inte gör gapet större så har man fördelen att gnistan "står" längre när gnistan lättare/tidigare kan hoppa över.

wheazel skrev:
Sen finns ju stift med olika mycket utskjutande elektrod. Vad är det bra för?
Komma närmare förbränningscentrum med gnistan?


Ja för at komma mer "inne" i gasströmmen. De beror på förbräningsutrymmet om viket passar best. Oavsett så har irridiumstiften den teoretiska fördelen att electroden är smalare och inte så mkt "i vägen" för gasströmmen.

Har inte testad så mkt med de ännu men har märkt att man kan köra med osannolikt lågt tomgång med Denso irridiumstiften i en gräsklippare och i Volvo B18 motor. En tydlig skillnad är också att man kan stänga av choken direkt (och då ossanolikt lågt varvtal som följd) så den verkar klara magerkörning bättre.

/Aryan

PS jag har inte ökad tändstiftsgapet.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-05-20 16:42 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Aryan skrev:
En fördel är att de skarpa spetsar gör att det lättare (redan vid lägre spänning) hoppar över en gnista. Det är samma anledning att helt vanliga nya stift funkr bättre än använda trots att de ofta ser bra ut så har de använda lite avrundade hörn.


En kommentar till detta:
Förr i tiden när dom flesta var mer eller mindre tvingade att själv serva och sköta sina bilar, så var det vanligt att man filade elektroderna på gamla tändstift för att få tillbaka dom skarpa kanterna.
Man bemödade sig alltså att "renovera" gamla tändstift i stället för att köpa nya.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-05-20 22:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
wheazel skrev:
Sen om värmetalet så har ju NGK en skala som betyder kallare för högre tal.
Enligt en produktspecialist på KGKnutsson som har NGK i Sverige, så har NGK ganska stora steg mellan sina värmetal. Medan andra stifttillverkar ofta har mindre "hopp".
Motorn har som jag kanske nämnt tidigare 7or platinum original men nu sitter vanliga koppar 8or i. Är det risk för att bränna kolv om man går tillbaka till 7or med laddtryck?


Risken med att använda för varma tändstift (alltså för lågt värmetal enligt NGK's beteckningssätt) är dels att stiften blir överhettade och får för kort livslängd, och dels att den glödheta isolatorfoten orsakar glödtändning redan innan gnistan kommer. Det kan t ex ge puffar i insugningsröret, kraftig spikning eller effektförlust. Om motorn redan är otrevligt hårt belastad termiskt sett så kan nog glödtändningen ge mer följdskador också om inte föraren märker att något inte är som det borde och släpper gasen.
Men glödtändning kan också orsakas av t ex sotflagor eller vassa kanter på avgasventiler som har slipats om för många gånger. Man ska inte bara skylla på tändstiften för sådant.


wheazel skrev:
Sen finns ju stift med olika mycket utskjutande elektrod. Vad är det bra för?
Komma närmare förbränningscentrum med gnistan?


Det är för att få gnistan på ett lämpligt ställe med hänsyn till hur förbränningsrummet ser ut på just den motor det är frågan om.
Fyrtaktsmotorer för bilar ska numera nästan alltid ha utskjutande gnistgap (tillverkarna införde det gradvis under 60- och 70-talet).
Det finns fall där en motor har envisats med att spika trots rätt oktantal på bränslet och rätt tändinställning, där orsaken var att ett tändstift med utskjutande gnistgap användes i stället för ett med indraget gnistgap. I och med att gnistan hamnade mer centralt, så blev det avsedda tändläget i praktiken för tidigt och därmed fick man spikning.

Men tvåtaktsmotorer och små sidventil-fyrtaktsmotorer för t ex gräsklippare har nästan alltid indraget gnistgap. Där är det ofta så trångt i förbränningsrummet att sidoelektroden skulle kunna slå i kolven eller någon ventil om man hade utskjutande gnistgap.

