Hittade en rysk sida som har mkt bra bilder :
http://translate.google.se/translate?hl ... K%26sa%3DG
och korrekt tabell (stämmer med Mercedes verkstadshandbok) gällande den beryktade "tändpluggen" R16/5 som används för oktananpassning men även ändring av bränslemapp etc.
Denna tabell gäller enbart HFM, på äldre system brukar det finnas ett läge "S" =Super=BF99 och "N" =Normal=BF95, övriga lägen KAN vara som för HFM, men det har jag inte kollat.
Tabell för inställning av motstånd R16/5
För motor med katalysator :
Situationen , Resistance, Ohm , användningsområde :
1
238…263 238… 263
För bensin med 95 MOS (Motsvarar BF99)
2
466…515 466… 515
För bensin med MOS 95. Anpassad berikning (tillämpas för att arbeta i de flyktiga xx, mao ökad nachstart anrikning)
3
903…1000 903… 1000
För bensin med MOS 91 (motsvarar BF95). tändvinkel 3 grader senare.
4
1540…1700 1540… 1700
För bensin med MOS 91.tändvinkel 3 grader senare Anpassad berikning (tillämpas för att arbeta i de flyktiga xx, mao ökad nachstart anrikning)
5
2480…2740 2480… 2740
För bensin med MOS 89. tändvinkel 5 grader senare
6
4380…4640 4380… 4640
För bensin med MOS 89. . tändvinkel 5 grader senare. Anpassad berikning (tillämpas för att arbeta i de flyktiga xx, mao ökad nachstart anrikning)
7
8227…9093 8227… 9093
Cylinder avaktiverings funktioner urkopplade vid detektering av dålig förbränning.
Detta betyder i praktiken at man skall ställa pluggen på läge1, eller S om det står det, för att anpassa till högsta möjliga oktantal.
Tyvärr kan man inte få tidigare tändning än vad som är programmerat för BF99..
_________________
http://direktdemokraterna.seMyndigförklara dig själv.