Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

EZ-K -utredningar...
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=19&t=550
Sida 2 av 2

Författare:  Doc [ mån 08-06-16 13:15 ]
Inläggsrubrik:  ezk

Detta med EZK och LH är intressant. Jag har en LH-box 2,2 eller 2,3 liggande från en Porsche 928 1986 och den tänkte jag ta en närmare titt på. Det vore ju kul att kunna ge bilen lite mer förtändning. 8)

Tobbe

Författare:  torbjorn [ mån 08-07-21 19:22 ]
Inläggsrubrik: 

Mer underlag för utredningar: ytterligare ett EZ-K -styrdon av den "tidiga" typen har dykt upp. Det här heter 0 261 201 011 och kommer från en Volvo 740 '88 med motor B230F och LH 2.2 .

I bil ansluts det på identiskt samma sätt som de övriga "tidiga" styrdonen, och det här exemplaret påminner närmast om 0 227 400 127 från Saab 9000 i och med att det får belastningssignal från ett LH-styrdon och inte har någon inbyggd tryckgivare (fast plats finns förberedd för en sådan). Det är inte heller anslutet till någon motortempgivare.

Men invändigt hittar man desto mer anmärkningsvärda saker.
Processorn är INTE en Intel 8049 som i de övriga tidiga EZ-K -styrdonen, utan en Motorola 68HC705S3. Jag tror för övrigt att detta är första gången jag ser en Motorolaprocessor i någon Bosch-produkt.
Förstärkare och signalbehandling för knacksensorn är gjord på samma sätt som i EZ116K, det är alltså en helt annan konstruktion än i övriga tidiga EZ-K.
Strömförsörjningskretsar och digitalutgångar är också mer lika EZ116K än de äldre styrdonen.

Tyvärr har jag för tillfället ingen fungerande eprombrännare som klarar av 68HC705-processorer, så det kommer att dröja ett tag innan jag kan läsa av programvaran ur det här styrdonet. Man kan i alla fall notera att programvarans artikelnummer är 1 267 355 486 , om någon är intresserad.

Sida 2 av 2 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/