Det säkraste är att hålla sig till samma utformning på gnistgapet som originaltändstiften har.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-22 09:57 
Offline

Blev medlem: mån 08-05-19 11:57
Inlägg: 16
Ort: Från
Tack för alla bra svar!

Om jag skall ta en fråga till angående värmetal på tändstift då. Varför finns det "varmare stift" då? Om det bara medför risk för tidig antändning? Är det så att antändningen är en kombination av värmen på stiftet och gnistan? Hur är förhållandet mellan de båda? Vad är viktigast, en bra gnista eller "rätt värmetal"?

Känns ju som att värmen på stiftet borde ju inte vara så otroligt stor i jämförelse med övriga föbränningsrummet? Har jag fel?
Jag vet ju att ett stift kan vara förbannat hett då man plockar ut det, men å andra sidan är det ju svårt att känna hur varmt det är inne i förbränningsrummet. Det är ju trots allt metall skruvat i metall.
Talar vi enbart om själva elektrodfoten når vi talar värme på tändstift?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-22 10:49 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag är osäker om stiftens värme kan bidra till att gnistan blir bättre på att tända en blandning. Eventuellt kan ett hett stift hjälpa till lite men jag vet inte. Om en sådan effekt finns borde det vara marginellt och lätt kunna kompenseras med ett kraftigare tändsystem (hetare gnista).

Huvudanledningen för "varmare" stift är att de måste bli så varma att de inte sotas ner med tiden. Sot kan leda electricitet och bildar alltså parasitmotstånd över isolatorn som sås kortslutar tändstifter som gör att gnistan blir svagare eller i värsta fall helt uteblir. Ett lagom varm tändstift blir i drift alltså så hett att isolatorn bränns rent. Värmetalet är alltså även beroende på körstil. Kör man bara några hundra metar varje gång (som en grannepojke här gjorde) bildas så mkt kol på tändstiften att bilen till slut inte vill starta längre och måste man göra rent tändstiften eller montera hetare. Tvärtom när man kör hård så kan man behöva kallare för att de annars slits (smälter) för snabbt.

En finess med irridium stiften är att materialet klarar mkt högre temperaturer utan att smälta. Därmed kan stiften göras med ett mkt bredare värme omfång.

Med etanol finns knappt något problem med sot så man skulle kunna montera kallare stift utan att riskera nått. Men de blir med etanol ändå inte lika heta som med bensin (vid samma effektutag) så man har redan mindre tändstift slitage.

Höjer du däremot kompression, överladdning effekt osv då kan du nog med fördel kallare stift.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-22 11:58 
Offline

Blev medlem: mån 08-05-19 11:57
Inlägg: 16
Ort: Från
Effektökning från 240 hk i motorn till 360 hk i motorn. Knappt 400 med elektronisk laddstyrning som skall installeras så småningom. Detta borde ju vara mer än nog för ett steg kallare, även om jag inte kör hårt med bilen, förutom någon kraftigare acceleration vid omkörning eller liknande.

När jag tänker efter har jag inte tittat hur stiften ser ut efter att ha givit dom lite drifttid. Får bli till att göra det ikväll! Kan man utgå från de gamla normerna som gäller för bensin eller skall etanol körda stift se annorlunda ut för att "må bra"?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-22 12:00 
Offline

Blev medlem: mån 08-05-19 11:57
Inlägg: 16
Ort: Från
Jag tänkte köra bilen på mittsverigebanan senare i sommar för att testa vad den går för, kanske skulle ännu ett steg kallare vara läge då? För där kommer det ju inte att gå lugnt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-22 13:33 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
wheazel skrev:
När jag tänker efter har jag inte tittat hur stiften ser ut efter att ha givit dom lite drifttid. Får bli till att göra det ikväll! Kan man utgå från de gamla normerna som gäller för bensin eller skall etanol körda stift se annorlunda ut för att "må bra"?


Ungefär, de ser lite renare ut än på bensin.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011