Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: mån 18-10-15 10:22

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: knackar med e85
InläggPostat: sön 08-06-08 12:38 
Offline

Blev medlem: tor 08-04-24 12:56
Inlägg: 32
Ort: Från
Jag konverterade min atv til e85 fordi den knackar med BF95 Men den knackar oxo med e85,

Det står på en eftermarknads tendingsmodul med avanserad tenning men den er jo lagat for bf95 egentlig.

Kan jag gjøra noget med tendingen for at få bort knacingen?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-06-08 23:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5996
Ort: Hindås
Det är nog något annat än knackning om problemet inte blev mindre med E85.
Missljud i motorn?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-09 21:31 
Offline

Blev medlem: tor 08-04-24 12:56
Inlägg: 32
Ort: Från
karlmb skrev:
Det är nog något annat än knackning om problemet inte blev mindre med E85.
Missljud i motorn?


Nei inget missljud. knakingen blev mindre med e-85.
Forbrendingskammeret er utformad sådan at man kan tillåta 12.5:1 med BF95 utan knacking. Hur mycket komp tillåtes då med e85?

Jag ligger på 14:1 nu ca....men kan med enkla grep høyna til 15:1


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-09 21:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5996
Ort: Hindås
Om det ändå knackar med E85 så har du extremt hög temp, högt laddtryck, eller extremt tidig tändning.
Annars är det i princip omöjligt att det skulle knacka för att du höjer från 12 till14 samidigt som du gör över till E85 från BF95.
Skulle vilja påstå att du borde kunna gå till 15:1 utan problem med e85, kanske ännu längre.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-10 13:46 
Offline

Blev medlem: tor 08-04-24 12:56
Inlägg: 32
Ort: Från
karlmb skrev:
Om det ändå knackar med E85 så har du extremt hög temp, högt laddtryck, eller extremt tidig tändning.
Annars är det i princip omöjligt att det skulle knacka för att du höjer från 12 till14 samidigt som du gör över till E85 från BF95.
Skulle vilja påstå att du borde kunna gå till 15:1 utan problem med e85, kanske ännu längre.


det e inta turbo.
Det er en en sylindrig 475 ccm atv motor. (Z400)
Mycket trimmat på alla vis.

Min trim tendingsmodul e inta av den typen man kan programera selv :cry:
Men e satt från fabrik Det e even en trim modul.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-10 14:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5996
Ort: Hindås
Verkar vara fel på den modulen då.
Det kan inte vara ngn form av inkopplingsfel, typ polvänd vevaxelgivare e liknande?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-10 15:34 
Offline

Blev medlem: tor 08-04-24 12:56
Inlägg: 32
Ort: Från
karlmb skrev:
Verkar vara fel på den modulen då.
Det kan inte vara ngn form av inkopplingsfel, typ polvänd vevaxelgivare e liknande?


Nei inget fel på modulen, Den er bara plug an play,
Jag er oxo intreserad i generell informasjon om tendingspungt for e85 kontra bf95

Dessutan e85 ligger på ca 100-105 oktan, 15:1 eller 16:1 går vel inte så bra på 100 oktan?

Tendingsmodul....
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Parts-Ac ... 239141865&


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-10 17:21 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 582
Ort: Frösön nyss uppflytt
karlmb skrev:
Om det ändå knackar med E85 så har du extremt hög temp, högt laddtryck, eller extremt tidig tändning.

Ja jag har lite småspikningar i min motor enligt Trionic, jag skulle nog montera ett hederligt APC-system och göra några mätningar för att se om det behövs göras några parameterjusteringar i knacktabellen.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-06-11 11:50 
Offline

Blev medlem: tor 08-04-24 12:56
Inlägg: 32
Ort: Från
J.K Nilsson skrev:
karlmb skrev:
Om det ändå knackar med E85 så har du extremt hög temp, högt laddtryck, eller extremt tidig tändning.

