In
http://www.faqs.org/faqs/autos/gasoline ... amble.htmlhittar jag: under
9.3 What are the advantages of alcohols and ethers?
Methanol
RON 106
Stoich. Flame Speed. ( m/s ) 0.43
Ethanol
RON 107
Stoich. Flame Speed. ( m/s ) -
Unleaded Gasoline
RON 92 - 98
Stoich. Flame Speed. ( m/s ) 0.34
och under
9.4 Why are CNG and LPG considered "cleaner" fuels.
methane RON 120
Stoich. Flame Speed. ( m/s ) 0.45
propane(≈LPG)
RON 112
Stoich. Flame Speed. ( m/s ) 0.45
iso-octane
RON 100
Stoich. Flame Speed. ( m/s ) 0.31
I detta
http://www.psfc.mit.edu/library1/catalo ... 0_full.pdfskriver man:
iso- octane
RON 100
Laminar flame speed (1 bar, 300K) 33 cm/s
n- heptane
RON 0
Laminar flame speed (1 bar, 300K) 39 cm/s
Ethanol E100
RON 129
Laminar flame speed (1 bar, 300K) 41 cm/s
Methanol M100
RON 133
Laminar flame speed (1 bar, 300K) 50 cm/s
Det märkliga är att trots att LPG och metan brinner snabbare än bensin de på lägre och mellan varvtal verkar dra nytta av tidigare tändning och de vid höga varvtal inte behöver sänka tändningen, troligtvis tack vara höga oktantalen finns det ingen spikningsrisk och får man fortfarande ökad verkningsgrad om förbränning sker tidigare.
E85 är väl ca RON 104 och borde ha en förbränning som är lite snabbare än bensin men långsammare än med ren ethanol, methanol, LPG och CNG.
Att E85 i förhållande till CNG/LPG har ett långsammare flamfront får mig att tro att behovet/utrymme för tidigare tändning borde vara minst lika stor med E85 trots att oktantalet är något lägre än LPG ?