Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 14:54

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 07-03-24 16:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Detta har jag funnit vara det viktigaste, näst efter att ställa tändningen 3-9 grader tidigare. (vilket man bör göra eftersom tändfördröjningen är längre (den tid det tar innan en större del av bränsle/luftblandningen har fattat eld) för etanol än bensin.
(Det verkar som att den skillnaden minskar med ökat varvtal så att optimal tändning närmar sig bensins på höga varvtal, laster.)

Detta handlar om den lastberoende skillnaden, dvs om att bensin kräver mer av tändsystemet än etanol...;

Eftersom bensin har den otrevliga egenskapen att brinna med så hög temperatur, kyla den inkommande luften så dåligt samt som grädde på moset ha så lågt oktantal att motorn normalt sett knackar när man tar ut maxmoment/effekt ur den, bör man försöka lura tändningssystemet så att det inte märker att gaspådraget är högt, när man kör på alkoholer.

Om tändsystemet tror att gaspådraget är lågt så ligger tändkurvan kvar på ett tidigare, mer bränsleffektivt läge.

Genom att enbart lura tändsystemet så här på min Mercedes 190E-86 så kunde jag sänka etanolförbruknignen med en hel deciliter/mil.
På köpet fick jag ett kraftigt ökat bottenvrid och roligare motor.

På en Mercedes från 80- och början av 90-talet (både förgasare och KE-jetronic alltså) går det till så här:
Sätt helt enkelt pluggar i båda de vacuumslangar som går till den värmekänsliga vacuumventilen som sitter i framkant på topplocket.
Ventilens funktion är att leda fram insugningsrörets vaccum (som ju blir nära noll vid stora gaspådrag) till fördelarens vacuumdosa, när motorn blivit varmare än 60 grader.

Spärrar man då denna passage åt båda håll (det blir tjuvluft till insugningsröret om man bara spärrar den ledning som går mot backventilen som sitter före vacuumdosan) kan ingen information om att man har stort gaspådrag nå vacuumdosan som kommer att fortsätta påverkas av det vacuum som uppstod strax efter att motorn startades (och backventilen närmast vacuumdosan släppte fram fullt vacuum) och detta ger då både bäst startbarhet och mest optimal tändning.
Genom att göra på detta sätt kan vacuumdosan vara opåverkad under startögonblicket (viktigt med rätt (sen) tändinställning då på etanol i kyla).
Och när motorn väl kommit igång kommer fullt vacuum att tidigarelägga tändningen till bästa bränsleekonomi.
(Iofs för bensin men frågan är hur stor just denna skillnad är jfrt med etanol.)
Man kan säga att vacuumdosan "hängs upp" en gång för alla så snart motorn kommit igång.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-06-08 20:07 
Offline

Blev medlem: tor 07-04-12 22:22
Inlägg: 72
Ort: Från
Intressant, tack skall du ha! ^_^

Jag har en känsla av att när väl alla har experimenterat klart med bränsle/luft-förhållanden på sina bilar så blir tändkurvan nästa grej de mixtrar med, diskuterar, och uppfinner konverteringskit till.

Jag vet att det är ett evigt babbel om tändkurvor och programmerande av chips fram och tillbaka på forumen för jänke-V8or.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-06-14 12:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Michail skrev:
Intressant, tack skall du ha! ^_^

Jag har en känsla av att när väl alla har experimenterat klart med bränsle/luft-förhållanden på sina bilar så blir tändkurvan nästa grej de mixtrar med, diskuterar, och uppfinner konverteringskit till.

Jag vet att det är ett evigt babbel om tändkurvor och programmerande av chips fram och tillbaka på forumen för jänke-V8or.


Hehe, jo, motorn kan ju gå bra ändå så en del struntar säkert i det, dock inte den seriöse mekanikern..
Mitt nästa stora omräde blir att lära mig mappa om en given tändmapp mha programmering av E-prom.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-06-27 13:29 
Offline

Blev medlem: ons 07-06-27 13:13
Inlägg: 2
Ort: Från
Detta låter ju intressant!

Men jag fattar inte hur du får backventilen att "släppa" när du stänger av motorn. Du får gärna berätta vilken backventil du använt.


//Joel


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-07-22 20:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
j.a.s skrev:
Detta låter ju intressant!

Men jag fattar inte hur du får backventilen att "släppa" när du stänger av motorn. Du får gärna berätta vilken backventil du använt.


