Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 15:34

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 71 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 12-06-30 22:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
aryan skrev:
Vet inte hur VVT fungerar men den kan iaf även modifiera kamaxelgivaresignalen om det finns en sådan


Ah, den kan tom förskjuta kamsignalen i motsvarande grad!
Imponerande! Dock hittar jag ingen info om vilka kamgivare den klarar eller hur det ska kopplas då.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-06-30 23:15 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja, det står inte såmkt om det endast:
under setting:
Citat:
Camshaft impulse shifting - enabling this option, if available, results in generating shifted impulses from the camshaft position sensor.


Och i specs
Citat:
Voltage of the signal from the camshaft position sensor (imput) 1 ÷ 12 [V]
Output voltage of the camshaft position 5 or 12 [V]

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-06-30 23:28 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Här finns flera typer http://www.aeb.it/products/timing-advance-processors/

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-07-01 09:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
aryan skrev:

Imponerande, tänk att det skulle bli gasen som slutligen hjälpte oss att bygga effektiva etanolmotorer... :lol:
Men AEB verkar inte ha ngn bra sida som visar vilken av alla deras timing advance processor som går till vilken bil?
I dokumentation för vissa finns det en lista på bilar, men inte för alla.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-07-01 12:09 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
karlmb skrev:
aryan skrev:

Imponerande, tänk att det skulle bli gasen som slutligen hjälpte oss att bygga effektiva etanolmotorer... :lol:


Jo fast det är nog framförallt LPG (motorgas på svenska) dvs inte CNG (fordonsgas eller biogas) som dessa tagits fram för, att de används för CNG är nog mkt ovanligare eftersom mkt färre bilar byggs om till cng än lpg pga de dyra gasflaskor och låg energitäthet jmfd lpg tanker.

karlmb skrev:
Men AEB verkar inte ha ngn bra sida som visar vilken av alla deras timing advance processor som går till vilken bil?
I dokumentation för vissa finns det en lista på bilar, men inte för alla.


Nej om jag minns rätt så jag fastnade för AC TAP typen som hade överskådligare dokumentation och priset var bättre.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-07-01 16:50 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Intressant att se att ”kall”start nu ger stabil tomgång direkt (i open loop) med 15° extra och att tvekan vid snabb gaspådrag som kan ge lite ryckig gång om motorn är kall också är borta. Jag kan enkelt göra A-B testar, om jag stänger av förtändningen går tomgången ner och måste tomgångs motorn ”gasa” påtaglig för att kompensera, ändå händer det då att den är mkt nära att stanna och tom stannade en gång helt, med förtändningen verkar den också svara rappare på gasen när motorn är varm men det är svårare att avgöra och kan vara placebo. Jag ska låta dottern övningsköra lite nu, hon drabbas hårdare av evt ryckigheter när motorn är "kall” än vad jag gör så skillnaden borde märkas ;-)

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-07-01 20:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Mkt intressant! Men som vi vet brinner det ju mkt sakta när det är kallt.
Kan man ha optimal tändpunkt när man startar och under uppvärmningen får man säkert en bättre gående motor + minskat behov av extrauppfetning.
Vore mkt intressant att se hur FFV-bilarna egentligen beter sig vid en kallstart, ingen som har info om det?
Enligt vad vi har hört så här långt är det i stora drag samma tändkurva som på bensin, vilket isåfall säger en del om kompetensen hos biltillverkarna...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-07-01 20:59 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Kan bekräfta att övningskörningen med macbook och tändningsmap mjukvaran i pappas knä gick jättebra.

Vi märkte både en påtaglig skillnad i körbarheten och att motorn hänger mycket bättre på gasen än med vanliga bensin tändningsinställningen. Dottern tycket att det kändes mkt roligare att köra iom bilen var så mkt piggare. När man tidigare fick vänta med att köra på fyran på 30 väg och femman på 50 väg tills motorn var varm går det nu direkt att köra på högsta växeln ner till 800 varv utan protester eller hugg.

Manualen rekommenderar inte att ha tändförställningen utan gaspådrag, men jag tycker det helt klart funkar bäst att ha den altid inkopplat.

