Etanol.nu http://etanol.nu/forum/ |
|
iridium stift i Volvo 940 för 100% etanol http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=19&t=7546 |
Sida 1 av 1 |
Författare: | Snålkörarn [ mån 18-05-14 17:30 ] |
Inläggsrubrik: | iridium stift i Volvo 940 för 100% etanol |
Hej! Vad är eran erfarenhet av tändstift här på sidan. Hittade lite tändstift och "tror" att iridiumstift ska vara bra för kallstarterna osv. hittade två stycken som ska passa i Volvo 940 enligt en sida. 1497 NGK Iridium-mittelektrod 165KR styck 0242240652 BOSCH Iridium-mittelektrod 53 Kr styck Vad säger ni som har lite mer kött på benen är det värt att skaffa några såna här eller är det bara onödigt? Hittade även detta med 4 elektroder TÄNDSTIFT BOSCH - 0242232504 55 kr styck Låter ju som det borde vara bättre än 1 elektrod men jag vet ingenting om sånthär egentligen. |
Författare: | torbjorn [ tis 18-05-15 09:00 ] |
Inläggsrubrik: | Re: iridium stift i Volvo 940 för 100% etanol |
Det är helt onödigt. Håll dig till den tändstiftstyp som biltillverkaren har rekommenderat från början, eller ekvivalenter av andra välkända fabrikat. Och var noga med att inte betala för mycket för dem. Tändstift av kända märken (Bosch, Beru, NGK, Champion, Denso m fl) ska inte behöva kosta mer än 25-30 kr/styck i dagens prisläge. Tändstift med flera sidoelektroder är något som en del biltillverkare har fått ta till som nödlösning när det inte har gått att klara avgastypprovets krav på HC-utsläpp på annat sätt. Det var t ex vanligt på tidiga VAG-bilar med katalysator i slutet av 80-talet. Iridiumtändstift är något som, så vitt jag vet, framför allt används på motorer som är konverterade för LPG (gasol) -drift. Alltså t ex truckar som körs inomhus och en del personbilar i vissa länder i öst- och sydeuropa där LPG är billigare än bensin (eller fördelaktigt av skatteskäl). |
Författare: | Snålkörarn [ tis 18-05-15 20:49 ] |
Inläggsrubrik: | Re: iridium stift i Volvo 940 för 100% etanol |
torbjorn skrev: Det är helt onödigt. Håll dig till den tändstiftstyp som biltillverkaren har rekommenderat från början, eller ekvivalenter av andra välkända fabrikat. Och var noga med att inte betala för mycket för dem. Tändstift av kända märken (Bosch, Beru, NGK, Champion, Denso m fl) ska inte behöva kosta mer än 25-30 kr/styck i dagens prisläge. Tändstift med flera sidoelektroder är något som en del biltillverkare har fått ta till som nödlösning när det inte har gått att klara avgastypprovets krav på HC-utsläpp på annat sätt. Det var t ex vanligt på tidiga VAG-bilar med katalysator i slutet av 80-talet. Iridiumtändstift är något som, så vitt jag vet, framför allt används på motorer som är konverterade för LPG (gasol) -drift. Alltså t ex truckar som körs inomhus och en del personbilar i vissa länder i öst- och sydeuropa där LPG är billigare än bensin (eller fördelaktigt av skatteskäl). Okej då får det bli original! tack för hjälpen |
Sida 1 av 1 | Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |