Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 09:58

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 13-02-19 18:31 
Offline

Blev medlem: tis 13-02-19 17:36
Inlägg: 5
Detta är mitt första inlägg. Jag ber om ursäkt om detta mot förmodan behandlats i någon tidigare tråd men jag har inte kunna hitta något som liknar mina upplevelser.

Bakgrund: Jag har nyligen köpt en Ford C-Max -08 på en bilauktion med 7500 mil på mätaren. Den tidigare brukaren är en mindre kommun som har servat bilen själv på på sin tekniska verkstad.

När jag hämtade bilen var den tankad med bensin. Ett telefonsamtal till verkmästaren på det tekniska kontoret, så visar det sig att man rekommenderar sina anställda att endast tanka bensin. Det var visst jobbigt att behöva byta olja var 1000:e mil och man tror sig uppleva att bilarna är svårstartade när det är kallt. Tändstiften skulle visst ha varit utbytta vid 6000-milaservicen (vilket senare inte visade sig stämma).

Nåväl efter att kört upp den första tanken bensin var det dags att tanka E85 (E75-vinterkvalitet). Ganska snart märkte jag att bilen gick på ojämnt varvtal på tomgång speciellt när man kört en kort stund efter kallstart. Jag tankade upp bilen med bensin igen och nästa tankning och problemet försvann inte helt, men blev helt klart bättre.

Då fick jag snilleblixten att kolla tändstiften. Det visade sig vara Ford orignaltändstift elektrodavståndet var 1,9 mm istället för 1,3 mm(som när dom var nya). Sättet dom var slitna på visade att detta säkerligen var samma stift som monterats i Fordfabriken för nästan 5 år sedan. Nya kompaptibla tändstift av märket Beru monterades och tomgångsvarvet blev något bättre på bensin och på E85 avsevärt bättre. Bränsleförbrukning tog sig också ett skutt neråt. Speciellt när det gäller E85.

Novisens slutsats:
1. Det är extra viktigt att ha koll på grejerna när man kör på E85
2. Lita inte på småkommuners servicestämplar.
3. Många kommuner köper etanolbilar för att framstå som miljömedvetna. I verkligheten tankar man mest bensin eftersom det är enklare.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-02-19 22:28 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Bra info, jag har en bekant med en Focus FFV som bland annat har fått byta en tändspole, det är ju inte otänkbart att tändspolan skadas pga intern överslag om gnistgapet är för stort och tändspolans isolering inte är allt för bra.

F.ö. horribelt att en kommuns miljöbilar medvetet körs på bensin!

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-02-20 23:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det har varit vanligt med fel (kortslutna varv) på Ford-tillverkade tändspolar på Zetec-motorerna som bl a sitter i Focus. Men jag tror att det snarare är kvalitetsbrister hos tändspolarna, kanske i kombination med vibrationer från motorn, som knäcker dem. Köper man en tändspole till en sådan bil som originalreservdel så får man en som är tillverkad av Bosch, och den avviker en hel del i konstruktionen från den ursprungliga typen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-02-21 08:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Motormonterade spolar håller sällan mer än 10000 mil...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-02-22 11:56 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Undrar när jag får byta, mina tre senaste bilar har motormonterade spolar.
C5an har gått 19000 mil, Xsaran 22000 mil och Legenden snart 16000 mil.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-02-22 14:40 
Offline

Blev medlem: tis 12-03-20 21:00
Inlägg: 102
Morsan har fått byta 5 st (!) tändspolar på sin Focus 1.6 Flexifuel -02 som i dagsläget gått 27k mil ganska exakt.... Bilen är fullservad hos Ford så det är deras egna spolar som gått på löpande band!

_________________
SAAB 9-3 2.0T -02 300hk Biopower


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-02-22 14:50 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Kanske läge att kolla elektrodavståndet i tändstiften, det skulle inte förvåna mig om spolarna "slits ut" så snabbt pga för stort elektrodavstånd som kan leda till intern överlag som bränner sönder isoleringen.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-02-22 23:06 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Min Focus har gått 20000 mil och har originaltändspolen kvar. På föräldrarnas Focus gick den sönder vid ca 11000 mil.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-06-01 15:04 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-11 12:06
Inlägg: 27
Ort: Karlskrona
aryan skrev:

F.ö. horribelt att en kommuns miljöbilar medvetet körs på bensin!

/Aryan


Jag håller med om att det är dålig stil att kommuners ffv bilar medetet tankas på bensin instället för e85. I min kommun på min adelning har vi en ffv ford och vi har nyligen börjat tanka bensin varannan månad då vi blev trötta på att den gärna dog vid kallstart. Men efter att ha läst instruktions boken så står det att bilen ibland ska tankas på bensin (för att förmodligen kunna räkna ut nya parametrar?). Efter första tankningen på bensin så mådde den bättre och problemet med kallstarten och ryckiga gången försvann sen när vi andra gången tankade e85.. Så vi ska tanka numera bensin 1 gång vart annan månad.
Vi kör rätt mycket så vi ska ta bort FFV focusen sen vid nästa byte och ta en diesel focus till. Även dom är miljöbilar och bättre. Personligen tänker inte jag köpa en ffv förrän dom sänker priset till 5-6 kr litern. (som det ska kosta)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-06-01 15:42 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Lymerus skrev:
Vi kör rätt mycket så vi ska ta bort FFV focusen sen vid nästa byte och ta en diesel focus till. Även dom är miljöbilar och bättre


Bättre för miljön eller hälsan är dieseln garanterat inte.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-06-01 19:38 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Lymerus skrev:
aryan skrev:
Personligen tänker inte jag köpa en ffv förrän dom sänker priset till 5-6 kr litern. (som det ska kosta)

Så E85 måste kostar 5-6 kr/liter medan diesel och bensin får kosta det de gör?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-06-02 18:14 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
hur definierar du vad en produkt ska kosta? är inte skillnaden i driftskostnader det intressanta måttet i så fall?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011