Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 18-09-21 16:44

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 08-06-21 13:56 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 582
Ort: Frösön nyss uppflytt
Har letat rätt på fyra mappar som skulle kunna vara tändmappar i SAABs BioPower program för motor B235 MY 06-07.

Bild

Bild

Kommentarer?

J.K Nilsson


Senast redigerad av J.K Nilsson lör 08-06-21 22:32, redigerad totalt 1 gång.

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 08-06-21 22:13 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1090
Ort: Närke
J.K Nilsson skrev:
Kommentarer?

J.K Nilsson

Du har lagt in samma URL i länken på båda bilderna.

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 08-06-21 22:34 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 582
Ort: Frösön nyss uppflytt
Dr. Mabuse skrev:
J.K Nilsson skrev:
Kommentarer?

J.K Nilsson

Du har lagt in samma URL i länken på båda bilderna.

Ändrat.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-23 16:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5996
Ort: Hindås
Svårt att läsa texten, 100 - 400 osv tyder väl mer på laddtryckmap än tändning dock?
Kan det vara olika mappar beroende på motortemp?
Eller på lambdakorrektion (halt etanol)?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-23 19:41 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 582
Ort: Frösön nyss uppflytt
karlmb skrev:
Svårt att läsa texten, 100 - 400 osv tyder väl mer på laddtryckmap än tändning dock?
Kan det vara olika mappar beroende på motortemp?
Eller på lambdakorrektion (halt etanol)?

Det är i tiondels grader så 100 = 10° och 400 = 40°. Så det är litet otroligt mycket förtänding i mellanregistret.

X-axel är beärt moment (Luftflöde in i cylindrarna), Y-axel varvtal har vi lyckats lura ut. Är inte riktigt nära att övevrsätta det till laddtryck (ingastryck) än.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-24 13:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5996
Ort: Hindås
Jaha..
Men när gäller resp mapp tror ni?
Om man tittar på
http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... %20842.JPG
, så är det ju tom senare tändning på höga begärda moment vid låga varvtal, i det vänstra diagramet jfrt m det högra.
Samtidigt är den vänstra diagramet mer aggresivt med tändningen vid låga moment och mellanhöga varvtal.

Det kan inte vara olika mappar beroende på vatten eller lufttemp?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-24 16:27 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 582
Ort: Frösön nyss uppflytt
karlmb skrev:
Det kan inte vara olika mappar beroende på vatten eller lufttemp?

Det kan mycket väl vara så, jag har inte bättre beskrivningar än jag givit er. Det DrBoost hintat om är att man ställt på tändningen vid en del varv och laster och sänkt i andra:
DrBoost skrev:
e) E85 brinner fortare än "bensin".
Tändningen måste mappas om. Tyvärr så tror de flesta att man skall köra med mer förtändning vid E85 drift. Men, de vet ju inte bättre....
Om man sparker upp tändningen så kommer topptrycket att öka riktigt saftigt, "komponentfel är att förvänta". Eller på ren svenska trycket i cylindern blir så högt att saker tar skada INNAN det börjar att spika.
Väl värt att tänka på. Höglasttändningen behöver alltså hållas lite snällare för att undvika höga maxtryck. Hur mycket varierar givetvis på applikationen. Lättlast kan tåla några grader vassare. "I vissa punkter upp, i andra ned".

ifrån: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=101646

I tidigare BP program så finns det bara två tändmappar, en bensin och en E85. På Styrsytemet Trionic 5.5 finns det möjlighet att använda en tändmapp för uppvärmning och en för varm motor. Det var inte alltid detta utnyttjades så att man kunde se att det var stor skillnader mellan dessa.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-24 16:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5996
Ort: Hindås
Ja, detta med turbo ställer till många problem..
Sedan är ju motorn anpassad från början för bensin, för etanol hade man kanske valt andra squishhöjder och areor t.e.x., liksom högre grundkompression.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-24 17:18 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 582
Ort: Frösön nyss uppflytt
karlmb skrev:
Ja, detta med turbo ställer till många problem..

Tvärtom, med Etanol som bränsle finns det få problem. :P

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-11-26 20:53 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 19:03
Inlägg: 278
Hallå,

Tänkte passa på att titta på min tändmapp när jag ändå har boxen ur bilen, vill minnas att b35-mappen var lite vassare är b205 för tändningen, tände prova den i sugregistret på min b204, du har inte bilderna tillgänglia då länkarna inte längre funkar?

mvh
Alex


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011