enanders skrev:
...men "torbjorn".
Har jag rätt i mitt resonemang ang knackning vid komphöjning?
tex så har moderna downsizade motorer ett komp på 1:11, samma som sugmotorn trots turbo.
Hur är det möjligt om inte man tänker på att "oktanknackning" sker vi låga varv och därför kan trycka vid högre varv (än tomgångsvarvtal)?
Då borde jag kunna montera turbo på min 1:16 motor.
Man kan ju notera att många motorcyklar med fyrtaktsmotor i många år har haft kompressionsförhållanden runt 11:1, och ändå är specade att klara sig med relativt lågoktanig bensin.
Det är ju inte bara kompressionsförhållandet som spelar roll för motorns knackningstendenser utan även t ex förbränningsrummets form, eventuella "hot spots" osv. Jag har en känsla av att man kan ha högre kompressionsförhållande ju mindre cylinderdiametern är, eftersom det innebär mindre ventiler och lättare att leda bort värmen från ventiltallrikarna, dessutom gör ju den mindre diametern hos kolven att det inte blir så varmt mitt i kolvtoppen. Fyra ventiler per cylinder leder ju också till att var och en av ventilerna blir mindre och är lättare att hålla kall.