//Joel


Backventilen är den som sitter i orginal på en 102-motor.
Den släpper normalt då motorn kommer över 60 grader på kylvattnet eftersom den värmekänsliga ventilen då öppnas till insuget.
Vacuum råder då på båda "ingångarna" till ventilen (den har 2 på ena sidan och en på andra), och ventilen öppnas för passage rätt igenom.
Och när vacuum faller till 0 så blir det 0 i hela systemet ända fram till vacuumdosan. (Maxgas eller motorstopp)
När jag nu spärrat vägen via den värmekänsliga ventilen så skulle det i teorin råda vacuum hela tiden i systemet efter att jag startat första gången.
Men det läcker ut (luft in) under tiden som motorn kallnar verkar det som.
Så jag får senarelagd tändning även nästa kallstart.
Perfekt med lite läckage...skulle det inte göra det så kunde man ju ordna en liten, liten läcka mot insuget..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-08-16 10:08 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
karlmb skrev:
Backventilen är den som sitter i orginal på en 102-motor.


Ursäkta en Merchedes-illitterat, men på vilka modeller sitter 102-motorn?

Jag funderar på att åka på nån skrot och plocka en backventil ifrån nån bil, eftersom backventiler av lämplig storlek verkar vara lite svårt att få tag i.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-08-16 11:33 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Men i en gammal Fiat/VAZ/Lada kan man väl helt enkelt vrida fram tändningen? Måste vara bättre med vakuum tändförställning kvar om man kan höja tändningen på annat sätt än att permanent maximera vakum tändförställning.

/Aryan

Fö finns de backventiler till vindrutespolare som kanske funkar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-08-16 13:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
widmark skrev:
karlmb skrev:
Backventilen är den som sitter i orginal på en 102-motor.


Ursäkta en Merchedes-illitterat, men på vilka modeller sitter 102-motorn?

Jag funderar på att åka på nån skrot och plocka en backventil ifrån nån bil, eftersom backventiler av lämplig storlek verkar vara lite svårt att få tag i.


:lol:
Alla 4-cyl modeller from 1981-82 De med svart ventilkåpa), fram till att 16V motorerna kom -92-93.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-08-16 13:15 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
aryan skrev:
Men i en gammal Fiat/VAZ/Lada kan man väl helt enkelt vrida fram tändningen?


Jovisst går det vrida fördelaren. Dock var jag ute efter effekten som karlmb beskriver, dvs att man får förhållandevis låg tändförställning vid start och sedan max vaakumförställning vid drift.

Citat:
Fö finns de backventiler till vindrutespolare som kanske funkar.


Ja, såklart. Att jag inte tänkte på det. Tack Arayan :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-08-16 13:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
aryan skrev:
Men i en gammal Fiat/VAZ/Lada kan man väl helt enkelt vrida fram tändningen? Måste vara bättre med vakuum tändförställning kvar om man kan höja tändningen på annat sätt än att permanent maximera vakum tändförställning.

/Aryan

Fö finns de backventiler till vindrutespolare som kanske funkar.


Nej, negativ vacuumtändförställning är främst ämnad att sänka tändningen (senarelägga) då motorn annars knackar.
Enda egenskapen som vi vill ha kvar är att tändläget vid krankning vid en kallstart skall läggas senare.
Därför måste man ha dosan kvar men stänga in vacuum när motorn väl kommit igång så det blir möjligt att vrida fördelaren till ett fast, nytt läge där dosan är fullt dragen och håller sig där.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-08-16 13:52 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
karlmb skrev:
aryan skrev:
Men i en gammal Fiat/VAZ/Lada kan man väl helt enkelt vrida fram tändningen? Måste vara bättre med vakuum tändförställning kvar om man kan höja tändningen på annat sätt än att permanent maximera vakum tändförställning.

/Aryan



Nej, negativ vacuumtändförställning är främst ämnad att sänka tändningen (senarelägga) då motorn annars knackar.


Aha neg tändförställning! Det har också ibland att göra med utsläppen, men VAZen har säkert bara pos (tidigare) vacuum tändförställning.

Citat:
="widmark"Jovisst går det vrida fördelaren. Dock var jag ute efter effekten som karlmb beskriver, dvs att man får förhållandevis låg tändförställning vid start och sedan max vaakumförställning vid drift.


Tänk på att vacuum tändförställnngen kan vara 15 vevaxelgrader, kanske lite mkt att ha det permanent, speciellt under fullast för då är inte E85 och bensin så olika?

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-08-16 14:26 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Citat:
Aha neg tändförställning! Det har också ibland att göra med utsläppen, men VAZen har säkert bara pos (tidigare) vacuum tändförställning.


Varför skulle den ha det? Brukar ibland finnas dubbelverkande med massa pryttlar som skall ge mindre HC etc men detta är väl en enkel bil?

Citat:
Tänk på att vacuum tändförställnngen kan vara 15 vevaxelgrader, kanske lite mkt att ha det permanent, speciellt under fullast för då är inte E85 och bensin så olika?


