Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 16:57

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 08-06-18 00:49 
Offline

Blev medlem: ons 07-07-04 00:51
Inlägg: 23
Ort: Från
Jag har en Volvo 940 LTT som är konverterad och jag är nöjd med förbrukning och hur den går allmänt, dock har jag lite frågor.

Bör tändingen ändras när man kör på E85? Man kan ju ändra Bosch systemet med ett antal grader i styrboxen, jag kan höja tändningen 3 grader eller backa 3 eller 6 grader.
Bör jag göra någon justering här? Vad gynnar E85 bäst?

Sen så undrar jag om nån vet om man kan bli av med ryckningar som bilen har när den är kall och man kör iväg den första kilometern, när jag ligger på trean vid 1200rpm och rullar nedför en backe och släpper gasen helt så rycker bilen något otrevligt. Det försvinner ju fort men nån som vet varför det blir då?

Sen har jag hört att man kan gynnas av att koppla bort fullgasanrikning på motorn då det bara surar ner den vid fullgas, nån som vet hur denna sitter? Är den inbakad in spjällhus kontakten?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-06-18 07:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Man KAN laborera med att ställa om tändläget, men man BEHÖVER inte nödvändigtvis göra det. I princip bör man ju kunna utnyttja det högre oktantalet hos E85 genom tidigare tändning, men ett problem med att ställa tändningen tidigare över hela registret är att tomgångsregleringen kan börja bete sig konstigt.

Ryckningar och konstigheter med kall motor brukar orsakas av att den skulle ha behövt lite mer varmkörningsanrikning på E85.

På en Volvo med LH 2.4 styrs fullgasanrikningen av den ena av de två strömbrytarna i gasspjällkontakten. Enklast är att ohmmäta mellan mittstiftet och de två ytterstiften för att ta reda på vilken av dem som sluts vid fullgas, oskadliggör sedan anrikningen genom att klippa av kabeln. Det är ju lätt gjort att ordna en manuell strömbrytare i serie med den om man vill kunna prova med och utan fullgasanrikning.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Optimerad tändning
InläggPostat: ons 08-06-18 08:47 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
En anslutande följdfråga från en som inte är så insatt:
Är det inte så att styrdatorn justerar tändningen själv så att det hela tiden ligger på, eller alldeles intill, det mest optimala läget på förtändningen?
Är det inte själva grundidén med just en knacksensor?
När nu E85 tillåter tidigare förtändning på grund av högre oktantal, så sköter väl styrdatorn detta?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-06-18 10:05 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Jag tror att det finns ett grundläge valt någonstans, alltså för ett "normalbränsle", t.ex. 95 oktan. Tankar du då 91 oktan (som finns i Tyskland) griper knacksensorn in. Tankar du 98 oktan eller E85 med ännu högre, tror jag inte det händer så mycket. Har själv gjort en 1000-milatest på just 98 oktan för att se om förbrukningen eller prestanda ändras. Var inte noterbart på min C5 V6! Jo, det blev då ett större hål i plånboken.... Vissa bilar är från fabrik optimerade för 98 oktan och går då antagligen sämre på lägre oktan. Jag tror inte knacksensorn är aktiv hela tiden och lägger sig strax över knackgränsen. Om någon vet hur det förhåller sig, rapportera gärna! Kan man läsa ut när knacksensorn arbetar på något sätt?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-06-18 20:34 
Offline

Blev medlem: ons 07-07-04 00:51
Inlägg: 23
Ort: Från
torbjorn skrev:
Man KAN laborera med att ställa om tändläget, men man BEHÖVER inte nödvändigtvis göra det. I princip bör man ju kunna utnyttja det högre oktantalet hos E85 genom tidigare tändning, men ett problem med att ställa tändningen tidigare över hela registret är att tomgångsregleringen kan börja bete sig konstigt.

Ryckningar och konstigheter med kall motor brukar orsakas av att den skulle ha behövt lite mer varmkörningsanrikning på E85.

På en Volvo med LH 2.4 styrs fullgasanrikningen av den ena av de två strömbrytarna i gasspjällkontakten. Enklast är att ohmmäta mellan mittstiftet och de två ytterstiften för att ta reda på vilken av dem som sluts vid fullgas, oskadliggör sedan anrikningen genom att klippa av kabeln. Det är ju lätt gjort att ordna en manuell strömbrytare i serie med den om man vill kunna prova med och utan fullgasanrikning.


Men om man förställer tändningen 3 grader genom att bygla vissa stift på boxen då sätter jag väl inte knacksensorn ur spel, så om det skulle knacka så backar den ändå av tändningen en aning?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-06-19 00:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det stämmer, knackregleringen fungerar som den ska ändå.

När biltillverkaren bestämmer hur tändförställningskurvan ska se ut är det ju inte bara knackningsgränsen vid fullgaskörning som bestämmer. Man måste också ta med andra faktorer.
Vid körning med lätt last och liten fyllnadsgrad hos motorn får man ju ingen knackning hur tidigt tändningen än ställs, utan det enda som händer med alltför tidig tändning är att motorn går "hårt" och effekten sjunker. Det är naturligtvis inte önskvärt.
Man vill ha ett relativt sent tändläge, oberoende av det exakta varvtalet, vid tomgång. Detta för att motorn ska gå lugnt och jämnt, och för att göra det lätt för tomgångsstabiliseringen.
Onödigt tidig tändning vid dellast kan leda till problem att klara avgaskraven för kväveoxider, speciellt på motorer som saknar EGR.
Det förekommer att man avsiktligt låter motorn gå med onödigt sen tändning under första minuterna efter kallstart, för att få upp avgastemperaturen och säkerställa att katalysatorn kommer igång snabbt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-06-21 14:25 
Offline

Blev medlem: ons 07-07-04 00:51
Inlägg: 23
Ort: Från
torbjorn skrev:
Det stämmer, knackregleringen fungerar som den ska ändå.

När biltillverkaren bestämmer hur tändförställningskurvan ska se ut är det ju inte bara knackningsgränsen vid fullgaskörning som bestämmer. Man måste också ta med andra faktorer.
Vid körning med lätt last och liten fyllnadsgrad hos motorn får man ju ingen knackning hur tidigt tändningen än ställs, utan det enda som händer med alltför tidig tändning är att motorn går "hårt" och effekten sjunker. Det är naturligtvis inte önskvärt.
Man vill ha ett relativt sent tändläge, oberoende av det exakta varvtalet, vid tomgång. Detta för att motorn ska gå lugnt och jämnt, och för att göra det lätt för tomgångsstabiliseringen.
Onödigt tidig tändning vid dellast kan leda till problem att klara avgaskraven för kväveoxider, speciellt på motorer som saknar EGR.
Det förekommer att man avsiktligt låter motorn gå med onödigt sen tändning under första minuterna efter kallstart, för att få upp avgastemperaturen och säkerställa att katalysatorn kommer igång snabbt.


Så du skulle inte rekommendera att jag förställer tändningen med 3 grader, snarare att jag borde ställa tillbaks den med 3 grader?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-06-21 19:10 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-18 19:56
Inlägg: 248
Jag har vänt på kontakten till givaren på svänghjulet vilket ska ge 3 grader...
Jag vet inte om jag märkt nån skillnad, men det har iallafall inte blivit sämre.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-06-21 21:25 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Motormouth skrev:
Så du skulle inte rekommendera att jag förställer tändningen med 3 grader, snarare att jag borde ställa tillbaks den med 3 grader?


Nja, jag vill nog snarare säga att jag inte kan rekommendera något alls som säkert fungerar för vilken bil som helst. Antingen får du prova dig fram eller också ge dig på en ordentlig utredning, läsa av tändstyrdonets eprom och titta på hur tabeller/mappar ser ut osv.
De ± 3 eller 6 grader som är lätta att ställa om på EZ116K ställer i alla fall säkert inte till några större problem.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-06-21 22:40 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
torbjorn skrev:
läsa av tändstyrdonets eprom och titta på hur tabeller/mappar ser ut osv.

