Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 18:33

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Tändstifts Val
InläggPostat: lör 08-08-09 17:02 
Offline

Blev medlem: ons 07-07-04 00:51
Inlägg: 23
Ort: Från
Jag har tänkt börja laborera med tändstift lite i test syfte, men vet inte vilket håll jag ska gå, varmare eller kallare?
Original på B230FK är ju 6:or, med etanol ska jag gå ner på 5:or eller upp till 7:or. Har läste en del tråfar om detta men det skiljer sig så i argumenten.

Nån som kan kasta ljus på detta med etanol och värmetal?

EDIT:
Har kollat på Autokatalogen och kollat vad en Saab 9-5 BioPower -08 kör och dom har fortfarande 6:or fast med elektråd avstånd på 1,1mm jag har ju bara 0,7 på mina original stift.
Ska man testa sån kanske? Eller tror vad tror ni som är instatta i detta? Vad tjänar Saab på ett större elektråd avstånd?


EDIT II:
Såg att Saab kört 1,1 även innan E85 tiden, så Saab har alltså inte ändrat värmetalet på sina stift i BioPower. Kanske helöt onödigt att greja med det då eller vad säger ni?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-09 22:09 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Som första val rekomenderar jag standartändstift som för bensin. Jag har provat ett steg kallare utan problem. Andra har provat ett steg varmare utan problem så det verkar ofarligt att hålla sig till standard tills det kan visas att det ger några problem.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-09 22:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Större elektrodavstånd innebär ju en längre gnista, mer energi som utvecklas i gnistan, större volym bränsleblandning som direkt utsätts för gnistan och därmed större sannolikhet att man verkligen får eld på bränsleblandningen under svåra förhållanden (t ex starkt undertryck vid tomgång eller motorbromsning, kallstart osv).

Men stort elektrodavstånd innebär också att det krävs högre tändspänning för att gnistan överhuvudtaget ska slå över, man kan räkna med att biltillverkarna som regel använder det största elektrodavstånd som de litar på att deras tändsystem klarar av utan risk att t ex spänningen inte räcker till eller att det slår över på fel ställe. När tändstiften åldras och elektroderna börjar bli avrundade så krävs det ännu högre spänning.

På en Volvo B230Fx-motor är det ju inte särskilt stora krypavstånd i fördelarlocket, det är nog stor risk för överslag där vid fuktigt väder och kall motor om man har för stort elektrodavstånd, även om nu spänningen från tändspolen händelsevis skulle räcka till.

Elektrodavstånd över 1 mm hittar man annars bara på bilar med mycket kraftigt dimensionerade tändsystem, t ex vissa Opel från slutet av 80-talet som har GM HEI-tändsystem med mycket stort fördelarlock, epoxyingjuten tändspole osv , eller Saabs DI-tändsystem med en tändspole per cylinder.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tändstifts Val
InläggPostat: lör 08-08-09 22:51 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
Motormouth skrev:
Jag har tänkt börja laborera med tändstift lite i test syfte, men vet inte vilket håll jag ska gå, varmare eller kallare?
Original på B230FK är ju 6:or, med etanol ska jag gå ner på 5:or eller upp till 7:or. Har läste en del tråfar om detta men det skiljer sig så i argumenten.

Nån som kan kasta ljus på detta med etanol och värmetal?

EDIT:
Har kollat på Autokatalogen och kollat vad en Saab 9-5 BioPower -08 kör och dom har fortfarande 6:or fast med elektråd avstånd på 1,1mm jag har ju bara 0,7 på mina original stift.
Ska man testa sån kanske? Eller tror vad tror ni som är instatta i detta? Vad tjänar Saab på ett större elektråd avstånd?


EDIT II:
Såg att Saab kört 1,1 även innan E85 tiden, så Saab har alltså inte ändrat värmetalet på sina stift i BioPower. Kanske helöt onödigt att greja med det då eller vad säger ni?

Vad jag vet så kör SAAB med vanliga BCPR7ES-11 i BioPower bilarna, samma som i T5 motorerna i 9000, Bensin 9-5 däremot kör med PFR6xx-11. Ett NGK-snäpp hårdare och avstår ifrån Platinapluggar i motorstyrprogramet för BioPower. Platina och Etanol anser saab inte passar ihop. En fördel är ju att stiften blir bra mycket billigare också.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tändstifts Val
InläggPostat: lör 08-08-09 23:44 
Offline

Blev medlem: ons 07-07-04 00:51
Inlägg: 23
Ort: Från
J.K Nilsson skrev:
Motormouth skrev:
Jag har tänkt börja laborera med tändstift lite i test syfte, men vet inte vilket håll jag ska gå, varmare eller kallare?
Original på B230FK är ju 6:or, med etanol ska jag gå ner på 5:or eller upp till 7:or. Har läste en del tråfar om detta men det skiljer sig så i argumenten.

