Etanol.nu http://etanol.nu/forum/ |
|
Finspetsig Iridium/Platinum tändstiften http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=19&t=7218 |
Sida 1 av 1 |
Författare: | Schmockmer [ tor 14-10-30 19:52 ] |
Inläggsrubrik: | Finspetsig Iridium/Platinum tändstiften |
Hi, från vad jag kan säga, bör spetsig tändstiften (NGK Iridium IX / LPG Line, Bosch Iridium, Denso Iridium Power) fungerar bättre med E85 än den vanliga sådana. De används för LPG / CNG (och på senare tid även för bensin) eftersom de hjälper alltså minska ryck under uppvärmningen, så för E85 som skulle innebära mindre anrikning vid start och spara bränsle där. Jag kan inte testa det eftersom min bil körs med 0% anrikning bara bra (åtminstone omkring 5 celsius) och den andra är en TwinSpark, så det inte rycka oavsett vad heller (även lager, men gör 0-100 i 12 stället för 9s). Har någon prova de finspetsig tändstiften och syns en skillnad? |
Författare: | erikn [ fre 14-10-31 23:43 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Finspetsig Iridium/Platinum tändstiften |
De här har jag kört med sedan sommaren 2010, ca 9000 mil. Har fungerat bra hittills, men det är väl dags att byta stift snart. http://www.sparkplugs.co.uk/denso-iridi ... -plug-vw20 |
Författare: | torbjorn [ sön 14-11-02 21:06 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Finspetsig Iridium/Platinum tändstiften |
Intressant, de där tändstiften har samma elektrodform som Bosch platinastift hade på 60-talet. De originalmonterades på den tiden i bl a 6-cylindriga Mercedes, och det gjordes mycket reklam för dem i motortidningar och såklart i Bosch tändstiftsrekommendationstabeller. I slutet av 80-talet sålde Bosch platinastift där isolatorfoten var utdragen så den slutade jäms med änden av mittelektroden. Jag provade sådana i en bil (Skoda 120), men de fungerade inte särskilt bra så de byttes ganska snart mot NGK-stift av standardtyp. Kommer inte ihåg vad de hette och har inte heller tillgång till någon katalog från den tiden. Jag bläddrar just nu i en Bosch tändstiftskatalog från ca 1980-81 , där finns några få platinastift med i försäljningsprogrammet men de verkar inte marknadsföras speciellt hårt, de finns inte heller med i några rekommendationstabeller. Samtliga platinastift har 19 mm gänglängd, utskjutande gnistgap och traditionell packning. Här följer typerna. Gammal Bosch-beteckning inom parentes efter den nya. W 3 DP (W 280 P 21) W 3 DP 2 (W 265 P 21) W 4 DP (W 250 P 21) W 5 DP (W 235 P 21) W 6 DP (W 215 P 21) |
Författare: | PRIUS [ ons 14-11-05 19:54 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Finspetsig Iridium/Platinum tändstiften |
http://www.globaldenso.com/en/products/ ... tures.html Här ser man några av fördelarna med iridium som tål högre temperaturer än platina stift. Erfarenheten jag har är att även om tillverkaren skriver att Iridium stift bör bytas vid tiotusen mil så går det så bra att köra fjortontusen mil utan att bränsleförbrukningen eller körbarheten påverkas. Ingen skillnad när jag monterade de nya stiften. Iridiumstift används ofta inom tävlingsfordon och behöver inte vara farligt dyra om man letar runt lite. |
Författare: | Schmockmer [ sön 14-12-14 06:34 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Finspetsig Iridium/Platinum tändstiften |
Jag installerade tändstift som används av tillverkaren i gasdrivna versioner av min motor, vilket verifierats min förutsägelse om de fina spets tändstift: - Startar upp omedelbart vid 0°C, utan berikning. - Minimal ryck på de första 50 meter, då så smidigt som på bensin med motorn fortfarande är kall, återigen utan anrikning - Mycket smidig tomgång - Mer kraft, men alla hävdar att för allting ändå. Det fungerar så stor att den bör anges i stället för bara "nya tändstift" tillsammans med en ny lambdasond och ett nytt bränslefilter för varje ny konvertering, eftersom det gör en stor skillnad. |
Författare: | J.K Nilsson [ sön 14-12-14 18:29 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Finspetsig Iridium/Platinum tändstiften |
Tändstift med ädelmetaller ska inte användas på flexfuelmotorer där förbränningstryck mäts med jonisering över Tändstiftets elektroder som på SAAB. Blir stora skillnader i den resulterade joniseringsströmmen beroende på bränslet. J.K Nilsson |
Författare: | aryan [ tis 14-12-16 11:44 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Finspetsig Iridium/Platinum tändstiften |
Schmockmer skrev: Jag installerade tändstift som används av tillverkaren i gasdrivna versioner av min motor. Det verkar vara en bra ide. Iriumstift med sina spetsigare elektroder gör att gnistan hoppar över vid en lägre spänning. Gas och troligtis även E85 har motsats effekt, de kräver en högre spänning, vilket gör de mera svårstartade och att tändsystemets (spolans) isolering kan skadas. (t ex enligt http://www.frontgas.de/infos/autogas-re ... uendkerzen kräver gasol 7000V högre gnistspänning ) Med tanke på att det inte verkar vara så ovanligt att tändspolar i Ford Focus FFV går sönder kanske de skulle må bättre av iridium tändstift. Jag har haft "vanliga" iridium tändstift och de fungerade bra/bättre än vanliga men de höll dock inte så länge jag hade hoppats, kanske beror det även på att jag har ett wasted spark tändsystem. Irridiumstiften NGK LPG och DENSO TOUGH har platinum massaelektroder och antagligen gjorde för att hålla längre. http://www.globaldenso.com/en/products/ ... tures.html |
Författare: | torbjorn [ tis 14-12-16 13:35 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Finspetsig Iridium/Platinum tändstiften |
aryan skrev: Schmockmer skrev: Med tanke på att det inte verkar vara så ovanligt att tändspolar i Ford Focus FFV går sönder kanske de skulle må bättre av iridium tändstift. Den typen av tändspole håller precis lika dåligt i bensin-Fordar av samma generation. Om man köper en ny tändspole som reservdel så får man en som är tillverkad av Bosch (inte Motorcraft som originaltändspolen) och som är helt annorlunda konstruerad. Jag misstänker att huvudproblemet är att tändspolen är stumt fastskruvad i motorn och att den förstörs av värme och vibrationer med tiden. |
Författare: | aryan [ tis 14-12-16 18:12 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Finspetsig Iridium/Platinum tändstiften |
Aha då kan vi knappast skylla på bränslet Jag förstår iaf varför inte så många bilar har fått iridiumstift standard monterade, NGK LPG LASER LINE 3 kostar 205 kr/st … |
Författare: | aryan [ mån 14-12-22 23:37 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Finspetsig Iridium/Platinum tändstiften |
Nu har jag bytt till NGK LPG (Irridium centerstift och platinum på massa strip), de gamla Denso irridium var rejält slitna på två av fyra stiften (centrumelektroden var kortare). Jag tror att de var för varma + att de möjligen inte klarar ett "wasted spark system" där strömmen gåt baklänges genom två stift så bra. Med de nya "LPG" stift borde de klara både temperatur och wasted spark system bättre. Bilen blev påtaglig snällare på låga varv med, men det hade nog blivit bättre med vanliga nya tändstift också. |
Sida 1 av 1 | Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |