Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 18:29

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Värmetal stift
InläggPostat: tis 12-05-01 09:32 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
karlmb skrev:
Denna risk är dock obefintlig med etanol eftersom hela skalan flyttas mot kallare i förbränningsrummet, vilket gör det logiskt att välja varmare stift, iaf sålänge man kör uteslutande på hög etanolhalt.

Tillverkare har dragit erfarenhet att man väljer hårdare/kallare stift. Trimmare måste välja hårdare/kallare stift jämfört med bensindrift. Topptemperaturen i förbränningen är högre på E85 jämfört med bensin.

J.K Nilsson


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Värmetal stift
InläggPostat: tis 12-05-01 19:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
J.K Nilsson skrev:
karlmb skrev:
Denna risk är dock obefintlig med etanol eftersom hela skalan flyttas mot kallare i förbränningsrummet, vilket gör det logiskt att välja varmare stift, iaf sålänge man kör uteslutande på hög etanolhalt.

Tillverkare har dragit erfarenhet att man väljer hårdare/kallare stift. Trimmare måste välja hårdare/kallare stift jämfört med bensindrift. Topptemperaturen i förbränningen är högre på E85 jämfört med bensin.

J.K Nilsson


Ja detta är ett mysterium.
Jag har självt provat varmare stift utan problem, även i min AMG C36.
Ingen i detta forum har rapporterat om stiftproblem efter konvertering, iaf inte så att de varit tvungna att montera kalla stift, eller har jag fel?
De flesta kör vidare med stdstift utan några som helst problem.
Tillverkarna kan ju inte vara säkra på att bilen bara körs på etanol, så det argumentet köper jag inte.
Kanske blandtankning kan vara det värsta fallet?
Trimmare trimmar väl hårdare med etanol, mer energi i cylindern borde slita stift.
Även om topptemperaturen är högre utvecklas den under kortare tid, och det är inte bara topptemperaturen som sliter på stiftet/ smälter ned det.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Värmetal stift
InläggPostat: tis 12-05-01 19:36 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
J!mmy äter tändstift NGK BCPR7ES-11 som småkakor till kaffet med ett steg 1 till en B205R. Då är det ändå hårdare stift än vad som är rekommenderat till motorn på bensin (6:or), jag tror dock att 9:or kanske är lite väl hårda men det går inte att få tag på 8:or på ett enkelt sätt i Sverige. 100 mil håller hans tändstift innan de behöver bytas för att behålla "Umphet".

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011