Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: ons 18-09-26 11:50

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 71 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 10-03-18 19:25 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
Klart intressant detta :)


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 10-03-18 23:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5996
Ort: Hindås
Very interesting!
With a fully 3D-adjustment we can explore very much.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-01-07 01:29 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7095
Ort: Älvsjö
Jag har inte kommit till skott men nu vill jag beställa och testa en rysk Var 618

http://www.gazland.ru/product_info.php?products_id=1721
900 rubel
Bild

eller polsk
http://www.ac.com.pl/en/produkt/317/tap-01
40 euro

(manual http://www.ac.com.pl/public/pubonline/c ... manual.pdf )
Bild

Jag har har laddat ner programvaran till båda dosor och de verkar ha ungefär samma möjligheter till 3D tändförställnings mapp (load och varvtal). Stag ha möjligheten att ställa enlare tändförställning med switcher i stället för mjukvara om man vill.

Båda kan (de)aktiveras elektriskt för gasbilar kan ju även köras på bensin, så det går även att koppla ur funktionen elektrisk i en etanolbil som måste köras på bensin.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-01-07 16:12 
Offline

Blev medlem: ons 07-10-10 17:33
Inlägg: 86
Ort: Tallinn, ESTONIA
Timing advance/retard 3D (engine load/rpm) mapping is quite cool feature!
I personally came to conclusion that it is too much hassle and additional connections. At high rpm and engine load ethanol and gasoline timing is almoast the same, at low rpm and engine load (cruising) ethanol timing should be more advanced unless lean mixture (lets say +15% instead of +25% enrichment) used. Lean ethanol mixture and stoich gasoline mixture have more or less the same timing.
Some of piggy backs have built in timing modification channel (like SMT8-FT from Perfectpower).


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-01-07 18:16 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7095
Ort: Älvsjö
Ja jag ska testa och se vad det ger. Mestadels kör jag ju inte fullgas och med mindre än 3000 vpm.

Jag tror även att många bilar har utan knacksensor har tandningen lite sent inställd för att undvika risken för knackningar och att några grader tidigare ofta skulle ge kunna ge lite bättre verkningsgrad redan på bensin?

Har man tur ger tidigare tandning även bättre gång med E85 när motorn fortfarande är kall, de skriver att det ger sådana fördelar med LPG.

Perfectpower produkterna ser intressanta ut, vad kostar de?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-01-07 22:18 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 798
Ort: Lindome
En modern motor med knacksensor flyttar väl gnist-tidpunkten så tidigt som möjligt? Har för mig att jag sett siffror via OBD något i stil med timing advance och en siffra.
Eller är det som med spridartider att det finns begränsningar som behöver "piggy backas"?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-01-07 22:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4587
Ort: Sundsvall
gt-i skrev:
En modern motor med knacksensor flyttar väl gnist-tidpunkten så tidigt som möjligt? Har för mig att jag sett siffror via OBD något i stil med timing advance och en siffra.
Eller är det som med spridartider att det finns begränsningar som behöver "piggy backas"?


Det finns andra begränsningar också. T ex kan det vara nödvändigt att köra med senare tändläge under vissa förhållanden för att hålla ned kväveoxidutsläppen. Det är också vanligt att använda ett senare tändläge under de första minuterna efter kallstart samt efter långvarig motorbromsning, för att hålla upp avgastemperaturen så att katalysatorn kommer igång snabbt.

Och om bränslet är högoktanigt och motorn har relativt låg kompression (eller om gaspådraget för tillfället är lågt oavsett kompressionsförhållande) så uppstår aldrig spikning hur tidigt tändningen än ställs.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-01-08 01:16 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7095
Ort: Älvsjö
Min bil har inte knacksensor. Jag tror också att max tändförställningen i bilar med knacksensor är mindre än vad som kan vara optimal för E85.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-01-08 10:24 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1090
Ort: Närke
Problemet med att flytta fram tändningen är väl att vissa delar av tändkurvan inte borde flyttas för optimal gång? Att kunna justera tändkurvan i ett 3D-diagram vore ju perfekt.

Men hur justerar man in en sådan kurva på egen hand? Man behöver någon typ av loggnings-instrument som kan logga antalet spikningar i olika driftlägen. Finns det sådana? Kan man läsa av spikningar i OBD2-uttaget?
En annan sak jag skulle vilja plotta upp är Injector Duty Cycle i förhållande till varvtal.
Med min turbo (300hk original) vill jag vara 100% säker på att motorn inte går magert.

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-01-08 11:55 
Offline

Blev medlem: ons 07-10-10 17:33
Inlägg: 86
Ort: Tallinn, ESTONIA
According to my knowladge there is no OBDII pid for detonation. For injector duty cycle monitoring you need 3D maping not just 2D because at 3000 rpm TPS absolute can be anything between 10-70%.

I have mixed feelings about Perfectpower products. I have tried few products from them but never got them work as should. They seems to be very good on EFI, not so good in electronics and quite bad in software programming.
More about perfectpower piggy back products here - http://www.perfectpower.com/index.php?o ... 9&Itemid=4, ethanol controllers - http://www.perfectpower.com/index.php?o ... Itemid=114 (only E4E B manual unit out for sale at the moment)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-01-08 12:50 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7095
Ort: Älvsjö
In http://www.faqs.org/faqs/autos/gasoline ... amble.html

hittar jag: under
9.3 What are the advantages of alcohols and ethers?
Methanol
RON 106
Stoich. Flame Speed. ( m/s ) 0.43

Ethanol
RON 107
Stoich. Flame Speed. ( m/s ) -

Unleaded Gasoline
RON 92 - 98
Stoich. Flame Speed. ( m/s ) 0.34

och under
9.4 Why are CNG and LPG considered "cleaner" fuels.
methane RON 120
Stoich. Flame Speed. ( m/s ) 0.45

propane(≈LPG)
RON 112
Stoich. Flame Speed. ( m/s ) 0.45

iso-octane
RON 100
Stoich. Flame Speed. ( m/s ) 0.31

I detta http://www.psfc.mit.edu/library1/catalo ... 0_full.pdf
skriver man:

iso- octane
RON 100
Laminar flame speed (1 bar, 300K) 33 cm/s

n- heptane
RON 0
Laminar flame speed (1 bar, 300K) 39 cm/s

Ethanol E100
RON 129
Laminar flame speed (1 bar, 300K) 41 cm/s

Methanol M100
RON 133
Laminar flame speed (1 bar, 300K) 50 cm/s

Det märkliga är att trots att LPG och metan brinner snabbare än bensin de på lägre och mellan varvtal verkar dra nytta av tidigare tändning och de vid höga varvtal inte behöver sänka tändningen, troligtvis tack vara höga oktantalen finns det ingen spikningsrisk och får man fortfarande ökad verkningsgrad om förbränning sker tidigare.

E85 är väl ca RON 104 och borde ha en förbränning som är lite snabbare än bensin men långsammare än med ren ethanol, methanol, LPG och CNG.

Att E85 i förhållande till CNG/LPG har ett långsammare flamfront får mig att tro att behovet/utrymme för tidigare tändning borde vara minst lika stor med E85 trots att oktantalet är något lägre än LPG ?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-01-08 13:55 
Offline

Blev medlem: ons 07-10-10 17:33
Inlägg: 86
Ort: Tallinn, ESTONIA
I really love RON number for hydrous ethanol (E100). So fare highest octane number for pure ethanol I have seen was 126http://etanol.nu/forum/posting.php?mode=reply&f=19&t=5462&sid=5708719ebdfedc51f48bb301d7363e12#.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-01-08 15:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5996
Ort: Hindås
Hmmm, mkt intressant!
Jag skulle vilja programmera som jag vill, det är inte bara oktantalet som avgör vilken tändning man vill ha, med magerkörning vill man ha rejält tidigare än med stök blandning.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-01-08 23:06 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7095
Ort: Älvsjö
Dosan håller inte reda på om man kör magert eller ej, däremot kan man tändningen mappas mot motorbelastning vid olika varvtal, om magerkörningen också mappas mot motorlast / varvtal så går det bra.

Vad har ni andra för svänghjulsgivare passiva induktiva givare eller halleffektsgivare?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-01-08 23:18 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5996
Ort: Hindås
Tidiga 90-talare som Mercedes har tydligen en induktiv givare mot 2 (4cyl) eller 3 (6 cyl) plåttungor varvet runt fast med en extra "knopp" på svänghjulet vid ÖD för cyl1 så att det en gång per varv blir en extra +/- puls, ngt som gör den unik...pch att min piggyback fortfarnade inte har möjlighet att lägga tändningen tidigare :evil:

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 71 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011