Ja jag har lite småspikningar i min motor enligt Trionic, jag skulle nog montera ett hederligt APC-system och göra några mätningar för att se om det behövs göras några parameterjusteringar i knacktabellen.

J.K Nilsson


Hørs bra ut :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-06-11 12:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5996
Ort: Hindås
maxiice skrev:
karlmb skrev:
Verkar vara fel på den modulen då.
Det kan inte vara ngn form av inkopplingsfel, typ polvänd vevaxelgivare e liknande?


Nei inget fel på modulen, Den er bara plug an play,
Jag er oxo intreserad i generell informasjon om tendingspungt for e85 kontra bf95

Dessutan e85 ligger på ca 100-105 oktan, 15:1 eller 16:1 går vel inte så bra på 100 oktan?

Tendingsmodul....
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Parts-Ac ... 239141865&


Men hur kan du veta att det inte är ngt fel på den?
E85 sägs ha allt mellan 106 och 130 oktan.
Det senare är om man väger in den kylande effekten.
Och det skall man ju.
Tydligen kommer den inte med när man kör oktanprov i den där 1-cyl motorn som är referensmotor, kanske kompenserar man för kylande effekten och värmer insugningsluften när man provar med alkoholer.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-06-11 15:27 
Offline

Blev medlem: tor 08-04-24 12:56
Inlägg: 32
Ort: Från
karlmb skrev:
maxiice skrev:
karlmb skrev:
Verkar vara fel på den modulen då.
Det kan inte vara ngn form av inkopplingsfel, typ polvänd vevaxelgivare e liknande?


Nei inget fel på modulen, Den er bara plug an play,
Jag er oxo intreserad i generell informasjon om tendingspungt for e85 kontra bf95

Dessutan e85 ligger på ca 100-105 oktan, 15:1 eller 16:1 går vel inte så bra på 100 oktan?

Tendingsmodul....
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Parts-Ac ... 239141865&


Men hur kan du veta att det inte är ngt fel på den?
E85 sägs ha allt mellan 106 och 130 oktan.
Det senare är om man väger in den kylande effekten.
Och det skall man ju.
Tydligen kommer den inte med när man kör oktanprov i den där 1-cyl motorn som är referensmotor, kanske kompenserar man för kylande effekten och värmer insugningsluften när man provar med alkoholer.


Det kan jag inte veta 100% men slika greier brukar at virka eller det helt døtt.

Her er från statiols hjemmesida. Står bara RON varde och inta MON

Egenskaper
Densitet v/15°C
Flammepunkt
Oktantall RON 101-104
Svovel max 10
Benzeninnhold
Nedre brennverdi
Damptrykk sommer (RVP)
Damptrykk vinter (RVP)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-06-11 15:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5996
Ort: Hindås
Jo den officiella siffran brukar anges till 103- 106 eller så.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-06-11 15:44 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 674
Ort: Halden/Asker/Trondhe
En relativt dyktig motortrimmer skrev dette på et norsk bilforum:

Citat:
(R+M)/2 = 96.8 sånn ca på E85,men grunnet kjølefaktoren så finner man stadig ut at en godt oppsatt E85-motor faktisk har en detonasjonsmotstand som dets oktantall utmålt med normale metoder ikke henger helt på greip i forhold til realitetene. Det oppfører seg nemlig mer som 116-118 oktan racefuel...

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-06-11 15:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5996
Ort: Hindås
magnul skrev:
En relativt dyktig motortrimmer skrev dette på et norsk bilforum:

Citat:
(R+M)/2 = 96.8 sånn ca på E85,men grunnet kjølefaktoren så finner man stadig ut at en godt oppsatt E85-motor faktisk har en detonasjonsmotstand som dets oktantall utmålt med normale metoder ikke henger helt på greip i forhold til realitetene. Det oppfører seg nemlig mer som 116-118 oktan racefuel...


Precis vad jag läst på flera ställen!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011