Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 07:28

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 71 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 09-11-06 11:15 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-01 22:07
Inlägg: 300
Ort: Ukraine, Donetsk
i think will be no big difference between gaseous and liquid fuel (if liquid fuel will burn totally, as gasoline, for example).

there are many cars, converted to propane and methan - no gig difference in power or fuel consumption it ignition timing and compression are not changed.

octane number of ethanol, propane and methane is almost same

there is a ignition timing variators, like this:

http://ac.com.pl/wariatory/tap-02-waria ... aplonu,97/

or AEB 510N COBRA, or russian Variator 602 (very cheap)

http://www.gazland.ru/product_info.php?products_id=645

maybe another.

owners of cars, converted to gas fuel, telling, than this variators gigving some fuel economy and much better driveability.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-11-06 18:09 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Obormot skrev:
----
there is a ignition timing variators, like this:

http://ac.com.pl/wariatory/tap-02-waria ... aplonu,97/

or AEB 510N COBRA, or russian Variator 602 (very cheap)

http://www.gazland.ru/product_info.php?products_id=645

Bild

maybe another.

owners of cars, converted to gas fuel, telling, than this variators gigving some fuel economy and much better driveability.


Sådana här apparater är precis vad man behöver för att utnyttja etanolens högre oktantal.

Bild

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-11-06 18:19 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-01 22:07
Inlägg: 300
Ort: Ukraine, Donetsk
i will try one of it, and if results will be good, next our "ethanol-adapter" will be with embedded ignition timing variator.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 10-01-07 22:56 
Offline

Blev medlem: fre 08-05-16 11:27
Inlägg: 84
Ort: Linköping
1000 rubel är inte mycket (240 kr). Jag är inte helt säker på att jag har förstått allt, men är detta en sådan apparat för att överlagra tändningsmappen som jag fantiserade om i en annan tråd? Finns det någon installationsanvisning?

_________________
Volvo 945 LTT -96 med Flexitune II sedan juni -08


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 10-01-07 23:24 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-01 22:07
Inlägg: 300
Ort: Ukraine, Donetsk
yes, it correcting ignition advance curve.

it connected between ECU and crankshaft.

and you need different firmware for different engines.

but there is a sinchronisation problem if in you engine using camshaft sensor.
espessially if systems like CVVT used, like in my engine, so i start to develop my own device.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 10-01-08 09:07 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja jag tycker också detta är intressant. Kanske att vid sekventiell insprutning att injektorn kommer lite för tidigt vid lägre varv men jag vet inte om det gör så mkt och har man batch fired som de flesta lite äldre bilar eller monopoint spelar det ingen roll alls.

Den verkar även vara programmeerbart men lite otydligt hur. Kanske Obermot kan hjälpa oss lite med mera info? Vad är skillnaden mellan model 602 och 611 ?

(English for Obermot)
Yes I also think this is interesting. Perhaps that with sequential injection the timing will become a bit too early at a lower revs but I do not know if that relly matters and with batch fired sytems that most slightly older cars have or with mono point it does not matter at all.

The unit also seems to be programmable but it is a bit unclear how. Perhaps Obermot can help us and hep us with a bit more info abut the product? And what is the difference between model 602 and 611?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 10-01-08 09:29 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-01 22:07
Inlägg: 300
Ort: Ukraine, Donetsk
Hello!

i can translate manual to english

602 and 611 for different types of crackshaft sensors - 602 for inductive, 611 for "digital", or "Hall effect".

it can be connected to PC. there is a program:

http://www.propan.ru/variator/

it can write up a signal from sensor, then you send it to producer of variator and he send to you a correct firmware. they already have many variants for different engines.

i have installation manual for those variators, but can't find it now... i think i will find it in 1-2 days.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 10-01-08 11:39 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Thank you!

Do you know if there is a firm that can sell these outside Russia?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 10-01-08 15:51 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-01 22:07
Inlägg: 300
Ort: Ukraine, Donetsk
i will find out.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 10-01-08 18:08 
Offline

Blev medlem: ons 07-10-10 17:33
Inlägg: 86
Ort: Tallinn, ESTONIA
Using timing advance processor seems very good idea. According to information I have it greatly improves drivebility and what most important - fuel economy. Fuel economy improvement 5-10% is achievable when processor is used.
But I have one question. Timing curve depends on fuel composition. How to solve this problem? Are three timing curves (pure gasoline, 50/50 and pure ethanol) for example enough to cover all blends and detonation sensor and ECU does the rest?
Could timing advance processor used to improve pure ethanol (or high blends like E85 summer) cold start performance?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 10-01-08 19:32 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-01 22:07
Inlägg: 300
Ort: Ukraine, Donetsk
there is a 2 curves: for LPG and for CNG

i think you can switch to curve of fuel, closest to E85 by octane rating.

http://en.wikipedia.org/wiki/Octane_rating

octane rating of methane is too high, so i think propane preset will be OK.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 10-01-08 19:56 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
From practical experience I can tell that dispite similar octan values that propane is still more prone to detonation than E85 is. I think that this is because ethanol cools the engine more by evaporation of the fuel.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 10-01-08 20:01 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
From practical experience I can tell that dispite similar octane values of propane and E85, that with propane as fuel the engine is more likely to suffer detonation than with E85.

I think that this is because ethanol cools the engine more through evaporation of the fuel.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 10-01-11 10:19 
Offline

Blev medlem: fre 08-05-16 11:27
Inlägg: 84
Ort: Linköping
Perhaps it is worth going for the STAG TAP 01/02 http://ac.com.pl/wariatory/tap-02-waria ... aplonu,97/
The software looks very tempting, with 3-d adjustment of the ignition map. But I'm still not sure of where to buy it or how expensive it is.

A unit named Exon TAP 01/02 seems to be very similar.

Another question is if the unit is applicable on all cars (especially my car of cause). If not, what differences must be considered? I'm not afraid of cutting cables...

_________________
Volvo 945 LTT -96 med Flexitune II sedan juni -08


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 10-01-21 15:21 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag har tagit kontakt med tillverkaren av Exxon TAP för att se om man skulle kunna ta hem dessa. Jag skulle t ex kunna sälja de vid sidan om mina 123ignition fördelare, för modernare bilar som som redan har en bra elektronisk tändning.

Minimum order är tyvärr 100 ex så det skulle behövas många intresserade innan det kan vara nått men priserna är låga. Efter frakt, tull och moms borde de inte kosta mera än några hundralappar/st. Dokumentationen som jag hittills fått fram är däremot minst sagt bristfälligt tyvärr.

Ska nu försöka importera ett par prov-ex för att se om de är nått att ha.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 71 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011