Det spelar ingen roll för man ställer sen in lagom tändning genom att vrida på fördelaren..
Att det sen blir lite för tidig tändning på fullvarv har inget med detta att göra, det får alla som vrider fördelaren.
Enda skillnaden blir att tändningen nu aldrig sänks vid pådrag.
Visserligen blir det tidigare tändning än om man kör fullvarv med liten last. Men det knackar ju inte med etanol, så varför skulle det behöva sänkas just på fullgas om det inte behövs på lägre varv?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-08-16 14:55 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
karlmb skrev:
Citat:
Aha neg tändförställning! Det har också ibland att göra med utsläppen, men VAZen har säkert bara pos (tidigare) vacuum tändförställning.


Varför skulle den ha det? Brukar ibland finnas dubbelverkande med massa pryttlar som skall ge mindre HC etc men detta är väl en enkel bil?


JAg kanske misupfattade dig, det jag menar att VAZ säkert har är att den lägger tändningen tidigare vid låg otorbelastning eftersom flamfronten då är långsam bör tändningen vara tidigare än vid WOT det gäller både bensin och etanoldrift. Vid etanoldrift är det så att vacuum tändförställning tom borde vara större, vid WOT och högre varvtal är flamfronten med E85 ungefär lika snabb som bensin. Så att helt vrida fram fördelaren är inte optimal men det är inte att koppla ur vacuum tändförställningen med.

Vissa bilar hade vacuum tändförställning som ställde tändning senare som minskade utsläppen (Speciellt på USA marknaden) vid motorbromsning osv.

Man kan också ha en kombination som vid måttlig vacuum tidigare lägger tåndningen och vid mkt hög vacuum sänker tändningen igen.

Citat:
Tänk på att vacuum tändförställnngen kan vara 15 vevaxelgrader, kanske lite mkt att ha det permanent, speciellt under fullast för då är inte E85 och bensin så olika?

[/quote]

Det spelar ingen roll för man ställer sen in lagom tändning genom att vrida på fördelaren..
Att det sen blir lite för tidig tändning på fullvarv har inget med detta att göra, det får alla som vrider fördelaren.
Enda skillnaden blir att tändningen nu aldrig sänks vid pådrag.
Visserligen blir det tidigare tändning än om man kör fullvarv med liten last. Men det knackar ju inte med etanol, så varför skulle det behöva sänkas just på fullgas om det inte behövs på lägre varv?[/quote]

Jag förstår, men vid etanol skulle du egentligen villja ha ännu tidigare tändning vid hög vakuum än WOT dvs vacuumtändförställningen bör vara kvar.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-08-27 18:51 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
Jag kanske skulle ta reda på exakt hur det funkar på min bil också. :oops:

Jag har köpt ett nytt tändsystem där fördelaren har en hallgivare istället för brytare och grejer. Den fördelaren har dels vilkter med fjädrar som ställer fram tändningen lite (centrufugal-framställning?), och en vaacumdosa. Jag är nästan säker på att vaacum-dosan ställer fram tändningen när det är som mest vaacum. Den tar sitt vakum ifrån första steget på förgasaren, så det borde vara max vaacum på delgas.

Jag skulle vilja ha nån sorts backventil som håller vaacum-förställningen på fullt annat än vid start. Som det är nu kan jag inte ställa tändningen tidigt nog för att motorn ska bli rolig på låga varvtal och mellanregister, för då blir det för högt på högvarv. Ett sätt skulle kunna vara att blockera vaacumet och bara använda vikterna, men jag tror likt karlmb att det skulle finnas en extra poäng med att kunna ha låg tänding för start för att sedan använda vaacumdosan för att få högre tänding vid drift. Lite klur bara hur jag ska åstadkomma det, det måste läcka lite för att vaacumet ska gå ur till nästa kallstart, men inte så mycket att det försvinner när man kör på fullgas en stund.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-08-27 19:16 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Det bäste vore att ändra centrifugalförställningen då, om du ökar viktemns vikt eller gör fjädarna svagare så får det mera tändförställning vid låga/mellanvarv utan att få mera total tändförställning på höga varv (om det finns nått som mekaniskt begänser max förtändnngen).

Då kan du ha vakuum tändförställningen kvar utöver centriigulkurvan som fyller i ditt fall en viktig funktion nämligen gör att du kan göra med mera förtändning (=snålare) vid dellast.

Vanligtvis är vakumanslutningen till fördelaren tas nånstans i förgasarens venturi "portet vakuum" så att det inte finns vakum (tändförställning) när gasspjället är stängd dvs på tomgång och när man släpper gasen vid växling. Men på min BX tas vakuum till tändförställningen under gasspjället och för att förhindra att tändningen dras fram för tidigt finns det en elektromagnetiskt ventil som öpnas först när man gasar lite.

Är f.ö. nyfken hur din fördelare ser ut på utsidan vad måtten är osv, har den kugghjul eller medbringare?

/Aryan


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011