Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

Överlagrad tändningsmapp?
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=19&t=4595
Sida 1 av 1

Författare:  mbuhre [ mån 09-01-19 15:15 ]
Inläggsrubrik:  Överlagrad tändningsmapp?

En vild fundering - vore det möjligt att bygga en dosa som justerar tändningen efter det ordinarie tändningssystemet, på samma sätt som vi i efterhand justerar bränsleinsprutningstiderna? Är det möjligt och har någon gjort något liknande?

Författare:  karlmb [ mån 09-01-19 15:40 ]
Inläggsrubrik: 

Jo, tanken har diskuterats.
Enda problemet är att man inte kan bygga en tidsmaskin, så om man vill tidigarelägga tändpunkten så får man utgå från föregående tändpuls.
Sedan behöver man en dosa för varje tändspolen motorn har, men det är väl inga problem.

Författare:  torbjorn [ mån 09-01-19 15:58 ]
Inläggsrubrik: 

En annan möjlighet skulle ju vara att ge sig på signalen/signalerna från vevaxellägesgivare eller motsvarande till bilens styrdon. Om det är ett "kuggräknande" system där det finns gott om referenspunkter hela varvet runt, så borde det vara ganska lätt att få en sådan lösning att fungera bra.
Om det däremot bara finns t ex en eller två referenspunkter per varv har vi tidsmaskinsproblemet där igen...

Författare:  mbuhre [ ons 09-01-21 13:20 ]
Inläggsrubrik: 

Hmm... intressant... enligt magkänslan borde inte tändpunkten kunna skilja så mycket mellan två på varandra följande tändpulser. De kommer ju ändå rätt så tätt och insignalerna är kontinuerliga signaler från "verkligheten". Om man dessutom bevakade varvtalsförändringar borde nästa originaltändpuls kunna predikteras rätt bra. Dessutom kunde boxen själv varna om den gissat alltför fel.

Boxen skulle bara behöva några få justeringspunkter, för några strategiskt utvalda varvtal och låglast. Vid fullast kunde väl justeringen vara = 0. Mellan dessa punkter är det sedan bara att interpolera. Sedan kan boxen kalibreras med en skruvmejsel på garageuppfarten med hjälp av en tryckmätare och stadig högerfot.

Eller... är jag så att säga ute och cyklar :?

Författare:  torbjorn [ ons 09-01-21 16:48 ]
Inläggsrubrik: 

Ytterligare en möjlighet skulle ju kunna vara att först ställa tändningen tidigare genom rent handgripliga metoder - t ex flytta på givaren - och sedan låta signalen passera en "box" som fördröjer den lagom mycket.

Om lägesgivaren för tändsystemet är monterad i en fördelare på traditionellt sätt, så går det ju som regel lätt att vrida på fördelaren för att flytta givaren lagom mycket tidigare. Är det däremot en fast monterad givare vid vevaxeln så kan det bli mer besvärligt. I vissa fall är det lätt att flytta även sådana givare, t ex på de Renaultmotorer där den sitter på en ganska lång monteringsplåt, fäst med två skruvar vid blockets kortsida mot svänghjulet. Där är det bara att tillverka en egen monteringsplåt med avlånga skruvhål, så kan man sedan flytta givaren efter tycke och smak.

Författare:  GL [ ons 09-01-21 19:00 ]
Inläggsrubrik: 

Om man inte använder tändpulsen till samma cylinder då man måste vänta två varv (på 4-cylindrig motor) till den modifierade pulsen utan förskjuter tändföljden skulle det räcka med ett halvt varvs fördröjning. I stället för tändföljden 1-3-4-2 skulle det då bli 3-4-2-1.

Författare:  aryan [ ons 09-01-21 20:17 ]
Inläggsrubrik: 

Vid mer än 1000 rpm går motorn tillräckligt jämn för att förutspå nästa gnistan även om man är ett varv "efter" är inte varvtalsändringen så stor att tajmingen kan bli fel.

Under 1000 rpm får man nog låta bli att försöka göra några förutsägelser för nästa gnistan utan tända precis som vanligt. När motorn går ner i varv och speciellt vid start kan det annars bli väldigt fel.

/Aryan

Författare:  karlmb [ tor 09-01-22 00:07 ]
Inläggsrubrik: 

Nu tror jag att jag kommit på ngt...
Hur svårt skulle det egentligen vara att bygga en sådan låda, och låta den köra en adapterings algoritm som gick ut på att så snart motorn kördes med jämn belastning och varvtal (inom förutbestämda gränser), så skulle boxen pröva sakta att ändra timingen tills den märkte att varvtalet började öka/ insugningsundertrycket började öka, och man således kommit närmare MBT?
Programmet kunde ju låta varvtalet öka en del till en viss gräns innan den stannade för att ge föraren en chans att släppa upp gasen lite och finna ett nytt belastningsläge där bilen inte ökade i fart.
Efter tid med denna algoritm borde man hittat MBT på de flesta varvtal o belastningar....

Författare:  karlmb [ tor 09-01-22 12:59 ]
Inläggsrubrik: 

Om man kombinerar min ide med Torbjörns om att först se till så det alltid blev fråga om att boxen skulle senarelägga tändpunkten, skulle det då kunna gå att genomföra?

Vi kunde ju börja med enkla fördelarmotorer (utan mappad ECU och med istället vacuumdosa) eftersom de oftast kommer med boschfördelare med i princip endast två utföranden hallgivare, eller lindad induceringsspole (har glömt vad de brukar kallas).
Dosan monteras helt enkelt på kabeln mellan fördelaren och tändmodulen.
Min 190:a skulle gärna ställa upp som provrigg... :lol:

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/