Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 13:57

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 09-02-15 11:35 
Offline

Blev medlem: fre 07-02-23 20:16
Inlägg: 4
Ort: Skövde
Hej, jag lägger in en fråga här, hoppas att någon kör med liknande "setup" och har lite råd?

Min motor består av:

B230F
E85 konverterad med 850 Turbo spridare.
LH 2.4.
Original varvstopp.
Tändningen höjd 3 grader genom att växla vevaxelgivarens kablar, sedan kommer jag nog höja tändningen 3 grader till genom att jorda stift 18-19 i styrdonet. Vad tycks om detta?
3 mm planad 531 topplock.
Volvo H- kamaxel.
38 mm avgasventiler.
46mm insugsventiler.
Extraktorgrenrör med 2.5" avgassystem och rensad 2.5" katalysator.
"Competition Ventilsätes-jobb" förklaring här nedanför i kursiv text.

*Klippt från verkstadens hemsida, http://primoto.se/

"Ett competition ventilsätesjobb är ett relativt billigt och enkelt sätt att utan några större ingrepp öka vridmoment och effekt på en motor.
Tätningsytan på ett normalt standard ventilsäte är ibland upp till 2,5 mm bred och ventilens storlek är sällan utnyttjad optimalt.Genom att minska tätnigsytans bredd och ändra placering och vinklar kan man öka flödet förbi ventilen,speciellt vid låga ventillyft.
Vridmoment och effektökning beror givetvis på många andra faktorer men en ökning med upp till 10 % är ingen omöjlighet."



Jag kommer även att använda mej av en 122 kuggars kamrem och ett justerbart kamdrev.

Så, nu kommer frågan /frågorna:


Är det någon som har nån aning om vilka tändstift jag ska köra på?

Original ska det vara 7 i värmetal enligt instruktionsboken, men har kört med NGK 6or förut, innan allt trim blev av.

Det sägs ju att medeltemperaturen i förbränningsutrymmet är lite lägre, och att avgaserna är kallare, men nu kommer jag ju köra på så mkt planat och höjd kompression.... och givetvis köra på E85.

Det blev mkt text, men så kan det vara :P

_________________
Bild
Kör: Volvo 744GL -88B & Volvo 244GL-86


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Olika tändstift
InläggPostat: sön 09-02-15 12:28 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Att byta tändstift hör väl till det enklaste i motorjobbsväg, så det kand ju prova dig fram. Dessutom är "tämligen" :lol: billigt i jämförelse med det du räknar upp.

Jag kan inskjuta att jag hade ett (1) steg fel tändstift i en utombordare en gång. Det visade sig direkt i form av sotigt stift och ideliga loppor på stiftet! Det brände alltså inte rent sig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Olika tändstift
InläggPostat: sön 09-02-15 13:48 
Offline

Blev medlem: fre 07-02-23 20:16
Inlägg: 4
Ort: Skövde
nyfiken skrev:
Att byta tändstift hör väl till det enklaste i motorjobbsväg, så det kand ju prova dig fram. Dessutom är "tämligen" :lol: billigt i jämförelse med det du räknar upp.

Jag kan inskjuta att jag hade ett (1) steg fel tändstift i en utombordare en gång. Det visade sig direkt i form av sotigt stift och ideliga loppor på stiftet! Det brände alltså inte rent sig själv.



Jo det är ju både enkelt och relativt billigt, jag har alltid kört med NGK, men sen är det ju så mkt snack om att "Halo-stift" är bra för E85 drift?
Dem stiften vet jag dock inte nått om... är dem bra? :)

_________________
Bild
Kör: Volvo 744GL -88B & Volvo 244GL-86


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-02-15 20:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Alla tändstift är bra på ett eller annat sätt. Men jag måste säga att varje gång jag har provat något annat än de standardtändstift som från början rekommenderas för motorn i fråga, så har jag blivit besviken.

Så fortsätt du med originaltypen av tändstift och gå över till en annan typ först om du märker driftstörningar som helt klart har med tändstiften att göra. Håll ett öga på hur isolatorfot och elektroder ser ut, så märker du snart om värmetalet inte är rätt.

Tänk också på att varje tändstiftstillverkare har sitt eget sätt att beteckna värmetalet. Hos Bosch är t ex siffran högre ju varmare (längre fri del av isolatorfoten) tändstiftet är, medan NGK gör tvärt om.

Det enda fall jag vet av där man generellt måste gå över till annat än originalvärmetal är på gamla bensindrivna traktorer (Volvo T25 och liknande) där tändstiftsrekommendationen gäller för tungt jordbruksarbete men en sån gammal traktor används ju idag knappast för något tyngre än hobbymässig snöskottning. Där kan man, speciellt om motorn är sliten och drar mycket olja, få problem med igensotade och igenoljade stift om man inte går över till några steg varmare än rekommendera.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-02-27 13:55 
Offline

Blev medlem: mån 08-06-09 15:05
Inlägg: 30
Ort: lindome
Man bör ha kallare/hårdare stift när man kör på alkohol än bensin,
pga att alkoholen har lättare för pre-ignition (självantändning) än bensin.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-02-27 17:44 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
PETER.O skrev:
Man bör ha kallare/hårdare stift när man kör på alkohol än bensin,
pga att alkoholen har lättare för pre-ignition (självantändning) än bensin.

