Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: sön 18-01-21 07:53

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Trimchip och etanol
InläggPostat: tis 09-06-23 13:15 
Offline

Blev medlem: fre 08-05-16 11:27
Inlägg: 84
Ort: Linköping
En allmän fråga, men jag tar ett konkret exempel (som av en händelse Volvo 940 LTT): Det sägs både här och där att originalprogramvaran för styrning av Volvo B230FK är dåligt optimerad. För den som kör på bensin borde det alltså finnas en del att hämta med ett trimchip/ekonomichip. Å andra sidan tycks marknaden vara rätt så vildvuxen och det varnas ibland för dåliga mappar och att viktiga funktioner kan vara utslagna i programvaran.

Likväl har jag svårt att släppa tanken eftersom ett chipbyte potentiellt skulle kunna vara både enkelt och billigt. Två frågor infinner sig:

1. Finns det några ekonomichip värda namnet? Alltså välgjorda chip för bättre bränsleekonomi. Vilka firmor har gott renommé?

2. Hur funkar det med chip i kombination med piggyback/Flexitune och E85? Blir det fortfarande en bränslevinst?

_________________
Volvo 945 LTT -96 med Flexitune II sedan juni -08


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-06-23 15:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4488
Ort: Sundsvall
En möjlig förklaring till att originalprogramvaran anses dåligt optimerad ur prestanda- och ekonomisynpunkt, åtminstone på bilar av 1993 års modell och senare, är följande.
Som bekant blev ju avgaskraven strängare från omkring 1993 och många bilmodeller försågs då med puls-air och/eller EGR för att klara de nya kraven. På Volvo 940 infördes EGR på sugmotorerna men däremot inte på turbomotorerna. Det är mycket troligt att man istället valde att hålla ner kväveoxidutsläppen genom att låta motorn gå med onödigt sen tändning vid dellast. HC-utsläppen under varmkörning sägs Volvo ha löst genom att låta motorn gå med sen tändning de första minuterna efter varmstart, så att avgastemperaturen hålls hög och katalysatorn kommer igång snabbt.

Beträffande chiptrimning av de här Volvomodellerna så har de ju separata styrdon för insprutning respektive tändning. Insprutningsstyrdonet utgör inget problem eftersom dess programvara ligger i ett vanligt eprom som oftast till och med sitter i sockel. Men tändstyrdonet EZ116K är en värre nöt att knäcka. Där ligger programvaran oftast i en maskprogrammerad microcontroller, som man inte byter ut utan vidare, den går inte heller att programmera om. Det finns förberedd plats för ett extrakort med ett vanligt eprom i styrdonet, men detta kort är vanligtvis inte monterat. Jag har bara sett det på ett enda EZ116K-styrdon, ett 0 227 400 146 som användes i en 245 '88B med B230F. Styrdon med exakt samma märkning utanpå som härstammar från 740 ca '89-90 saknar extrakortet.

Om man vill prova en chiptrimningsprogramvara för antingen tänd- eller insprutningsstyrdonet bör man absolut kolla att den reagerar likadant som motsvarande originalprogramvara på några olika felfall (kolla genom felkodsavläsning efter provkörning med arrangerat fel samt genom att notera om motorelektronikvarningslampan tänds).

T ex:
Bortkopplad/kortsluten knacksensor
Bortkopplad/kortsluten tempgivare för insprutning resp tändning (prova de båda givarsignalerna var för sig)
Bortkopplade styrsignaler (belastningssignal etc, prova en signal i taget) mellan LH- och EZ-styrdon
Bortkopplad/kortsluten lambdasond. Prova också att lägga på 1 V fast spänning istället för lambdasonden och se vad som händer då.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-06-23 15:58 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1082
Ort: Närke
Det bästa vore kanske UNI-Chip.

Det är en piggy-back modul som är helt programmerbar, och den ska kalibreras mot just den motorn den installeras i.

Alltså, den kopplas in, och bilen körs sedan på en rullandelandsvägsrigg, där chipet optimeras i alla belastningsfall. Fördelen med uni-chip gentemot "standard" piggyback-system som flexitune och auto-ffv är att även tändningen och andra signaler kan manipuleras.

Man kan alltså få programmerad kallstarts- och varmkörnings-anrikning för E85 och behöver inte bry sig om kallstarts-motstånd och liknande. Eller simulera temperatur-offset som man gör med motståndet.

Senast jag skickade förfrågan till ett av företagen (i Västerås) som levererar uni-chip sa de att det går att installera två bränslemappar och ha en switch mellan dem. En för bensin och en för E85.

Edit: Funderade inte ens på att det är två olika moduler i motorstyrningen till Volvo 940. Kanske är bäst att e-posta och fråga dem.
http://www.amracing.se/index.html

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011