Finns det någon som läst i och ur program ur EZK?

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-06-22 22:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag har läst ur ett antal olika EZ-K -programvaror, men inte bearbetat dem eller studerat mapparna närmare på något sätt än.
Jag har tillgång till programvaror för följande olika styrdon:
0 227 400 108 , Volvo B230K '87
0 261 201 009, Volvo B230E '88?
0 227 400 127, Saab 9000i kat '88
0 227 400 146, Volvo B230F med LH 2.4 '88B

Den sista av dessa är EZ116K , alltså en nyare generation än de övriga.
Om några veckor dyker det upp ett styrdon från en Volvo B230F med LH 2.2 också.
Det kan också eventuellt gå att få fram ett 0 227 400 101, från Ford Escort 1,6i , för avläsning.

Kan maila över filerna om någon är intresserad av att titta närmare på dem.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-23 22:40 
Offline

Blev medlem: ons 07-07-04 00:51
Inlägg: 23
Ort: Från
torbjorn skrev:
På en Volvo med LH 2.4 styrs fullgasanrikningen av den ena av de två strömbrytarna i gasspjällkontakten. Enklast är att ohmmäta mellan mittstiftet och de två ytterstiften för att ta reda på vilken av dem som sluts vid fullgas, oskadliggör sedan anrikningen genom att klippa av kabeln. Det är ju lätt gjort att ordna en manuell strömbrytare i serie med den om man vill kunna prova med och utan fullgasanrikning.


Läste på en annan post att fullgas anrikningen inte är kopplad på turbo motorerna, finns det nån sanning i det?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-23 23:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Motormouth skrev:
Läste på en annan post att fullgas anrikningen inte är kopplad på turbo motorerna, finns det nån sanning i det?


Jag ska ta en titt på en 940 '96 med B200FT någon av de närmaste dagarna, då är det lätt gjort att kolla om ledningen från fullgaskontakt till LH-styrdon finns där eller inte.
Förresten, är det någon som vet i vilket läge svänghjulet ska monteras på en sådan motor? Bilägaren tog loss svänghjulet för att åtgärda en läckande vevaxeltätning, när han skulle sätta ihop upptäckte han att det inte finns någon styrpinne eller liknande som bestämmer läget relativt vevaxeln! Och bilen står fortfarande isärplockad...

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-24 19:26 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Nu har jag tittat närmare på den där 940'n.

Först och främst kan man notera att gasspjällskontakten har strömbrytare även för fullgas, och det stiftet på den är också anslutet i bilens kabelstam. Så vi får nog anta att fullgas-signalen går hela vägen till LH-styrdonet också.

Att försöka läsa av programvaran för tändstyrdonet misslyckades däremot, det är ett så pass modernt EZ116K att det inte har separat eprom utan istället internt, maskprogrammerat rom i processorn.

Lite annan information som gick att få ur bilen:
Tändstyrdonet har Bosch-nummer 0 227 400 177 och Volvo-nummer 3 531 722. Programvaran heter 2 227 355 785. Av datumkoder på komponenter att döma så bör styrdonet vara tillverkat runt årsskiftet 1994-1995.
Givarkransen på tillhörande svänghjul har 58 borrhål och en lucka där två hål saknas. Håldelningen är alltså 6 ° . Svänghjulets artikelnummer är 9 163 906-01.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-06-25 22:07 
Offline

Blev medlem: ons 07-07-04 00:51
Inlägg: 23
Ort: Från
Nån som vet stiften på boxen för att ändra tändläget?
Vet att om man jordar 18 & 19 för förställerman tändingen tidigare 3 grader men om man ska backa av tändningen vilket stift ger -3 resp -6 grader?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011