Nån som kan kasta ljus på detta med etanol och värmetal?

EDIT:
Har kollat på Autokatalogen och kollat vad en Saab 9-5 BioPower -08 kör och dom har fortfarande 6:or fast med elektråd avstånd på 1,1mm jag har ju bara 0,7 på mina original stift.
Ska man testa sån kanske? Eller tror vad tror ni som är instatta i detta? Vad tjänar Saab på ett större elektråd avstånd?


EDIT II:
Såg att Saab kört 1,1 även innan E85 tiden, så Saab har alltså inte ändrat värmetalet på sina stift i BioPower. Kanske helöt onödigt att greja med det då eller vad säger ni?

Vad jag vet så kör SAAB med vanliga BCPR7ES-11 i BioPower bilarna, samma som i T5 motorerna i 9000, Bensin 9-5 däremot kör med PFR6xx-11. Ett NGK-snäpp hårdare och avstår ifrån Platinapluggar i motorstyrprogramet för BioPower. Platina och Etanol anser saab inte passar ihop. En fördel är ju att stiften blir bra mycket billigare också.

J.K Nilsson


Konstigt för jag tog en -08 biopower och slog upp i Autokatalogen och där va det 6:orna som fanns rekommenderat.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-10 09:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Man bör inte lita för mycket på tredjepartslistor när det gäller tändstiftsval. Se i första hand på biltillverkarnas egna uppgifter (Som, när det är en ny modell, mycket väl kan ändras. Det är säkrare att kolla senaste upplagor av servicemeddelanden och sånt än att läsa i ett kanske tidigt exemplar av verkstadshandbok eller instruktionsbok). Och se i andra hand senaste upplagan av rekommendationstabeller från välkända tändstiftstillverkare.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-09-13 22:43 
Offline

Blev medlem: sön 08-06-15 22:40
Inlägg: 1
Ort: Från
angående överslag i fördelarlock, du skriver att b230 har små krypavstånd personligen så tycker jag att den har mycket STORA avstånd för jag antar att krypavstånd ar avståndet mellan polerna?

se på tex fördelarlock av den gamla typen som är 75mm där är det kort avstånd mellan polerna.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-09-13 23:07 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
164anders skrev:
angående överslag i fördelarlock, du skriver att b230 har små krypavstånd personligen så tycker jag att den har mycket STORA avstånd för jag antar att krypavstånd ar avståndet mellan polerna?

se på tex fördelarlock av den gamla typen som är 75mm där är det kort avstånd mellan polerna.


Åtminstone på en B230F-motor som sitter i en 740 eller 940 och har fördelaren i kamaxeländen, så är ju avstånden lite större än på äldre typer av Bosch-fördelare (som man ju hittar även på B230F om motorn sitter i en 240). Men även den större, kamaxeländesmonterade fördelaren är ganska snålt tilltagen om man jämför med t ex en Delco-fördelare för en fyrcylindrig motor.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-12-28 23:17 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Finns det någon fördel med kortare elektrodavstånd förutom riskerna som nämts ovan med att ha längre?
(Hm, kom precis på att man kanske kan förlänga bytesintervallerna med kortare pga att det tar längre tid innan stiftet blir slitet ner till för långt avstånd?)

Enligt vad jag läst på ett annat forum, förlänger Citroenverkstäder elektrodavståndet på orginalstiftens 0,9 m.m. till 1,1 m.m. på bilar som har diverse problem med felkoder och dålig motorgång.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-12-29 20:12 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Ett par små off-topic tips till alla forumläsare:

När man skriver 5:or 6:or och liknande, kan man trolla bort smileysarna på två sätt: antingen bocka för "Inaktivera Smilies i det här inlägget" som finns ovanför förhandsgranskningsknappen.
Andra sättet är att använda text-formatingsknapparna för att bryta upp texten.
Om man skriver 5:[b][/b]or eller 6:[i][/i]or så kommer forum-programvaran att översätta det till: 5:or eller 6:or

Till sist: särskrivning är ett gissel som forum-mjukvaran inte kan korrigera automatiskt, så snälla... ta en extra titt på ditt meddelande innan du postar det. Om inte annat, för att hålla mitt blodtryck någorlunda normalt. Tack på förhand.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011