Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 00:31

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Värmetal stift
InläggPostat: tis 12-01-17 23:26 
Offline

Blev medlem: mån 07-02-26 10:52
Inlägg: 53
Ort: Marieholm
Hej.
Jag har NGK med värmetal 6 på min opel frontera (c24ne). Problemet jag upplever är att motorn vill ibland tjuvstanna, mest när den är kall men även när den är varm. Skulle ett lägre värmetal (varmare stift) lösa detta? Hur " varmt" stift ska jag satsa på?

Jag har konverterat med ett flexifuel kit modell äldre.

Tacksam för svar.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Värmetal stift
InläggPostat: ons 12-01-18 08:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Jag har med framgång kört med ett steg varmare stift. Testa det.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Värmetal stift
InläggPostat: ons 12-01-18 18:44 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 19:03
Inlägg: 284
Hej!

Om motorn tjuvstannar beror det sannolikt på annt än "fel" värmetal på siftetn. Har du kontrollerat att tomgångsmotorn är felfri och att du inte har några luftläckor?

/A


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Värmetal stift
InläggPostat: ons 12-01-18 21:30 
Offline

Blev medlem: mån 07-02-26 10:52
Inlägg: 53
Ort: Marieholm
Motorn tjuvstannar bara när jag kör 100% E85, därför tänker jag att den kanske får lite mager bränsle-luft blandning. Det verkar precis som att gnistan inte riktigt räcker till. Nästan alltid när motorn varit igång i ca 3 minuter och jag kör ifrån jobb (stadstrafik) hamnar jag vid ett stoppljus. När jag kör igång därifrån går det bra i ettans växel, när jag sedan stoppar i tvåan och ger gas "segar" motorn ända tills det puffar till i luftfilterburken. Efter detta går motorn som den ska.

Vad kan ett för högt värmetal åstadkomma? Jag har kollat och stift med värmetal 4 finns hemma på hyllan men även värmetal 2 finns. Vad innebär det egentligen?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Värmetal stift
InläggPostat: ons 12-01-18 21:46 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
2 är varmt och 10 är kallt:
http://www.ngk.se/upload/Martin%20bilder/Hur%20läser%20man%20beteckningen_sv%20(1).pdf

Jag vet inte allt om detta, men om störningarna inträffar i början, innan motorn är varm, så skulle inte jag gissa på stiften i första hand i alla fall. Jag skulle nog försöka kolla något blandningsförhållande, hur man nu gör det?

Jag ser att länken inte fungerar. Gå in på NGK och bläddra till "Hur man läser beteckningar" eller någon liknande rubrik.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Värmetal stift
InläggPostat: ons 12-01-18 21:54 
Offline

Blev medlem: mån 07-02-26 10:52
Inlägg: 53
Ort: Marieholm
Jo jag vet att 2 är varmt och 10 är kallt men vad innebär det? Att ju varmare tändstift desto lättare har det att tända bränsle/luft-blandningen? Finns det någon nackdel med varmare stift? Kortare hållbarhet?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Värmetal stift
InläggPostat: ons 12-01-18 22:48 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Värmetalet handlar ju, vad jag förstår, om hur mycket värme från själva tändstiftet det kan leda bort. Och det i sin tur har ju olika egenskaper som självrening o.s.v. Det påverkar säkert gnistans styrka också.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Värmetal stift
InläggPostat: tor 12-01-19 09:14 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Stämmer bra, iom att etanol inte sotar behöver man inte ett stift som är varmare, kallare stift har annnars fördelen att de slits långsammare. När tändstiften blir (för) heta kan de slitas snabbare de smälter då nästan.

Hetare stift kan hjälpa tändningen men det är frågan om det gör någon skillnad när motorn är kall. Eventuellt skulle det kunna hjälpa om man har mkt kallstartsanrikning och att stiftet blir så våt att gnistan släcks när man gasar?

Annars låter det mest som att du får för mager blandning när du gaser, det beror på att temperaturen i förbränningsrummet då sjunker snabbt eftersom mkt mera etanol måste förångas i den kalla motor, vilket gör att bränslet bara delvis förångas och bränsle/luft blandningen därför blir för magert och bränsle lämnar motorn. Om du har centralinsprutning blir det då även mera bränsle som faster i insugets vägg.

Ett varmare stift hjälpar då inte mycket; värmen för förångingen måste komma från kompressionen och cylinderväggen.

Kan du inte använda en motorvärmare? Det skulle hjälpa och spara bränsle. Annars bränsle eller luftförvärmning, men när motorn är riktigt kall kan du egentligen bara värma bränsle och luft elektriskt.

Fetare blandning hjälper troligtvis också t ex, ett extra NTC motstånd i serie med motortemperatur sensorn till insprutningssystemet, men det kan hända att motorn då börjar gå ojämn på tomgång pga att det blir för mkt anrikning eftersom en större andel av bränslet förångas på tomgång.

Kalla motorn och den pga ofullständiga förångningen magra blandningen ger ett extra långsam förbränning, tidigare tändning borde också hjälpa körbarheten och ge lägre förbrukning. När förbränningen börjar i tid hinner värmen förånga och antända resten av etanolen och värms motrorn snabbare, när förbränningen kommer sent värms avgasröret och katalysatorn upp snabbt bra men inte motorn.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Värmetal stift
InläggPostat: tor 12-01-19 14:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Jag vill nog påstå att det hjälper lite att ha varmare stift vintertid om motorn går illa just efter kallstart.
Det är ju logiskt som jag ser det att ha ett varmare stift om problemet är att det är så kallt i förbränningsrummet at det är svårt att antända blandningen.
Enda nackdelen med varmt stift är risk att det blir överhettat och ev. smälter eller slits snabbare.
Dessutom kanske det skulle kunna ge glödttändningar eller tom högfartsknack.
Denna risk är dock obefintlig med etanol eftersom hela skalan flyttas mot kallare i förbränningsrummet, vilket gör det logiskt att välja varmare stift, iaf sålänge man kör uteslutande på hög etanolhalt.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Värmetal stift
InläggPostat: tor 12-01-19 22:29 
Offline

Blev medlem: mån 07-02-26 10:52
Inlägg: 53
Ort: Marieholm
Det är sant att motorn går ganska dåligt på tomgång de första 30-45 sekunderna. Efter detta går den som vanligt men dör ganska snabbt om den belastas. Även när motorn är varm kan det kännas som att den "stryps" för att den får för lite. Jag har ju en flexifuel box som ökar insprutningen med 40% och det har funkat perfekt i den 5 av 7 bilar jag testat. De som inte klarat det är denna och en Vw Polo -90 där jag fick köra böde flexiboxen och ett motstånd. Trodde insprutningssystemet hade högre toleranser på min -95 men tydligen inte.....


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Värmetal stift
InläggPostat: fre 12-01-20 07:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Precis, kan eller vill man inte ge motorn mer bränsle just efter start så kan varmare stift vara en hjälp.
Och eftersom de inte kostar mer eller har några andra nackdelar om man aldrig kör på ren bensin så kan det ju vara värt att prova.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Värmetal stift
InläggPostat: fre 12-01-20 11:40 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja det tycker jag också, absolut värd att testa.

Nya tändstift kan, oavsett om de är varmare eller ej, hur som helst ge en förbättring om de gamla inte är bytta på ett tag trots att det kan vara svårt att se någon slitage. Så för att göra en objektiv jämförelse borde man egentligen jämföra nya tändstift.

Men det kan hända att det ändå behövs mera bränsle eller mera värme. Har din box ingen kallstartsanrikning alls? Jag tror att det kan ha varit så att man kunde slå på tändningen och sedan vänta ett par secunder innan start för att få extra kallstartsanrikning.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Värmetal stift
InläggPostat: mån 12-01-23 20:52 
Offline

Blev medlem: mån 07-02-26 10:52
Inlägg: 53
Ort: Marieholm
aryan: jo boxen fungerar så att det finns två läge: gasoline & alcohol. Vid gasoline läget kan jag ha en blandning från 0-50% E85, i Alcohol läget kan jag köra med 50-100% E85. I detta läge finns också en kallstartsanrikning som innebär att man slår på tändningen och spridarna öppnas fullt i fyra sekunder sedan kan man starta. Allt detta fungerar som det ska. Väljer jag att köra iväg direkt efter att jag startat motorn går den lite halvtaskigt och ger man mer är 40% trottel vill motorn gärna stanna.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Värmetal stift
InläggPostat: mån 12-01-23 21:43 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Låter som ganska typisk för mager blandning / dålig förångning /antändning pga kall motor eller hur.

Utöver varmare stift skulle du kunna testa att öka gnist gapet lite då får du en längre och hetare gnista men å andra sidan slocknar den snabbare så det kan både hjälpa och stjälpa.

Annars skulle jag testa med kallstartsmotstånd.

Här http://www.calibraklubi.ee/artiklid/Ope ... nic1.5.pdf hittade jag lite om din motors tänd- och insputningssystem men det kanske inte innehåller något nytt.

De oktan kodning pluggar som artikel beskriver låter intressanta, det verkar som om det kan finnas flera tändkurvor i ECU'n kanske en för 98 oktan som passar E85 bättre?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Värmetal stift
InläggPostat: mån 12-01-23 22:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
aryan skrev:

De oktan kodning pluggar som artikel beskriver låter intressanta, det verkar som om det kan finnas flera tändkurvor i ECU'n kanske en för 98 oktan som passar E85 bättre?

/Aryan


Sådana där oktankodningspluggar finns på de flesta Opel från slutet av 80-talet, och tillsammans med flera olika motorstyrsystem (GM P4/Multec, Motronic 4.1, Motronic ML 1.5, och för den delen något Siemenstillverkat tändsystem på de sista förgasarmotorerna). På en del modeller kan man välja mellan 91 och 95 oktan, på andra mellan 95 och 98.
Jag vet dock inte om man kan välja olika tändförställningskurvor med den där oktanpluggen eller om det bara är en fast offset som läggs till. Jag har ett antal av de där programvarorna sparade som binärfil om någon vill leta efter flera uppsättningar tändförställningskurvor!

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011