Motormouth skrev:
Jag har tänkt börja laborera med tändstift lite i test syfte, men vet inte vilket håll jag ska gå, varmare eller kallare?
Original på B230FK är ju 6:or, med etanol ska jag gå ner på 5:or eller upp till 7:or. Har läste en del tråfar om detta men det skiljer sig så i argumenten.
Nån som kan kasta ljus på detta med etanol och värmetal?
EDIT:
Har kollat på Autokatalogen och kollat vad en Saab 9-5 BioPower -08 kör och dom har fortfarande 6:or fast med elektråd avstånd på 1,1mm jag har ju bara 0,7 på mina original stift.
Ska man testa sån kanske? Eller tror vad tror ni som är instatta i detta? Vad tjänar Saab på ett större elektråd avstånd?
EDIT II:
Såg att Saab kört 1,1 även innan E85 tiden, så Saab har alltså inte ändrat värmetalet på sina stift i BioPower. Kanske helöt onödigt att greja med det då eller vad säger ni?
Vad jag vet så kör SAAB med vanliga BCPR7ES-11 i BioPower bilarna, samma som i T5 motorerna i 9000, Bensin 9-5 däremot kör med PFR6xx-11. Ett NGK-snäpp hårdare och avstår ifrån Platinapluggar i motorstyrprogramet för BioPower. Platina och Etanol anser saab inte passar ihop. En fördel är ju att stiften blir bra mycket billigare också.
J.K Nilsson