Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: mån 18-06-18 20:08

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Elektrodavstånd
InläggPostat: ons 09-02-25 23:45 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Missade att kontrollera elektrodavståndet när jag bytte tändstift. Troligtvis är det inte korrekt eftersom det är NGK, som inte är original vad jag förstått. Påverkar elektrodavståndet så pass mycket att det är värt att kontrollera, och eventuellt justera? Funderar också på att byta tändkablar när jag ändå är igång. Jag har inte mätt resistansen ännu men de verkar inte vara utbytna på ett tag.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-02-25 23:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4544
Ort: Sundsvall
Förmodligen är det inget större problem med elektrodavståndet, det är ju inte så kritiskt när man har att göra med brytarlösa tändsystem med rejäl spänningsreserv. Om inget särskilt anges brukar elektrodavståndet vara ställt till 0,7 mm på nya tändstift, det duger bra för de flesta motorer men du kan ju jämföra med vad som föreskrivs för din bil.

Beträffande tändkablarna så brukar man inte behöva göra något åt dem i förebyggande syfte. De flesta biltillverkares originalkablar är av så pass bra kvalitet att de håller bilen ut om de inte direkt skadas, medan de bästa kablar man kan få tag i på biltillbehörsfirmor på sin höjd håller några år. Om det blir avbrott i en tändkabel så brukar man märka det på tändstörningar i radion, om man lyssnar på mellanvåg (AM) där det alltid hörs störningar, så hör man, speciellt vid låga varvtal på motorn, att vart fjärde störnings-"knäpp" blir starkare än de andra.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-02-25 23:53 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Smart det där med radion. Det står 1.1 mm i min haynesbok. Det verkar vara en ganska stor procentuell skillnad.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-02-26 00:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4544
Ort: Sundsvall
Ok, med ett större elektrodavstånd har man ju större chans att få eld på bränsleluftblandningen vid mycket låga tryck i förbränningsrummet (t ex vid motorbromsning), det kanske var lättare att klara kraven på HC-utsläpp på det sättet. Opel hade också elektrodavstånd över 1 mm på en del motorer runt 1990. Men om motorn går bra och du inte märker någon tendens till misständningar eller ojämn tomgång så kan nog elektrodavståndet få vara som det är.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-02-26 00:19 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Upplever en något höjd förbrukning men eftersom jag bytte luftfilter och tändstift samtidigt är det svårt att avgöra om motorn går bättre eller sämre på grund av tändstiften. Luftfiltret såg inte ut att vara bytt på år och det var igenkläggat med någon spilloljeliknande beläggning. Därför accelererar bilen mycket kraftigare nu; man riktigt flyger iväg :). Ökad förbrukning hör inte riktigt ihop med bättre luftfilter så om det inte är tändstiften kan det vara att en sten fastnat som bromsar bilen, för jag hör något gnisslande ljud då och då, vars ljudintensitet verkar följa hastigheten. Jag får helt enkelt prova att justera elektrodavståndet men har inte hittat något billigt och lämpligt mätinstrument. Det på biltema verkade klara max 1.0 mm, kan i och för sig försöka få ett avstånd strax över 1.0mm. Någon rekommendation på mätinstrument annars?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-02-26 08:55 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7087
Ort: Älvsjö
Bladmått! har väl alla i sin verktygslåda? T ex 0,60 + 0,50 ger ju 1,10 mm.

Bild
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=82401

Skulle inte ta mindre avstånd än vad tillverkaren föreskriver större avstånd ger längre gnista = mera värme och större chans att sätta fart på förbränningen snabbt, specielt med ett svårare antänd bränsle som etanol.

Jag tycker inte att tändkablar är så bra att de håller bilens livslängd ut, speciellt med stor electrodavstånd så är isoleringen mkt viktig. För att testa om de inte läcker (slår igenom) nånstans kan man titta någrannt i mörker efter blått ljus rund kablarna när motorn går eller spruta med en blomspruta på tändkablarna, om motorn då börjar gå oregelbundet vet du att isoleringen inte längre håller måttet.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-02-26 18:29 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Mätte upp elektrodavståndet och såg att det var bra från början. Återstår att kolla upp tändkablarna. Tack för alla tipsen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-02-26 19:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5994
Ort: Hindås
Håller med Aryan. Särskilt med dagesn extremt höga spänningar verkar det vara svårt att få även den bästa siliconisolering att klara mer än kanske 10 års drift i närheten av ett varmt topplock.
Står man i mörker och tittar på kablarna är det vanligt att man ser en rad små gnistor utefter hela kabeln där den är nära jord om det inte är helt nya grejor.
Tror många tändspolar förbrukas idag i förtid pga överslag på högspännigssidan så det finns nog anledning att kontollera då och då att alla delar där är OK och korrekt anslutna.
Med högre tryck i cylindern stiger också spänningen som måste till för att få gnistan att hoppa över, ngt som man bör tänka på vid "etanolplaning/etanolturbotrycksökning)...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-02-26 20:50 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
En bekants insprutningsbil gick väldigt ojämt, särskilt på tomgång. Det visade sig bero på att elektrodavståndet var 0,7 mm istället för 1,1 (eller om det var 1,2) mm som det skulle vara.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-02-26 20:54 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1187
Ort: Nyköping
karlmb skrev:
----Tror många tändspolar förbrukas idag i förtid pga överslag på högspännigssidan ---

