Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: ons 18-08-15 17:39

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 07-05-13 11:14 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 919
Ort: Göteborg
Hur kritiskt är det egentligen med elektrodavståndet på tändstift?
Som jag ser det, ju mindre avstånd, desto lägre krav på tändspänning för att gnista ska uppstå. Samtidigt innebär väl detta lägre tändenergi?
Större avstånd skulle således innebära högra krav på tändspänning och därför högre tändenergi?
Eller är jag ute o cyklar?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 07-05-13 20:28 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7095
Ort: Älvsjö
Det är helt rätt mindre avstånd blir mindre energi/värme och tvärtom. Det blir ännu en skilnad, vid mindre avstånd "står" gnistan längre vid samma tändspole osv än vid större avstånd efter som den spänningen som behövs för att hålla igång gnistan blir mindre vid större electrod avstånd.

Motståndet i tändkablerna spelar också roll, mera motstånd gör att du inte får en lika "fet" gnista men den står längre.

En gnista som står länge kan vara bra vid tomgång/låga varv för att få bra förbränningen / låga utsläpp av CO/HC speciellt vid mager blandning fast en lång het gnista kan vara viktigt för att överhuvudtaget kunna starta motorn.

Idealtet ä naturligtvis en lång gnista som står länge.

Med ett bättre tändsystem kan man därför oftast öka elecktrod avståndet lite utan att tappa tid som gnistan står..

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-05-13 21:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4567
Ort: Sundsvall
Det stämmer bra det.
Förr i tiden (innan det fanns elektroniska tändsystem) hade ju nästan alla motorer med batteritändning 0,7 mm elektrodavstånd medan man använde 0,5 mm vid magnettändning, då det var svårt att få någon vidare tändspänning vid start.

På 80-talet ökade många motortillverkare elektrodavstånden till omkring 1 mm i och med att man fick bättre tändsystem.

Man får ju också tänka på att det behövs en mycket högre spänning för att tända ljusbågen mellan tändstiftets elektroder än för att hålla ljusbågen vid liv.
Tändspänningen varierar mellan kanske 5000 och 20000 V beroende på elektrodavstånd, hur skarpkantade eller rundbrända elektroderna är, trycket i förbränningsrummet osv.
Men när väl gnistan har tänt sjunker spänningen på en gång till några hundra volt, ganska oberoende av elektrodavståndet.

Resistansen i tändkablar, avstörningsmotstånd, likströmresistansen i tändspolen mm brukar vara i storleksordningen tiotal kΩ. Det är försumbart lågt jämfört med tändspolens "dynamiska" inre resistans som är i storleksordning 200-500 kΩ för normala tändsystem.

Tändenergin beror framför allt på hur mycket energi som finns magnetiskt lagrad i tändspolen innan primärströmmen bryts. Den lagrade energin är i storleksordningen 50 mJ, och man får i bästa fall ut hälften av den i gnistan. Om man vet primärlindningens induktans och strömmen genom primärlindningen, så kan man beräkna energin. W=I²*L/2
Tillverkarna brukar vara rädda för att ta till onödigt hög tändenergi eftersom det leder till kort livslängd hos tändstiften, elektroderna blir rundbrända i förtid.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-05-14 00:01 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-21 19:36
Inlägg: 144
Ort: Sundsvall
En fundering angående att stiften blir rundbrända.
När motortillverkarna började koppla en tändspole till 2 cylindrar (d.v.s. det blev en gnista/varv) då visade det sig att stiften höll längre.
Den enda förklaringen jag har till detta är att ljusbågen har en tendens att "dra med" sig material till den punkt det slår över. Samma fenomen fast åtskilligt kraftigare uppstår vid överslag i ställverksapparater, materialet bildar vassa toppar som underlättar nästa överslag.
Min tolkning är att det i 1:a hand är förbränningen som bränner stiften, medan gnistan ialla fall när den kommer utanför arbetstakten, kan ha motsatt verkan.

_________________
740 -88 B230F planad 3.0 mm och Flexitune
940 94- B230FD och Flexitune


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-05-14 07:39 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7095
Ort: Älvsjö
Intressant! Men jag undrar verkligen om ett wasted spark system med en tändspole per två tändstift ger någon förlängd livslängd på tändstiften?

I en 2cv (2 cyl och högvarvig) har man aldrig haft fördelare utan använd en tändspole med wasted spark. Man ser då när tändtiften blir äldre ganska tydligt hur på ena sidan anoden är i miten och på andra sidan är tändstifts bryggan. Anoden blir tydligt rundad medan katoden håller sig skarpt. Ett litet bekymmer är att de många tändstift inte är tänkta att användas "baklänges".

Om man byter plats på dem eller polvänder tändspolan efter ca 500 mil håler tändstiften sig längre, dvs max 1000 mil...

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-05-14 12:44 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4567
Ort: Sundsvall
Ett skäl till att man kan köra längre med gamla tändstift på ett wasted spark-system kanske kan vara att man slipper ifrån fördelaren och risk för överslag i den, därmed kan man tillåta högre tändspänning än i ett system med fördelare.

På tal om att fördela rundbränningen jämnt mellan sido- och mittelektrod så lär något amerikanskt bilmärke på 30-talet ha haft en omkopplare som polvände tändspolens primärlindning för varannan start!

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-05-14 12:56 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7095
Ort: Älvsjö
torbjorn skrev:
Ett skäl till att man kan köra längre med gamla tändstift på ett wasted spark-system kanske kan vara att man slipper ifrån fördelaren och risk för överslag i den, därmed kan man tillåta högre tändspänning än i ett system med fördelare.


JA kanske det är ursaken, generellt har wasted spark system väl oftast än högre tändspänning.

torbjorn skrev:
På tal om att fördela rundbränningen jämnt mellan sido- och mittelektrod så lär något amerikanskt bilmärke på 30-talet ha haft en omkopplare som polvände tändspolens primärlindning för varannan start!


Kul :-) men det kanske var (också) för att motverka magnetiseringen av inte allt för bra tändspolar?

/Aryan


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011