Mistänker starkt att detta kommer att visa sig i lägre bränsleförbrukning., men bara körbarhetsvisnten är värt besväret.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-07-01 21:02 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
karlmb skrev:
Mkt intressant! Men som vi vet brinner det ju mkt sakta när det är kallt.
Kan man ha optimal tändpunkt när man startar och under uppvärmningen får man säkert en bättre gående motor + minskat behov av extrauppfetning.


Ja man kanske skulle testa att mappa en 3d mapp mot temperatursensorn i stället för mot MAP sensorn.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-07-01 21:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
aryan skrev:
karlmb skrev:
Mkt intressant! Men som vi vet brinner det ju mkt sakta när det är kallt.
Kan man ha optimal tändpunkt när man startar och under uppvärmningen får man säkert en bättre gående motor + minskat behov av extrauppfetning.


Ja man kanske skulle testa att mappa en 3d mapp mot temperatursensorn i stället för mot MAP sensorn.


Precis!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-07-01 21:52 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Magerkörning kräver dock -av samma skäll- också extra förtändning.

Om jag kör in mjukvara version 1.3.3 kan jag även lägga in en 3D mapp mot TPS (eller MAP) och vilken annan 0-5V eller 0-
2.5V signal som helst.

Nu kör jag med denna 2D map
Bilaga:
2d-funkar.png
2d-funkar.png [ 65.69 KiB | Visad 13366 gånger ]


3D mapp exempel i bruksanvisningen:
Bilaga:
3d-map-bruksanv.png
3d-map-bruksanv.png [ 62.58 KiB | Visad 13366 gånger ]

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-07-02 07:20 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Inte illa!
Fungerar det även med magerkörning så är det en sensation helt enkelt! En mkt billig sådan dessutom!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-07-02 09:37 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja det borde absolut förbättra magerkörningen.

Vissa bilar har även extra sen tändning i uppvärmningsfasen för att få hetare avgaser och snabbare katalysator tändning, vilket för etanoldriften borde vara fel, den långsammare förbränning räcker redan för att värma upp katten snabbare och extra sen tändning öker då bara risk för miständning.

Med E85 ska man endast justera tändningen för max effekt för bästa ekonomi, befintliga bensinkurvan är en kompromis mellan effekt/verkningsgrad och risken för spikningar. I mitt fall har de troligtvis räknat med ett worst-case senario att bränslet kan vara ner till 92 oktan och att bilen drar en husvagn uppför Alperna en varm sommardag.

Så även om man inte kör mager och E85 brinner ung lika fort vid varm motor och högre belastningar så är nog ändå inte bensin tändförställningen inte optimalt. Jag läste dessutom att något tidigare tändning i förhållende till optimalpunkten/max effekt inte ger lika stor förbruknings ökning än lika mkt för sen tändning.

Nu borde jag alltså egentligen göra en massa accelerations prov med olika tändninställningar och gaspådrag (klossar/distanser under gaspedalen?) . Jag har ett smart litet gratisprogram för att mäta accelerationen GSF streetdyno se http://atom007.heimat.eu/tmt/gsf_dyno.html

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-07-02 13:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Ja, detta med senareläggning för att avgaserna istället ska brinna i katten o värma upp den är en styggelse.
Snacka om suboptimering.
I etanolfallet menar ju jag att det är betydligt mindre farligheter som går oförbrända igenom katten innan den tänt, så ngt dåligt samvete har jag absolut inte om jag skulle fördröja katt-tändning med några hundra meter..
Acc-mätningar är nog bra, men kan man logga lambda och insprutningspulserna när man kör i en given fart,på en viss växel, en viss sträcka, i vindstilla, så ger det nog mest.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-07-05 12:58 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
I morse gjorde jag en liten filminspelning se http://youtu.be/k_iHo2jfNzM för att lyssna på skillnaden precis efter en ”kallstart" (17°C) med och utan förtändningen vid tomgång men det skillnaden hörs mindre på filmen än på riktigt. Man ser även hur vartalet skunker/stiger 100-200 varv men tomgångs motorn kompenserar givetvis bort det.

Jag skulle även ha spelat in vad som händer om man plötsligt trycker in gasen när motorn förtfarande är kall, utan förtändningen finns då en tydlig tvekan (pga för mager blandning/ för lite accelerations anrikning) som är borta med förtändningen påslagen.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 71 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011