Etanol.nu http://etanol.nu/forum/ |
|
Varvtalsbegränsning med tändningen http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=19&t=5436 |
Sida 1 av 1 |
Författare: | aryan [ ons 09-10-28 19:56 ] |
Inläggsrubrik: | Varvtalsbegränsning med tändningen |
Inte endast en etanol-fråga men jag undrar hur man bäst kan varvtalsbegräns en (förgasar)motor med tändningen. Alternativ som jag kan se när maxvarvtalet uppnås är: 1 stänga av tändningen helt ++ effektivt - blir tvärt och mkt oförbrända avgaser 2 läga tändningen senare + effektivt -- blir heta avgaser / dåligt för avgasventilen 3 hoppa över gnistor + mjukare än alt 1 -- vid låg belastning kan den varva mer ändå trots minskad effekt och då går motorn ojämn -mkt oförbrända avgaser 4 göra gnistan svagare + mjukare än alt 1 + mindre ojämt än 3 - vid låg belastning kan motorn varva mera Vad är bäst, kanske en kombination av 2 och 3? /Aryan |
Författare: | nyfiken [ ons 09-10-28 22:10 ] |
Inläggsrubrik: | Varvtalsrefulator |
Det här finns ju för A- och Epatraktorer: http://www.rlkonsult.se/varvtalsregulat ... -p-39.html Jag vet dock inget om hur den reglerar. |
Författare: | torbjorn [ ons 09-10-28 22:19 ] |
Inläggsrubrik: | |
De varvtalsbegränsningar som verkligen har förekommit på massproducerade motorer har nog oftast varit av typ 1. Tändningen stängs av helt när man kommer över ett visst varvtal, och slås till igen när varvtalet har sjunkit t ex 5 %. För mycket länge sedan löstes detta med en centrifugalströmbrytare på fördelarrotorn som kortslöt tändspänningen till jord, och en hel del tyska 80-talsbilar med förgasare och brytarlöst tändsystem (t ex Mercedes med 102-motor) har en sådan funktion i tändmodulen. Men jag har faktiskt aldrig mätt och försökt provocera ett sådant tändsystem för att se hur det verkligen fungerar. Bosch EZ-K och EZ-L ska också ha en varvtalsbegränsningsfunktion i styrdonet, men jag vet inte hur den fungerar i praktiken. Det vore dock relativt lätt att koppla upp ett sådant styrdon för att prova, jag har ju några olika typer liggande. |
Författare: | GL [ ons 09-10-28 23:02 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Varvtalsbegränsning med tändningen |
aryan skrev: Inte endast en etanol-fråga men jag undrar hur man bäst kan varvtalsbegräns en (förgasar)motor med tändningen.
--- /Aryan Ett alternativ 5 vore att senarelägga tändningen ca 180 grader så att tändningen inträffar när utblåsningen av den oförbrända blandningen redan pågår, då förbränns den utan att ge så hög temperatur till avgasventilerna och inte heller oförbränt bränsle samtidigt som effekten blir nära noll. Det bör bli en häftig ljudeffekt när blandningen tänds ute i avgasröret så man blir medveten om att man kör för fort. |
Författare: | aryan [ ons 09-10-28 23:12 ] |
Inläggsrubrik: | |
Tack för svaren, förvånansvärd att det är så enkelt/brutalt att tändningen bara stängs av! Borde kunna ge rejäla smällar i avgasröret om varvtalet går upp och ner 500 varv med fullgas. Ang alt 5 kan vara svårt med en konventionell fördelare med rotor men annars en bra ide för att slippa oförbrända bränsleutsläppen.. /Aryan |
Sida 1 av 1 | Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |