Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 18-04-20 07:48

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 71 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 12-01-09 01:18 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
karlmb skrev:
Hmmm, mkt intressant!
Jag skulle vilja programmera som jag vill, det är inte bara oktantalet som avgör vilken tändning man vill ha, med magerkörning vill man ha rejält tidigare än med stök blandning.


Hittade mer intressant om det här http://e85vehicles.com/e85/index.php/to ... l#msg10885 låg last jämn hastighet och lambda 1 verkar tändningen tom behöva sänkas några grad för optimal verkningsgrad!

Men man ser även att mager och fet blandning sänker flamfrontens hastighet mycket mer med etanol än med E85.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-01-09 09:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5994
Ort: Hindås
Intressant, sånt vill man se mer av!
Dock måste man komma ihåg att laminär flamhastighet är något helt annat än vad som oftast sker i motorn.
Dels är det turbulent förbränning och inte laminär i motorn, och turbulensen kan dessutom variera i varvtals- och fyllnadsgradsområdet beroende på bränsle, dels måste man lägga till tändfördröjningen som i etanols fall kan variera rätt mycket vad jag tycker mig ha förstått.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-01-09 10:14 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4511
Ort: Sundsvall
Dr. Mabuse skrev:
Man behöver någon typ av loggnings-instrument som kan logga antalet spikningar i olika driftlägen. Finns det sådana? Kan man läsa av spikningar i OBD2-uttaget?


Jag tror inte det är möjligt med "standardiserad" OBD2, men däremot är det inte omöjligt att en del motorstyrsystem lämnar ifrån sig information av spikningar på något annat sätt.
GM:s motorstyrsystem före OBD2-tiden, som använder det egna interfacet/protokollet ALDL, ger flaggor för spikningar som man kan läsa av via diagnosuttaget. Många äldre Bosch motorstyrsystem har en utgång som egentligen var tänkt för en spikningsvarningslampa (som väl ansågs rolig att ha på instrumentbrädan på turbobilar på 80-talet), även om det inte var många biltillverkare som anslöt någonting till den.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-01-09 11:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5994
Ort: Hindås
Jag ser inte behovet riktigt, det spikar inte med sprit!
Iaf när man kör på ekonomi, dvs med en tändning som är ekonomisk.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-01-09 13:27 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1085
Ort: Närke
Just nu är det informationsinsamlig för min del. Jag vill konvertera min Volvo men eftersom det rör sig om en turbo med ganska mycket effekt så vill jag inte göra några misstag. Händer det något så blir det dyrt, och min fru som delbetalar bilen fastän hon inte använder den lika mycket som mig skulle inte förlåta mig om den skulle gå åt skogen.

Att mappa om tändningen skulle sänka driftskostnaderna, och räkna hem sig snabbare. Detsamma gäller en piggy-back för insprutningen. Alternativet är att åka till motorfirma och mappa om ECU:n för att få den optimerad för E85, men firman vill då även byta spridare på motorn eftersom de bottnar på E85 enligt dem. Därför är jag intresserad av att mappa max duty-cycle över varvtalsregistret.

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-01-09 13:55 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1844
Ort: 08- och Småland
Jag gissar att din motor skulle bli glad åt att få E85. Läs här: viewtopic.php?f=7&t=6137
Jag frågade Bil- och båtbyggaren själv om konverteringen, och han svarade att motorn hade en tendens till att spika. Därför gick han över till E85.
Effektmässigt kanske ni ligger i samma klass?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-01-09 17:14 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5994
Ort: Hindås
Men alltså, om man lyckas hitta rätt med ekonomisk tändning, så är det långt i från det läge där motorn skulle kunna få för sig att spika.
I princip går motorn sämre där än i original. Så om du bara har en metod att veta om den går sämre (t.ex. genom att jämföra förbrukningen med originaltändningen i den punkten du jobbar), så kan du utgå från att den inte riskerar att spika.
De som haft problem med spikning är amatörer som trott att man ska göra som med bensin vid mappning, dvs dra tändningen till knack, och sedan 3 grader senare.
Detta i kombination med extrema laddtryck och temperaturer och det faktum att de inte alltid hör om motorn knackar (tydligen svårare att höra på etanol) har i några fall lett till haveri.
Detta är ju långt ifrån vad du tänker göra antar jag.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-01-10 19:24 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1085
Ort: Närke
Precis, karlmb. Jag har ganska liten mekar-erfarenhet, teori är där jag känner mig säkrast. Därför vill jag ha så mycket "research" som möjligt i ryggen innan jag sätter igång och pillar med motorn. Det är som sagt 300hk original, och så jättemycket mer än så behövs inte, även om BSR och andra motorfirmor levererar trip-chip med ytterligare 50hk.
Fördelen med ett sådant trimchip är dock att där är redan tändningen mer optimerad till motorn. En piggyback för E85 insprutningen, och sedan möjligheten att justera tändningen för E85 endast i de varvtal där det finns en betydande vinst att göra så.

Fördelen denna gång gentemot min gamla Peugeot är att Volvon har manuell låda; det gör det lättare att mäta accelerationer, för jag kan välja att starta på vilken växel som helst. Jag har ett oscilloskop som klarar att mäta varvtal (frekvens) och duty-cycle samtidigt, men inte något inbyggd metod att logga mätvärdena. Det finns GPIB-interface på den (kanske till och med serieport) men jag har ingen programvara till laptoppen som kan läsa ut och logga mätvärden.

Jag tror att det börjar bli dags att starta en projekt-tråd för min etanol-konvertering.

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-01-19 19:25 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Det blev en tap 1
http://www.ac.com.pl/en/produkt/317/tap-01
Bild

(manual http://www.ac.com.pl/public/pubonline/c ... manual.pdf )
Bild

Jag har inte byggd in den ännu men överväger att bygga in den i kupen brevid befintlig ECU (Magneti Marelli), då sitter den torrt och det är relativ lätt åtkomligt.

Man kan ställa in tändförställningen i steg 6°, 8°, 10° eller 12° med switchar eller programmera in sin egen map enl ovan med mjukvaran.
Det finns även en potentiometer för att ställa in vid vilken TPS signal man har släppt gasen helt och tändförställningen ska vara avstängd.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-01-21 19:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5994
Ort: Hindås
Deras hemsida verkar vara nere.
Har inte klart för mig helt hur den funkar.
Den fördröjer/tidigarelägger signalen från vevaxelgivaren till godtycklig ECU?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-01-22 12:09 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Konstigt och tom min skärmdump har försvunnit!!?

Just precis den ansluts mellan vevaxelgivaren och tidigare lägger signalen.
Köpte även en plug and play kabel för givaren men jag funderar nu att koppla in den direkt vid ecun -som sitter "inne" under passagerarstolen- i stället.

Man ska även ansluta den till gaspjälls eller MAP sensorn och kan därför även lägga in en 3D mapp om man vill. Den gör inget när man inte gasar tomgångsvarvtalet skulle annars ökas.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-06-30 15:17 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Nu håller jag -äntligen- på med att montera den. Manualen finns här http://www.ac.com.pl/public/pubonline/c ... v1_3_2.pdf

Jag kan göra en enkel på av knapp i kupen om jag inte vill ha permanent tändförställnings ökning t ex om jag skulle vara tvungen att köra på bensin. Jag har kopplat in den på prov och kollat med stroboskop och det funkar, så fort man gasar lite aktiveras förställningen, t ex 10°.

Det går även att göra en 3D mapp om man vill men jag börjar nog med fasta förskjutningen.

Nu har jag bara svårt att bestämma mig hur mkt tändförställning jag ska börja med 6, 8, 10 eller 12 grader.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-06-30 17:13 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Kopplade upp den nu till macen (fast programmet körs i windows XP under virtualbox VM) motorn går ut,ärkt (bättre) med max förtändning 25° extra på tomgång men det är nog för mkt av det goda. Testade nu även att göra en 2D map med pc programmet:
Bilaga:
2D-map.png
2D-map.png [ 28.66 KiB | Visad 2659 gånger ]


I bruksanvisningen är de mera konservativa för CNG och LPG, så jag kanske borde följa dessa kurvor i stället
Bilaga:
2D-map-bruksanv.png
2D-map-bruksanv.png [ 29.4 KiB | Visad 2659 gånger ]


Jar inte testat 3D mappen ännu, men det kanske är bäst då kan jag motkompensera vakuu tändförställningen och alltså minska skillnaderna mellan låg och hög motorbelastning. Synd att man inte har en rullande landsväg!

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-06-30 17:44 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5994
Ort: Hindås
Fantastiskt!
Tom Mercedes ovanliga induktiva givare ser de ut att klara av!!
Detta måste jag titta närmare på!
Hittar inga priser dock?
Finns det ÅF?

Edit:
Hittade en ÅF nu:
http://nagaz24.pl/stag-tap-01-ignition- ... ,p,en.html
Aha: 180.00 PLN = 42.62 EUR (Euro) inte dyrt tycker jag!

På AMG:n blir det kanske svårt att använda en dosa som manipulerar vevaxelsignalen, den har ju VVT, så isåfall skulle även kammen föskjutas vilket ju skulle leda till oönskade effekter.

På min C180 samt Smarten borde det däremot funka perfekt!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-06-30 18:19 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Vet inte hur VVT fungerar men den kan iaf även modifiera kamaxelgivaresignalen om det finns en sådan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 71 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011