Varför skulle inte tändspolen klara sådana överslag? "Överslag" sker ju ändå hela tiden i tändstiften.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-02-27 00:07 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 21:49
Inlägg: 146
Ort: Bjästa Örnsköldsvik
GL skrev:
karlmb skrev:
----Tror många tändspolar förbrukas idag i förtid pga överslag på högspännigssidan ---

Varför skulle inte tändspolen klara sådana överslag? "Överslag" sker ju ändå hela tiden i tändstiften.


Tändkablar med för höga motstånd eller avbrott och tändstift med förstora
avstånd och runda kanter ger förhög spänning i tändspolen och det kan
skada tändspolen genom att det blir överslag inuti tändspolen. Dessutom kan även styrelektronik skadas.

_________________
Sprit är oftast bästa lösningen!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-02-27 09:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4544
Ort: Sundsvall
Man kan väl tillägga att vilken tändspole som helst nog tål att gå obelastad (t ex med avbrott i en tändkabel eller alldeles för stort elektrodavstånd i tändstiften) när den är i nyskick. Men när den har utsatts för motorrumsmiljö i 20 år ska man nog inte ha samma förtroende för dess interna isolering längre.

När det gäller elektronikskador så gäller ju detta framför allt transistorn som styr strömmen genom tändspolens primärlindning, den kan utsättas för otrevligt höga toppspänningar om spänningen på sekundärsidan stiger för högt. De flesta tändmoduler/tändstyrdon har ett överspänningsskydd för transistorn, t ex en zenerdiod eller varistor. Men det finns undantag, t ex GM:s "HEI"-tändsystem som här i Sverige väl är mest vanligt på Opel från 80-talet (fast det förekommer också på vissa icke-GM-bilar, t ex Lancia 600 och något enstaka utförande av Citroën CX). Där är istället tändspolen dimensionerad så att primärspänningen aldrig kan bli högre än vad transistorn tål. Om man byter till något annat än originaltändspole i ett sådant tändsystem och sedan råkar t ex provstarta motorn med en tändkabel i luften, så går tändmodulen ofelbart sönder med en gång!
En del tvivelaktiga pirat-tändmoduler har också sämre överspänningsskydd än motsvarande originaltändmoduler.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-02-27 14:02 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7087
Ort: Älvsjö
Det går ofta bra men det finns tändspolar som tillsammans med ett kraftfult elektronisk tändsystem inte tåll att gå obelastade och får genomslag då direkt även om de är nya.
T ex Pertronix epoxyfyllda flamethrower coil med 0,5 ohm primärmotstånd kan ge en enorm bra gnista med en 123ignition tändfördelare men den går oftast direkt sönder om den får gå obelastad. Jag har också sätt att en helt ny oljekyld tändspole explodera pga värmen som bygdes upp i höljet :-)

Det luriga är att när det väl har varit överslag att isoleringen då har blivit mkt sämre. Tändspolan ger då fortfarande fina (korta) gistor när man testar i tändstiften i luften men klarar inte den högre spänning som krävs för att få en gnista när motorn belastas och då börjar tändspolan få invändiga överslag igen och motorn hackar.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-02-27 20:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4544
Ort: Sundsvall
När jag skrev "vilken tändspole som helst" så tänkte jag nog mer på sådana tändspolar som man hittar fabriksmonterade i bilar, än på mer eller mindre mystiska eftermarknads-spolar.

På tal om oljefyllda tändspolar, så bör man komma ihåg att de flesta sådana måste monteras vertikalt med anslutningarna antingen rakt upp eller rakt ned. Detta för att säkerställa att hela lindningen verkligen ligger i olja och den luftficka som måste finnas som expansionsutrymme hamnar där den inte ställer till någon skada. Det finns förstås vissa undantag från detta, t ex dubbeltändspolen på Citroën A-modeller.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-02-27 21:23 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7087
Ort: Älvsjö
torbjorn skrev:
Det finns förstås vissa undantag från detta, t ex dubbeltändspolen på Citroën A-modeller.


Det var just en sån som smällde :-).

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011