Om man skall ha kallare stift med E85 så beror det iallafall inte på att alkoholen skulle ha lättare för självantändning. Det är precis tvärtom! Däremot kan det vara så att topptemperaturen en kort tid efter antändningen (och på full belastning) skulle kunna vara högre, verkningsgraden är ju faktiskt högre med E85. Därmed blir också avgastemperaturen lägre än med bensin! Själv har jag kört med ett steg kallare än för bensin men andra kör med standard. Den renare förbränningen tillåter iallafall kallare stift utan igensotning.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-02-27 21:38 
Offline

Blev medlem: mån 08-06-09 15:05
Inlägg: 30
Ort: lindome
GL skrev:
PETER.O skrev:
Man bör ha kallare/hårdare stift när man kör på alkohol än bensin,
pga att alkoholen har lättare för pre-ignition (självantändning) än bensin.

Om man skall ha kallare stift med E85 så beror det iallafall inte på att alkoholen skulle ha lättare för självantändning. Det är precis tvärtom! Däremot kan det vara så att topptemperaturen en kort tid efter antändningen (och på full belastning) skulle kunna vara högre, verkningsgraden är ju faktiskt högre med E85. Därmed blir också avgastemperaturen lägre än med bensin! Själv har jag kört med ett steg kallare än för bensin men andra kör med standard. Den renare förbränningen tillåter iallafall kallare stift utan igensotning.


Visst har alkohol lättare att självantända (på en het yta). Varför tror du det bränslet används i glödstftsmotorer.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-02-27 21:55 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Men du har fortfarande fel. Här är ett exempel:

"The engine control computer can also adjust (advance) the ignition timing to achieve a higher output without pre-ignition when it predicts that higher alcohol percentages are present in the fuel being burned. This method is backed up by advanced knock sensors - used in most high performance gasoline engines regardless of whether they're designed to use ethanol or not - that detect pre-ignition and detonation." - http://en.wikipedia.org/wiki/Ethanol_fuel

Det är väl snarare så att man använder alkohol (vanligtvis metanol) istället för bensin för att undvika självantändning i glödstiftsmotorn. Motorn är ju lite som en dieselmotor med uppvärmning av bränsle-luft-blandningen. Du kan ju även ta och jämföra flampunkten för de olika bränslena...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-02-27 22:08 
Offline

Blev medlem: mån 08-06-09 15:05
Inlägg: 30
Ort: lindome
matsuda skrev:
Men du har fortfarande fel.

"The engine control computer can also adjust (advance) the ignition timing to achieve a higher output without pre-ignition when it predicts that higher alcohol percentages are present in the fuel being burned. This method is backed up by advanced knock sensors - used in most high performance gasoline engines regardless of whether they're designed to use ethanol or not - that detect pre-ignition and detonation." - http://en.wikipedia.org/wiki/Ethanol_fuel

Den där texten ger jag inte mycket för, dom verkar inte veta vad skillnad på
pre-ignition och detonationer är.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-02-27 22:19 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Efter närmare undersökning visar det sig att du har rätt, och wikipedia fel, någon kanske borde ta och modifiera det.
"However, alcohol fuels are prone to pre-ignition, which is a combustion phenomenon occurring prior to spark plug firing. It is believed to be a surface phenomenon where the fuel comes in contact with a hot spot in the combustion chamber, such as the spark plug tip, a bit of carbon deposit, the piston top, and exhaust valve, and initiates a flame front." - http://www.freepatentsonline.com/7178503.html


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-02-27 22:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Förmodligen är problemet egentligen att det inte finns någon exakt fastställd betydelse av ordet "pre-ignition".

Den betydelse matsuda nämner verkar ju närmast påminna om det fenomen som kallas glödtändning på svenska, medan i andra sammanhang förekommer det nog att man kallar all oönskad antändning i förbränningsrummet för "pre-ignition", vare sig det rör sig om en ren glödtändning eller en antändning som initieras av en tryckstöt (knackning/spikning/detonation).

Enklast är nog att undvika det ordet så långt det går och om man råkar på något text där det ingår ska man läsa den noga för att få klart för sig vad just den författaren menar med det.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-02-27 22:45 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Sedan återstår det att bevisa att just E85är mer benäget att självantända än bensin. Det kan vara bra att reda ut så att man vet om man skall ha varmare eller kallare tändstift, eftersom det finns olika förslag.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-02-27 22:48 
Offline

Blev medlem: mån 08-06-09 15:05
Inlägg: 30
Ort: lindome
Det farliga med pre-ignition om det inte genererar spiknigar är
att det inte hörs, men motorn får väldigt höga topp-tryck.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-02-27 22:58 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Ja, förekommer det är det säkert inte så kul. Samtidigt finns det andra faktorer att titta på, det här med etanolens "kylningseffekt" till exempel: "Ethanol-enriched gasoline has a higher octane rating and also helps keep the combustion chamber cooler than straight gasoline. This helps reduce problems associated with pre-ignition." - http://www.nwbiofuels.org/biofuel-resources-ethanol - Rätt partisk källa dock :).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-02-27 22:59 
Offline

Blev medlem: mån 08-06-09 15:05
Inlägg: 30
Ort: lindome
Det betyder väl som det låter, Pre=före, alltså när bränsle-luftblandningen
antänds innan gnista kommer.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011